Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 5035 ggr
parsley
2012-03-26 19:53

SMS-språk

Varför mobiltelefoner stavar som som de gör.

http://svt.se/2.108068/1.2754339/darfor_blir_vart_sms-sprak_tokigt

Annons:
Emo
2012-03-27 06:51
#1

Går det att stänga av den funktionen?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2012-03-27 08:25
#2

Det beror på vilken telefon du har om du kan stänga av funktionen. Det kan framgå av bruksanvisningen, men oftast gör det inte det. I de flesta telefoner kan man inte stänga av funktionen annat än tillfälligt, genom att bläddra sig igenom de olika alternativen. På mina gamla Nokia bläddrar man genom att trycka på knappen #, men det kan vara något annat på andra telefoner.

Emo
2012-03-27 08:36
#3

#2 Tack för utförligt svar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Effie
2012-04-03 13:18
#4

Nja. Jag såg det där reportaget på tv, och jag tycker det var konstigt. Min telefon byter inte "kex" mot "sex" - det är helt fel tangenter. Det blir "key". Däremot får jag se upp så att den inte skriver "öl" när jag menar "ok". Den ändringen accepterar jag, för det är ju ett riktigt ord, även om jag inte har lust att skriva det.

Vad som däremot stör mig är när telefonen hittar på helt egna ord. Jag vill skriva "när" och telefonen ändrar till "oär" (norrländskt??) Jag vill skriva "ge" och det blir "ie". Jag försökte skriva "mejsel" häromdagen, och det blev "nelsfl". Gôrbra ord Obestämd. Jag försökte skriva några gatunamn, och i stället för -gatan blev det -iatco eller -iavan (ja jag vet, jag får dela upp ordet i flera bitar). För att inte tala om att "dubbelfi**a" (ja, rätt stavat förstås, jag vill inte skriva sådana ord) finns, men inte "dubbelsäng". Har de verkligen hittat detta på internet?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

TjockaBerta
2012-04-09 12:40
#5

#4

Du har säkert en knapptelefon. De nya med pekskärm föreslår olika ord på andra sätt. De kan t.ex föreslå en bokstav som ligger bredvid den man rört vid så som om jag skriver V A R N föreslår min telefon faktiskt barn. och det var ju det jag tänkt skriva.

Och så behöver man sällan skriva ut hela orden det räcker med de första bokstäverna så fyller telefonen ut resten själv.

Öl istället för OK gjorde min knapptelefon också och "också" blev majs… först innan man tryckte in sista bokstaven.

Det händer aldrig med min nya telefon.

>>>Malum domesticum<<<

Effie
2012-04-10 16:31
#6

#5 Ja, det är en knapptelefon, min privata. Det är på den jag skriver sms, och retar mig på att det blir konstigt. Att jag på min nya fina jobbtelefon skulle kunna skriva sms - ja, så långt hade jag inte hunnit än. Men nu testade jag, och hittade t.o.m. någon inställning för att föreslå ord (innan dess var den väldigt tråkig och skrev precis så som jag skrev).

Ok blev ok men jag kunde välja t.ex. ökade och oktober. Varn blev varn, men den föreslog varningar, och en del andra ord som jag kunde välja. Barn stod ganska långt ner på listan. Kex blev kex, men jag fick förslagen sex, tex, .ex. m.fl. Den hittade inte på något på egen hand (vilket var bra). Och jag kan lägga till ord, vilket jag inte kan på min knapptelefon.

Jag testade även de två orden på "dubbel-" i mitt förra inlägg. Så fort jag skrev "dubbelf" så trodde telefonen jag ville skriva "dubbelfel" (och nu kom den med egna förslag). Så fort jag skrev "dubbels" så trodde den jag ville skriva "dubbelseger". Nåja, jag kunde lägga till egna ord, men jag kunde inte skriva dessa ord rakt av. Dubbelsä kunde bli dubbelsäs, och tog jag bort s och lade till ng blev det dubbelsängt. Jo, jag kan nog hålla med om att den som hittade på detta inte kan svenska.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
MichaelE
2012-04-16 17:45
#7

Det bästa jag har varit med om personligen är när jag skrev till min sambo (i ett SJ sammanhang) att det kommer ersättningsbussar, men istället blev det ersättningskyttar…

Aniara4
2012-04-17 09:13
#8

Damn you autocorrect!

Det mest irriterande min telefon har gjort var när jag hade köpt min brudklänning (efter att först ha gjort ett felköp på nätet) och glatt skickade meddelandet "Nu har jag köpt en ny klänning. Den sitter som en smäck." Men telefonen hade egna åsikter och ändrade till "den sitter som en säck". Skrikandes

TjockaBerta
2012-04-17 13:59
#9

#8

Då kunde du ju unna dig att gå upp ett par kilo före bröllopet. Många brudar har motsatt problem.

Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: