Annons:
Etikettövrigt
Läst 14628 ggr
rattleman
2012-03-10 14:22

Hur lära sig språk effektivast numera?

Hej!

Jag tycker det verkar märkligt att det inte finns någon specifik grupp om språkkurser och olika sätt att lära sig språk.

Det jag undrar är nämligen vilka olika sätt det finns nu för tiden att lära sig språk på, så effektivt som möjligt?

Ambitionsnivån är inte att bara lära sig turistfraser utantill, utan att kunna läsa, lyssna, skriva och tala vanligt vardagsspråk och sedan bli bättre på egen hand genom att t.ex läsa allt svårare texter.

Finns det t.ex någonting som man kan köra på en smartphone medans man sitter på bussen? Eller finns det seriösa kurser online på internet?

Jag har sett att det finns språkkurser som man kör på sin egen dator. De verkar roliga och är mer som en form av spel, men de var ganska dyra och jag vet inte hur effektiva de egentligen är.

Jag är sugen på att lära mig finska och arabiska som nybörjare, samt fräscha upp min högstadie/gymnasium-tyska. Så en annan fråga är om det vore en fördel att använda samma metodik för alla språken? Vissa av de datorbaserade kurserna saknar nämligen finska eller arabiska.

Jag jobbar heltid på kontorstid och pendlar ca 40 minuter med buss före och efter jobbet. Jag har promenadavstånd från jobbet till ett universitet och tillåtelse av chefen att försvinna på dagtid om jag sedan jobbar över, men jag vet inte om det är realistiskt att läsa finska på halvtid samtidigt som ett heltidsjobb…

Därav frågan om alternativ, och särskilt tiden på bussen har jag länge önskat använda till någonting konstruktivt förutom att "bara" läsa böcker.

Annons:
raphanus
2012-03-11 19:25
#1

Om vi antar att du bor i Sverige, kan du sikta in dig på att lära dig finska och arabiska på två olika sätt. Bor man i Sverige, har man generellt ett större utbud av finskt språk i alla dess former närmare inpå sig, t.ex. i form av nyhetssändningar och litteratur. Utbudet av arabiska är inte lika generöst just i Sverige.

Mitt råd är att du siktar in dig på det du tycker är intressant i övrigt, för att göra inlärningen så lustbetonad som möjligt. Är du t.ex. intresserad av mat, så läs arabiska och finska kokböcker eller titta på dito matlagninsprogram på Youtube. Eftersom jag själv är barnsligt förtjust i tecknade serier, har jag lärt mig tyska just genom att läsa tyska tecknade serier. Jag tror inte att jag skulle ha rönt lika stora framgångar i tyska genom en mer traditionell studiemetod med glostraggel och prepositionsrabbling.

Bäjben
2012-03-12 07:26
#2

Jag har hittat en sida som heter babbel.com
Kolla in den! Glad

Thaeri
2012-03-12 13:16
#3

Det finns ju även ett gäng sidor online där man kan få svar på frågor och få skrivövningar och texter rättade, ibland även uttalet Glad

De här två är mer inriktade på lektioner och övningar: http://www.livemocha.com/ http://www.lingq.com/

Det här är ett community med ett gäng underforum för olika språk, och som då främst är till för de som lär sig dem. Det finska är rätt aktivt, plus att moderatorn för det har både finska och svenska som modersmål, så du behöver inte gå via engelska :) Det finns ett arabiskt också, med modersmålstalare från lite olika länder, även om det varierar ganska mycket vilka av dem som är aktiva för tillfället.
http://www.unilang.org/

svenake
2012-03-12 22:54
#4

Jag brukar säja ungefär som #1 -  fast jag brukar hård-dra det lite.  Glad

"Skaffa dej en älskarinna(älskare)   så lär du språket på ett naturligt sätt.  Får ni sedan barn så lär dom dej språket"

Alltså;  lustfyllt lärande!

raphanus
2012-03-12 23:34
#5

#4 - Bra tips! Så lärde jag mig finska, faktiskt.

svenake
2012-03-13 23:46
#6

HaHa   Grattis!    Det  funkar!

Annons:
Inkanyezi
2012-03-14 09:07
#7

Det funkar inte klockrent dessvärre. När man har nått en viss nivå kan det bli svårt att komma vidare om den man är med inte är särskilt språkintresserad, vilket jag erfar stundligen. Det är ju åtminstone på den här sajten ganska välkänt att det finns stora brister hos svenskar i hur språket behandlas, med syftningsfel och sär- respektive hopskrivningar och annat smått och gott som ofta gör texter svåra att tolka. Den sortens svagheter är inte bara en fråga om hur man skriver, utan det hänger också ihop med hur man talar, och alla har inte riktigt grepp om språket.

Så trots att min fru har spanska till modersmål är det för min del inte någon stor hjälp till att lära mig spanska bättre. Nästan varje gång jag frågar om någonting möts jag av uttrycket fågelholk, och jag får på egen hand söka mig fram till svaren. Omvänt är det väl så att jag ibland anklagas för att "inte hjälpa" henne att lära sig svenska, vilket hon egentligen vägrar konsekvent. Efter nästan tio år tillsammans och åtta år i Sverige kan hon fortfarande inte mer än en handfull ord på svenska och likt många andra latinamerikanska invandrare jag känner klarar hon sig bra med sitt modersmål här också. Jag ser det som begränsande, men det är som läget är.

Jag har försökt lära mig ett par språk med audiovisuella hjälpmedel, och också i klassrum med lärare, infödda såväl som andra. Ingendera metoden fungerar för mig över en viss gräns, där det blir absolut nödvändigt att börja använda språket för vad det egentligen är till för. Jag lärde mig inte engelska förrän jag var tvungen att använda det, samma gäller tyska och franska. När jag lärde mig spanska vet jag nästan inte hur det gick till, för det kom till miig gradvis under en längre tid, men efter ett par år kunde jag faktiskt tala språket. Ytterligare ett antal år senare lärde jag mig skriva, också det pö om pö och interaktivt. Först på chattar, senare efter att ha läst en hel del behärskar jag skriften bättre.

Som metod att lära sig språk funkar det säkert att ha någon som man använder det tillsammans med, och ännu bättre om man kan spendera en längre tid i ett område där språket talas och man praktiskt sett tvingas använda det för att alls klara sig. Det övriga, vad man kan göra på bussen och vid datorn eller med band och skivor, det är hjälpmedel, men som jag ser det inte särskilt effektivt. Det är en hjälp att i inledningsskedet lära sig hur språket låter, intonation och uttal, och att därigenom också kunna separera språket i sina beståndsdelar och lära sig hur orden låter när de talas. Det kommer ändå att bli ett krasst möte med verkligheten när man kommer ut i miljön där språket talas, eftersom kurserna inte brukar ta upp sammandragningarna som görs i många språk. Som exempel får man lära sig att "jag vet inte" på franska heter "je ne sais pas", med ett inledande tonande sje-ljud, medan det i dagligt tal dras ihop med tonlöst sje-ljud i början till "j'saipa".

Så det är lite som torrsim med kurser. Simma lär man sig bäst i vattnet.

svenake
2012-03-14 17:03
#8

#7  Glad Det var där jag tänkte att små barn kan överta och fortsätta undervisningen,  -  dom brukar gilla att rätta sina föräldrar.

Själv ser jag språket som ett verktyg för att kommunisera med andra människor  och därmed är mottagarens förståelse för mej det primära/överordnade,  fast jag gillar också att vara språkpolis (och läsa om det).   -  Och jag önskar att jag kunde fransk (och gärna latin, lite spanska och interlingua!   Glad )

[pandes]
2012-03-30 00:19
#9

Kanske inte hjälper men.. Att höra språket och få vissa ord förklarade har hjälp mig mycket. Jag åker till Grekland en månad varje år och har grekisktalande pappa, och om jag hör honom säga ett ord så frågar jag vad det betyder, och efter ett tag så minns man några ord och då kan man lätt förstå ungefär vad dom pratar om.

Om jag spenderade mer tid där skulle jag lätt kunna tala flytande Grekiska inom ett par år tror jag.

Tar som exempal att beställa mat.

Jag säger att jag vill ha blabla.

Ppapa beställer.

Sedan säger jag att jag vill ha utan lök, och då hör jag vad dom två orden är, och nu sitter dom fast här inne.

Jag kan utan svårigheter beställa en måltid på grekiska, utan lök.

Att studera franska i skolan är hopplöst då jag har minna som en fisk. Att studera glosor hemma är ingen ide, precis innan lektionen läser jag in dom och efter lektionen är dom som bortblåsta. Ger ingen kunskap men betyg…

Alyosha
2012-04-14 22:36
#10

Shariahprogram.ca är en bra hemsida om man vill lära sig arabiska. Lärde mig mer om den arabiska Grammatiken på den första sidan än vad jag gjort på tio sidor av univerbs arabiska språkkurs. Språkkurs på CD brukar inte vara så bra, man får bara lära sig en massa fraser utantill utan att lära sig någonting om Grammatiken. Shariahprogram.ca är på engelska, men det kan finnas sidor på svenska också

Alyosha
2012-04-14 22:44
#11

http://www.natkurser.se/sprakkurser/arabiska.php Mer nätkurser på arabiska :) längst ned på sidan står alla språk som finns att lära sig på sidan

niklasniklas
2012-08-30 18:30
#12

http://learnthelanguage.se/learn-a-new-language-fast/ Det finns många sätt att lära sig ett nytt språk på, och minst lika många som förespråkar den "bästa" metoden. Min erfarenhet är att det i början är väldigt individuellt vad man föredrar, men efter de första stapplande stegen finns det inget bättre sätt att lära sig på än att vistas i landet och verkligen försöka prata det främmande språket hela tiden.

Vill man verkligen lära sig ett språk kanske det är att föredra att välja semester till det land där språket talas, istället för "det gamla vanliga". Framförallt tror jag att det gäller att vara ihärdig och utmana sig själv, övning ger färdighet.

I länken ovan har jag skrivit lite olika synpunkter om att lära sig ett nytt språk, och speciellt om alla "supermetoder" det finns.

Lycka till med att lära dig ett nytt språk!

nfinlnad
2014-12-21 15:00
#13

WordDive är också ett alternativ om du vill lära dig språk online. Man kan lära sig 11 språk, tex finska http://www.worddive.com/se/lar-dig-finska. Jag har testat både online och deras app http://www.worddive.com/se/mobilapp och är riktigt nöjd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: