Annons:
Etikettövrigt
Läst 8566 ggr
DesK
3/6/12, 2:37 PM

Språkliga fadäser 4

Eftersom Språkliga fadäser 3 nu är lång kör vi vidare här Glad

Emo skrev den sista kommentaren:

#112 Föda = mat, föder är väl detsamma som ge mat, utfodra? Skrattande

Då utfodrar mannen barn, eller hur? Flört

Tror du  den som skrev det, menade något annat? Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
KaiPon
3/6/12, 4:22 PM
#1

Emo: Well, tror oftast dom menar att frugan/flickvännen föder barn när dom säger det, så då blir det ju lite konstigt att säga 'han föder barn' och liknande. Men det kanske bara är min hjärna som övertänker Tungan ute

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

BrittaD
3/6/12, 4:22 PM
#2

Ur dagens ATL:

Bönder förlorare i långvarig vattenstrid

Skånsk potatis i jorden

och vad sägs om det här

Veterinär får djurförbud

Ornitologer kunde inte stoppa vindkraft

kanske inte fadäser men det är intressanta rubriker Foten i munnen

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

maxiq
3/9/12, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Råkade via en annan tråd om Vårruset se denna annons. Navelshots har jag hört talas om men nu har de tydligen flyttats ner i byxorna. Verkar lite kladdigt tycker jag…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
3/10/12, 8:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jeanshotsen kanske passar bra på den här tillställningen?

Att Folkets Hus = Peoples House kanske man kan acceptera, men…

parsley
3/11/12, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sexpack?

Marinas Mix
3/11/12, 7:06 PM
#6

#5 det förstår du väl att bröden haft sex och förökat sig under tiden i butikshyllan. För något måste de väl roa sig med när butiken är stängd?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
KaiPon
3/11/12, 7:09 PM
#7

#6 Damn you, du fick mig att skratta vilket gör att jag får ont i piercingen x3

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

parsley
3/13/12, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Språklig fadäs eller ett sätt att se på verkligheten?

maxiq
3/13/12, 1:39 PM
#9

Jag hittade en annons om en WC-stol "förhöjd 45 cm". Inte ens jag med mina långa ben skulle nå ned till golvet då…

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
3/13/12, 5:22 PM
#10

Det var kanske en japansk WC-stol, den kan gott höjas 45 cm.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

parsley
3/14/12, 9:40 AM
#11

# 9 Det kanske är meningen att du ska sitta och dingla med benen, Maxiq?

KaiPon
3/14/12, 9:44 AM
#12

#10 HAHAHA Det där fick mig att skratta! Skrattande

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Inkanyezi
3/14/12, 10:13 AM
#13

Och jag som aldrig har varit i Japan förstod det inte. Däremot minns jag väl den franska bombsiktesvarianten, som säkert finns fortfarande på många håll. Kanske det handlar om samma anordning?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/French_Squatter_Toilet.jpg

By Mintguy [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons

Annons:
Marinas Mix
3/16/12, 3:17 PM
#14

Har någon hört talas om ilägg? Är det ägg som har äggstra bråttom?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

BrittaD
3/16/12, 5:26 PM
#15

# 13 Alldeles riktigt!

Sen blev jag helt paff - finns det nåt som du inte känner till, Inkanyezi?Förvånad

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Inkanyezi
3/16/12, 7:13 PM
#16

Jag har ju hunnit bli lastgammal, så något måste väl ha gått in, men det finns nog en hel del som jag inte känner till.

På ett ställe i Paris där jag bodde ett par dar fanns det en sån här högst upp i trapphuset, alldeles uppe vid vinden. Den var gemensam för flera som hade rum i det huset. När man spolade så rann det ut på golvet, och man fick hoppa undan för att inte få på sig.

Samma typ fanns också på campingen i Genève där jag bodde ett par veckor en höst, men den uppförde sig mer städat när man spolade. Vis av erfarenheten av den tidigare stod jag en bra bit ifrån när jag drog i snöret första gången, och det gjorde jag innan jag använde inrättningen.

Jalking
3/16/12, 11:04 PM
#17

Jag åkte tåg inrikes i Kina en gång. En tolvtimmarsresa från Harbin till ett litet ställe som heter Jianshexiang. Toaletten på tåget var av ovan nämnda typ. Avloppssystemet enklast möjliga, dvs iget alls. Bara ett hål. Utanför var 20-25 grader kallt, inne i toarummet bara lite varmare. Tur var nog det eftersom tåget slingrade hit och dit och det var omöjligt att sikta rätt ens sittande på huk. "Golvet" bestod av decimetertjock gul is. Bara tänker luktsensationen när det börjar tina…

maxiq
3/16/12, 11:51 PM
#18

Nu tycker jag att det är lite väl mycket skitprat här…

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
3/17/12, 4:01 PM
#19

Fast det var ju du som började Tyst

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
3/17/12, 6:34 PM
#20

Exempel på en klassisk syftningsfadäs.

Sadlad och tränsad fick modellen Hanna ta över honom.

(Han, hästen skall reklamfotas för en firma som tillverkar hästschabrak eller nåt sånt)

Det är mycket modeller får stå ut med, eller hur? Cool

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
parsley
3/20/12, 9:24 AM
#21

Tvättstugan får endast användas för tvätt av lägenhetsinnehavaren.

Marinas Mix
3/20/12, 9:26 AM
#22

heller lite kvalitet än dålig kvantitet!

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

parsley
3/20/12, 2:41 PM
#23

YANTRA SLIPERS

hittade jag på Tradera (tyvärr hade de fel storlek).

parsley
3/23/12, 9:19 AM
#25

"De träffades aldrig mer. Det tråkiga för Markus var bara att hundblondinen omsider inledde ett förhållande bakom hans rygg med en föreståndare för ett hundpensionat med oren hy".

Det verkar som ett syftningsfel smugit sig in i Viveca Lärns "Öster om Heden" (sid 105), men det kanske är ett medvetet, komiskt drag?

parsley
3/26/12, 9:38 AM
#26

http://blogg.veckorevyn.com/mollysanden/2012/03/23/storstadsmongo/

Som bloggare kallar sig Molly Sandén storstadsmongo. I det här inlägget berättar hon om när hon sitter vid en sjö och filosoferar. De flesta människor ser att det inte är en sjö hon sitter vid utan ett helt annan typ av vattendrag.

Marinas Mix
3/26/12, 12:53 PM
#27

Sagt efter mingel där det spelades hög musik:

"Jag blir ju döv i öronen"Skrattande

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Marinas Mix
3/26/12, 8:20 PM
#28

Jaha idag var en rolig dag. Fick just reda på att skype på datorn slutat fungera och det tar visst bara ett "Ögonblock" att uppdatera det hela

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

parsley
3/26/12, 8:27 PM
#29

# 28 Det måste betyda att du inte ska titta på datorn under tiden den uppdaterar.

Vintersnö
3/26/12, 9:06 PM
#30

"När prins Charles och Camilla var på besök i Sverige häromdagen så dök den strålande nyblivna mamman upp och lös upp rummet i grönt."

Inkanyezi
3/26/12, 9:14 PM
#31

Strålande! Hon kanske äter mycket grönsaker? Foten i munnen

Thaeri
3/26/12, 11:37 PM
#32

#26, ja hur lyckas man blanda ihop en å med en sjö liksom? Jag tror inte en enda av Sveriges 5 största städer är utan minst ett av dem, så att man är storstadsbo är ingen ursäkt direkt…

Inkanyezi
3/27/12, 12:09 AM
#33

Jag kan inte avgöra om det är en å, en göl eller en mindre sjö. Gångbron i bakgrunden är säkerligen över en å eller bäck som för vatten till eller från den lite större yta där hon sitter. Det skulle kunna vara en kvarndamm. Men det kan också faktiskt vara en sjö, så som vi använder det ordet dialektalt i Stockholm. Vi har ganska många sjöar här i länet som inte är större än att man kan kasta en sten tvärsöver med lätthet, och flera av dem som faktiskt kallas sjö är egentligen dammar, som exempelvis Glasbrukssjön i Björknäs. Den är inte stor.

Så jag gissar att det kan vara en gammal kvarndamm. men vattendraget förefaller ändå något bredare än man uppfattar en å.

Thaeri
3/27/12, 12:29 AM
#34

Om jag kommer ihåg rätt hur det ser ut där sitter hon där ån som går genom Tranås delar sig runt en eller två öar just bredvid där hon sitter, och det är därför den är bredare där, och åt det håll hon tittar när i alla fall andra kortet tas är det väldigt svårt att se att det inte rör sig om en å.

Med viss reservation, inget ställe jag har besökt mycket direkt, och det var ett bra tag sen sist.

Annons:
parsley
3/27/12, 9:05 AM
#35

# 32-34 Ser man vattendraget i verkligheten så syns det tydligt att det är en å.

maxiq
3/27/12, 4:52 PM
#36

”Jo, når'n da ha gått ett stöck te, så kommer'n te e å, å i åa ä e ö"

…för att citera Frödings Dumt fôlk

_Tungan ute
_


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
3/28/12, 9:47 AM
#37

# 27

Uttrycket

"Jag blir ju döv i öronen"

har jag hört sen långt tillbaka i tiden. Inget konstigt alls i mina öron.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

parsley
3/28/12, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Språklig fadäs eller ett medvetet försök att sälja en vara?

Årets första avkomma, omplacering planeras!
Det är ett svart får av rasen belgisk vallhund. Oerhört snäll och skötsam, är dock lite blyg och gömmer sig i hörnen om man springer runt för mycket.. Konditionen är sådär.. Han har lite svårt att hålla formen vid promenader.. Men hos rätt person kanske han kan bli en bra kofta eller ett par vantar.. pappan är mycket fin, modern okänd..:-) mycket lättskött, kräver ingen motion, behöver inte uträtta behov och är väldigt liten i maten..

http://www.blocket.se/vasternorrland/Avkomma_fran_Belgisk_vallhund_39334510.htm?ca=12&w=3

Från Blocket. Annonsen kanske försvinner, så jag lägger in hela texten och bilden. Glad

Inkanyezi
3/28/12, 10:00 AM
#39

Typiskt vårtecken.

svenake
3/28/12, 11:22 PM
#40

#  36    Jag trodde det var  "i åa ä ea ö"

-  men det är kanske när man kommer närmare västergötland?  Glad

Har inte läst Frödings orginal.

Thaeri
3/29/12, 10:28 PM
#41

#40, i västgötska har vi två versioner av den feminina obestämda artikeln beroende på varifrån man kommer, åtminstone i Skaraborg: e och ena.

Jag själv skulle säga den meningen som i åa ä ena ö, men på andra platser förekommer i åna ä ena ö och i åa ä e ö, kanske även i åna ä e ö.

Annons:
Inkanyezi
3/29/12, 10:40 PM
#42

Också i blekingska säger man ena. I Jämshögsmålet blir det en märklig diftong, oina.

Thaeri
3/29/12, 11:43 PM
#43

Jag skulle tro att e och ena är de två former som förekommer mest, undantaget de dialekter man fortfarande har en levande kasusböjning för mer än vissa personliga pronomen, de har lite mer variation.

Färöiska har [ɔina] som ackusativform, så jag vet inte om det är så märkligt att jämshögsmål har något liknande. Eller ja, ungefär halva landet har, andra halvan säger [aina] istället, och alla skriver eina.

Ena är den gamla ackusativformen och jag har för mig att e är det också, men har genomgått fler förändringar än att den gamla diftongen /ei/ monoftongerades till /e/, vilket slutade med att det tappade allt förutom just den delen.

Är det bara i vissa ord den diftongen förekommer i den dialekten, eller är det alla gamla /ei/?

Inkanyezi
3/29/12, 11:50 PM
#44

Diftongbildningen är vanlig i många ord, också där konsonanter utesluts. Akta blir oita, tårna blir taina, flaskorna blir floisena, och det finns många fler. Jag vet inte hur det är nu, det är mer än femtio år sedan jag bodde därnere och hörde det dagligen. Jag har hört att dialekten har ändrats ganska kraftigt mot uppsvenska i Karlshamn under den här tiden, och det skulle inte förvåna mig om det numera inte är många som talar det gamla målet.

parsley
3/30/12, 4:39 PM
#45

Från facebook:

…har krympningar i kroppen

Jalking
3/30/12, 7:46 PM
#46

Står det hur man gör för att få det? Skulle behöva lite krympning….

Emo
3/31/12, 6:58 AM
#47

Huvudskallejägarna kunde det!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
3/31/12, 6:13 PM
#48

Glad "krympning i kroppen"    -  måste vara en ny sorts bantning.  Säkert väldigt dyr????

Annons:
parsley
4/2/12, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

# 38 har fått en uppföljare, Fluffy.

http://www.blocket.se/uppsala/Renrasiga_Fluffy_soker_nytt_hem_39531977.htm?ca=5&w=2

Fluffy är en unik avkomma efter renrasiga katter. Säljes dock utan stamtavla.

Hen är leveransklar den 23 juni och kräver ingen större omvårdnad. Perfekt för dig som vill ha ett pälsdjur men inte riktigt känner att tiden eller plånboken räcker till.

Fluffy matas med päls och kan på det viset växa och bli större. Bara du väljer hur stor hen kan bli! Inget är omöjligt.

Fluffy är väldigt lugn och gör inte mycket väsen av sig. Eventuell fortsatt avel är ovisst då man idag inte vet hur Fluffy förökar sig. Troligtvis kan fortplantning ske med dammråttor och nya hybrider uppstå.

Känner du att du har det rätta hemmet för Fluffy? Tveka inte att höra av dig!

Mvh
Fluffy

BrittaD
4/2/12, 10:54 AM
#50

Ja, ja, det var ju 1 april igår Tungan ute

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/4/12, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Dagens

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

TjockaBerta
4/9/12, 12:18 PM
#52

#38

Hur menar du? Hittar varken det ena eller det andra.

"Språklig fadäs eller ett medvetet försök att sälja en vara?"

Läste idag:

Antalet är för stort och bör desarmeras.

>>>Malum domesticum<<<

maxiq
4/25/12, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Vi har ju ingen tråd för "Matematiska fadäser" där denna hade passat bättre. Från en datingsite:


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
4/25/12, 9:39 AM
#54

#53

Me like Skrattande

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

parsley
4/25/12, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Det gäller att sko sig.

Annons:
Sammet1
4/25/12, 11:30 AM
#56

#53 Den reklamen har jag retat mig på också. 26 par och en trekant? Eller? Tyst

#55 Det var dyrt för att prova. Jag vågar inte tänka på vad skorna kostar om man vill behålla dem…

**Surface of Velvet
**Core of Steel

TjockaBerta
4/25/12, 11:41 AM
#57

#53

55 personer möter sin partner? Vari består felet eller det roliga?

#56

26+3? Jag får det till 110.

>>>Malum domesticum<<<

BrittaD
4/25/12, 12:11 PM
#58

#53

Du skulle skapat tråden Matematiska fadäser - eller kanske finns det bigamister med i räkningen?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Sammet1
4/25/12, 7:16 PM
#59

#57 Nej, det kan inte vara 110 personer (55 par), för då skulle de ha sagt det i reklamen, det är ju ännu bättre reklam.

Det de gör är att använda statistik på ett i sammanhanget komiskt sätt. Givetvis är det inte exakt 55 personer varje dag som träffar varandra på deras dejtingsajt, utan de har tagit fram ett statistiskt genomsnitt. Men ett udda antal blir ju jättekonstigt i dejtingsammanhang. Det blir ju 27 jämna par, och en udda person som dejtar… vem då?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

TjockaBerta
4/25/12, 7:25 PM
#60

#59 Så tolkar inte jag det. 55 personer som träffar sin partner blir totalt 110 personer.

>>>Malum domesticum<<<

BrittaD
4/25/12, 7:55 PM
#61

Om 55 personer träffar sin partner blir det 27,5 par eller 26 par och en grupp på tre pers.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

TjockaBerta
4/25/12, 10:13 PM
#62

#61 Varför? Om 55 personer träffar sin partner blir det 55 partners. Alltså 110 personer Ja, ja jag får väl bara acceptera att det är roligare med 26 par+3 utan att fatta det roliga.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
BrittaD
4/25/12, 11:04 PM
#63

Om 26 personer träffar sin patner på den där dejtingsajten så har ju också dessa 26 träffat sin partner där samtidigt. Då har 52 personer träffat sin partner.

Eller: Om person 1 träffar sin partner = person 2, så har ju samtidigt person 2 träffat sin partner = person 1. Dvs 2 personer har träffat sin partner … osv

Nu då?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Ephraim
4/26/12, 12:41 AM
#64

Det står ju uttryckligen 55 personer, inte 110 personer. Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än i genomsnitt 27,5 par/dag. Vilket knappast är någon matematisk fadäs.

Möjligen är det ett något tveksamt sätt att uttrycka sig på. Givetvis är de 55 personerna ett medeltal, och då hade det kanske låtit bättre om man skrivit "i genomsnitt träffar 55 personer sin parter hos oss - varje dag". Men jag tycker faktiskt inte att det är direkt fel att skriva som man skriver. Det kan inte gärna tolkas på något annat sätt – skulle det vara exakt lika många par som träffas varje dag?

På samma sätt tycker jag nog att man kan skriva "en svensk kvinna föder 1,80 barn under sin livstid", trots att det uppenbart inte finns någon enskild kvinna som föder 1,80 barn! Men naturligtvis är det bättre att stoppa in "i snitt" eller något liknande. Även om det är uppenbart vad som avses blir det lite lättare att svälja rent språkligt.

TjockaBerta
4/26/12, 12:45 PM
#65

Men om man skriver att "i den här kyrkan gifter sig 55 män varje dag" Är dte då lika roligt? eller tänker man att de gifter sig med var sin kvinna? Alltså 110 personer.

Jag förstår (nu) att de menar att det är 55 av deras kunder som möts alltså 27,5 par, i snitt per dag. Annars borde de sagt att 110 av deras kunder har träffat någon. Helt riktigt. Det är ännu bättre.

Men jag reagerar inte på deras annons och tänker mej att 1 eller 3 personer blir över.

>>>Malum domesticum<<<

LenaR
4/29/12, 10:07 PM
#66

"55 personer träffar sin partner hos oss varje dag."

Då är det ju samma 55 som är inne på sajten och träffar sin partner, om och om igen? Tungan ute Så matematiken går inte (heller) ihop, minst en av de 55 måste fiffla med två partners.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Effie
5/4/12, 12:10 PM
#67

Jag fick ett reklammail häromdagen, där det stod:

"Vi har gjort en tävling på webben  där du kan vinna tre valfria skor busenkelt."

Jag är Sven Gren, todelodelo, med ett extra ben, todelodeloOskyldig

(fast sedan stod det 3 par skor, och det var ju inte lika roligt…)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
5/5/12, 4:10 PM
#68

Ingen reklam undanbedes ej

(källa föreställning med Emil Jensen)

Kan någon förklara hur brevbäraren ska tänka?

DesK
5/5/12, 4:17 PM
#69

#68 Stackars brevbärare!

En vegetarisk kompis - vad är det?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Inkanyezi
5/5/12, 4:43 PM
#70

#69

En vegetarisk kompis är kanske en som har blivit en grönsak? Vi brukade säga att det var vad man blev efter lobotomi eller alltför många elchocker…

DesK
5/5/12, 5:01 PM
#71

#70 Aha, vi brukade säga "grönsak = vegetarisk kompis" om någon som dött.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maxiq
5/5/12, 11:36 PM
#72

Då heter det väl jordgubbeObestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

svenake
5/6/12, 11:53 AM
#73

Är motsatsen till vegetarian  en "animalist",  som vägrar äta grönsaker eftersom han tycker synd om växterna? Glad

raphanus
5/7/12, 12:21 AM
#74

#73 - ingen aning, men eftersom jag själv äter så mycket ägg, brukar jag kalla mig för äggetarian.

TjockaBerta
5/7/12, 7:06 AM
#75

#74

Hmmm, äggoist, kanske?

>>>Malum domesticum<<<

maxiq
5/7/12, 10:45 AM
#76

Äggstremist?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
parsley
5/7/12, 10:59 AM
#77

# 76 Dagens bästa. Du har gjort det igen, Maxiq. Glad

maxiq
5/9/12, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Tack parsley! Kyss

Vem vill gå på ett café som erbjuder buller? Även om det är både hembakat och ekologiskt buller?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
5/9/12, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Jag föredrar nog medötter…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
5/9/12, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Menar de inte frirullandeObestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
5/9/12, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Det var en söt liten stumpa! Billig också! Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
5/9/12, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Mera sött på fötterna…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
5/9/12, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Tur att kursen började med att vi fick gå in eftersom det regnade den dagen

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
maxiq
5/9/12, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Rubriken på krysset överensstämmer dåligt med fadäsen på det undre gråa ledordet. För det är väl inte så klokt att ha med en kut på resan?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
5/9/12, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

En bild från klimatkontrollen på en buss. Jag vet inte om det här kan klassas som en språklig fadäs men visst känns det ganska logiskt att utetemperaturen alltid är i Auto-läge?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
5/9/12, 1:04 PM
#86

# 85 mm Maxiq i högform. Jag tror jag dör. Vad skulle världen vara utan dig? Du är bäst. Glad

DesK
5/9/12, 1:14 PM
#87

Instämmer med Parsley Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
5/9/12, 2:07 PM
#88

Men "buller" är ju vad vi kallade äpplen när vi var ute och pallade.

Skaruha ett buller?

Vintersnö
5/10/12, 2:02 PM
#89

"Carmen Kass (33) försökte år 2004 ta sig in i EUs parlament, utan lycka. Hon är en ivrig chackspelare, och samma år blev hon också president i det estniska chackförbundet. Fyra år senare ledde hon kampanjen för att få OS i chack till Estland, men Tyskland blev landet som fick arrangera mästerskapet."

Från msn.se. Inte första gången man funnit märkliga stavningar och formuleringar där. Oskyldig

maxiq
5/13/12, 9:34 PM
#90

Jag hörde ett inslag på P4 Kultur i morse där de intervjuade en trebarnsmamma som gick på fotokurs för föräldrar som ville lära sig ta bättre bilder av sina barn. Hon sa något i stil med att "för varje barn så har det blivit mindre och mindre bilder tagna"

Kanske var det så här hon menade:

"Asså när första barnet kom så var det rejäla förstoringar på 20x30 cm medan andra barnet fick nöja sig med vanliga 10x15. På det tredje barnet så har det hittills bara blivit passbilder"

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Inkanyezi
5/13/12, 9:55 PM
#91

Jag tror att det är väldigt vanligt att säga mindre i stället för färre i många olika sammanhang, och det brukar inte leda till missförstånd.

Ephraim
5/13/12, 11:36 PM
#92

Ja, det är väldigt vanligt som sägs i #91, att "mindre" används för att uttrycka 'ringare myckenhet' (som SAOB så vackert uttrycker det). Jag är fullt medveten om att vissa stör sig på detta, och propsar på att det måste heta "flera" (jag antar att #90 skrivits utifrån det perspektivet) men jag har själv väldigt svårt att förstå den uppfattningen. Betydelsen 'ringare myckenhet' är extremt etablerad svenskan och har såvitt jag kan se alltid funnits där. Den återfinns i alla typer av texter, inklusive bibelöversättningar.

SAOB anger som betydelse av "mindre": 'som till storlek l. omfattning l. myckenhet l. mängd l. grad understiger ngt annat'. Jag vet inte hur ny idéen är att ordet endast skulle kunna användas om storlek eller omfattning men jag tror inte att den någonsin har beskrivit faktiskt språkbruk.

Emo
5/14/12, 6:54 AM
#93

#92 Vill man undvika avsiktliga (eller oavsiktliga) missförstånd använder man färre i stället för mindre. Det finns så många lustigkurrar, som så gärna missförstår för att få till en lustig kommentar. Det kan vara kul ibland.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

TjockaBerta
5/14/12, 12:06 PM
#94

#93

Men det är roligt när folk tex säger att "det är mindre människor därborta". Pygméer då eller vad?

>>>Malum domesticum<<<

Emo
5/14/12, 1:53 PM
#95

#94 Javisst, därför skrev jag: "Det kan vara kul ibland."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
5/14/12, 5:39 PM
#96

Tur att tråden inte är längre! Jag har inga pappersnäsdukar kvar… Laugh Till U Cry

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DesK
5/15/12, 6:16 PM
#97

#96 Det blir snart en ny tråd Skrattande

Dagens fynd: Jag äter hemgjorda revben.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
parsley
5/19/12, 4:41 PM
#98

Annons på facebook:

Avlägsna åldring nu. Mor upptäcker skrynkla tricks som har plastkirurger förvånad.

Inkanyezi
5/19/12, 5:11 PM
#99

Maskinöversättning är fantastisk.

parsley
5/24/12, 7:33 PM
#100

http://www.svd.se/kultur/utstallning-vandaliserades_7226687.svd

Med lite god vilja och medvetna missförstånd kan den här bli riktigt rolig.

parsley
5/27/12, 9:37 AM
#101

20,8 ton fett 312 meter midja borta på 8 månader. Metoden som funkar!

Word of Shape annonserar bl a på Expressens hemsida. Hur är människor skapta?

parsley
5/28/12, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Gräddfil med hög fetthalt! Glad

maxiq
5/28/12, 3:19 PM
#103

Den köper jag direkt! Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Marinas Mix
5/31/12, 3:13 PM
#104

Knäckta revben???

Vem har varit så elak och mobbat dem???

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Marinas Mix
6/7/12, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

I dagens Boråskuriren hittade jag denna annons:

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Thaeri
6/7/12, 8:02 PM
#106

Ingår nödvändig tidsresa också? Tungan ute

Marinas Mix
6/7/12, 8:10 PM
#107

Eller så är de ute i väldigt god tid???

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Thaeri
6/7/12, 8:35 PM
#108

Ja, jag undrar när nästa lördag 31/3 är….

EDIT: 2018 tydligen.

Emo
6/9/12, 9:05 AM
#109

Dagens iFokuscitat: "….ibland märks det att det saknas kunskapsluckor.."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
6/9/12, 10:17 AM
#110

Nu har vi en ny tråd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: