Annons:
Etikettlänkar-tidningar-hemsidor
Läst 95403 ggr
parsley
1/31/12, 1:55 PM

Artiga avslut

Med anledning av nedanstående urklipp från språktidningens blogg så undrar jag hur ni avslutar era formella mail och jobbmail? Jag skriver alltid med vänlig hälsning eller mvh, beroende på relationen till mottagaren och skrivelsens omfattning.

Mvh

Parsley

Mvhha det fint eller kram? Hur avslutar du mejlet till chefen eller kollegan på bästa sätt? Den frågan ställer Sara Lomberg i Svenska Dagbladet.

Enligt Rickard Domeij på Språkrådet bör du vara ”så artig som du förväntas vara när du etablerar kontakten. När du däremot skickat några mejl kan du släppa lite på det”. Han ger det befriande beskedet att man kan vara hur informell som helst när det gäller hälsnings- och avslutningsfraser ”så länge den på andra sidan befinner sig på samma nivå”.

Många väljer den klassiska avslutningsfrasen med vänlig hälsning i tron att den är ett säkert kort. Men kritiken växer mot frasen, som kan låta för formell. I sin förkortade form, mvh, kan den uppfattas som direkt oartig – och till och med väcka ilska.

Ett personligare tilltal, som i varma hälsningar, förordas av vissa, medan andra anser att det låter kletigt.

Hur avslutar du dina jobbmejl?

http://www.spraktidningen.se/blogg/artiga-avslut-vacker-ilska

Annons:
JohannaEkroth
1/31/12, 2:04 PM
#1

WoW! Foten i munnen

Hehe.. Jag avslutar mina:

Tack på förhand!

Väl mött!

Med vänliga hälsingar

Namn

eller

Tack på förhand!

Var rädd om dig!

Med vänliga hälsningar

Namn

Dessa rader: Tack på förhand, Väl mött, Var rädd om dig, Vi höres av,  Vi ses på ----, etc. Kan jag byta ut beroende på innehållet i mailet.

Efter lite mailande eller beroende på hur kontakten redan är så förkortar jag sista raderna så sitället för Med vänliga hälsningar Fullt namn så skriver jag Kramar "smeknamn/tilltalsnamn".

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

TjockaBerta
1/31/12, 4:09 PM
#2

Formella mejl och jobbmejl avslutar jag  "Med vänlig hälsning"

Min lärare i svensk affärskommunikation sa att om man bara orkade skriva mvh behövde man inte skriva nåt alls. Så det skulle jag inte använda.

Dock kan jag tänka mig" Hälsningar" om kontakten är väl etablerad.

>>>Malum domesticum<<<

svenake
1/31/12, 8:25 PM
#3

Jag använder

"vänl hälsn"      i alla möjliga (och omöjliga sammanhang,)  - och med alla möjliga och omöjliga  förkortningar,  och jag menar alltid samma sak!

Helt enkelt  "Vänliga hälsningar"

Om någon mottagare väljeratt tolka det på något annat sätt så är det deras problem!

Man ska inte övertolka det som inte behöver övertolkas,

"Länge   Leve Ribbing i Dagens Nyheter"!

Effie
2/1/12, 7:31 AM
#4

Jobbmail - är det till någon jag känner, som chefen och kollegorna m.fl., brukar jag bara sätta ett /. Vi tycker mycket om varann, men det är inte kramigt. Så här, alltså:

/Effie

Om det är till någon på jobbet som jag inte känner så väl, så brukar jag skriva Hälsningar

Om det är allmänt formellt - till någon myndighet, till banken, om jag vill säga upp en prenumeration eller något ditåt, brukar jag använda Med vänlig hälsning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

TjockaBerta
2/1/12, 9:37 AM
#5

#4

Vad betyder / ?

>>>Malum domesticum<<<

Farwuq
2/1/12, 10:20 AM
#6

#5

Jag gör samma, hos oss på myndigheten tolkas det ungefär som "från".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Aniara4
2/1/12, 11:49 AM
#7

Jag skriver "vänliga hälsningar" om det är någon jag inte känner. Mer internt, till kollegor eller bekanta, eller framåt slutet av en lång mailväxling skriver jag som Effie:

/Aniara (fast mitt riktiga namn då)

Frågar man Magdalena Ribbing ska man inte skriva bara MVH, något hon ofta tar upp som slött och oartigt.

parsley
2/1/12, 12:53 PM
#8

Det är bara att inse fakta. Jag är nog slö och oartig.

Mvh

Parsley

TjockaBerta
2/1/12, 12:54 PM
#9

#6

Men varför skriva ett /. Av vilken anledning. Betyder det något?

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
2/1/12, 1:25 PM
#10

#9 Det är en praxis som har utvecklats i epostutväxling och diskussionsgrupper, där man avslutar sitt eget inlägg med "/namn" för att det ska markeras, exempelvis vid citering. Man ser därigenom att det är stället där det citerade avslutas, eller när man läser igenom ett meddelande som innehåller många olika inlägg, så avgränsar det inlägget för var och en som har bidragit.

maxiq
2/1/12, 11:33 PM
#11

Man får se upp med en viss avslutning om man skriver på ett utrirkiskt tangentbord:

Med vanliga halsningar

**Tungan ute
**


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Emo
2/2/12, 7:11 AM
#12

#11 Då bör man vänja sig vid att använda alt + det numeriska tangenterna.

Det ser trevligare ut när orden är rättstavade.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

TjockaBerta
2/2/12, 9:15 AM
#13

#10

Tack för förklaringen. Jag har endast sett det användas i mejl från en (1) avsändare och då är det ju helt poänglöst.

Undrar om man inte tom skrev två streck i mejlens barndom //

Då tänkte jag att det eventuellt var något gammalt som levde kvar från telex-tiden.

Ungefär som "Jag är stjärnan"

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Inkanyezi
2/2/12, 9:42 AM
#14

Det kan absolut vara något som är kvar från telextiden. När man började använda datorer hade man samma terminal som telex, och i stor utsträckning använde man samma system av förkortningar. De dubbla snedstrecken följda av signatur utan mellanslag kan ha varit en markering för att här slutade texten som jag skrev.

TjockaBerta
2/2/12, 3:20 PM
#15

#14

siemens med remsa och klocka Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Lill-Kisse
2/3/12, 9:26 PM
#16

Tecknet / tycker jag är bra för att markera slut i ett sms, men inte i mail, för då bör man byta rad innan man skriver sin hälsning och sitt namn.

Kramas gör jag inte på distans, så frasen "Kram" använder jag inte. Det är fint att skriva Vi hörs, Hälsn, Mvh e dyl beroende på vem man mailar. I affärsmässiga sammanhang skriver jag artigt "Vänliga hälsningar" till obekanta.

Upp till toppen
Annons: