Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 15656 ggr
estherlara
1/26/12, 9:36 PM

vad betyder lall

Tack alla vänner som har svarat min inlägg:

Här kommer meningen i vilken ordet används:

Aasa pratar om pappas plaanbok:

I ett av facken gömmer sig ett splitter nytt bankomatkort, inlindad i en lapp med ordet lall och en sifferkod.

Kan det betyda pengar ? Jag antar det av sammanhanget?

Esther

Annons:
Inkanyezi
1/27/12, 8:06 AM
#1

Nej, det är inte troligt att det betyder pengar.

Med tanke på att det samsas med en sifferkod, kan det ha med koden att göra. Man skriver knappast koden till ett bankkort i klartext på ett kort som förvaras tillsammans med lappen, och PIN-koder har för det mesta fyra siffror. Om jag skulle gissa, så kan sifferkoden bestå av tio siffror, från noll till nio, där ingen av dem upprepas. Siffrorna kan ersättas med bokstäver, som bildar ett ord med tio bokstäver där ingen upprepas, och bokstäverna L och A ingår i ordet, så att lall bildar en fyrsiffrig kod. Ordet behöver inte ha tio bokstäver, men koden lall innehåller bara två olika siffror. När man slår koden till ett bankkort har man bara tre försök innan apparaten sväljer kortet, eller om man gör det via nätet samma, innan kortet blir oanvändbart.

Så det mest troliga är nog att lall representerar en kod och inte betyder något. Det framgår kanske längre fram i boken vad det var.

Farwuq
1/27/12, 5:38 PM
#2

Står det inte tecken på tangenterna i bankomaten?

På 2 står t.ex. ABC och på 5 JKL?

Lall kan då bli 5255?

Kan det vara lösningen?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inkanyezi
1/27/12, 9:57 PM
#3

Visst kan det vara så, men det är också ganska vanligt att man använder ett ord med tio bokstäver, som "skalpering, länstrafik, framhjulet" eller något annat, för att koda siffrorna. Och vill man lägga dem i någon annan ordning kan man använda en serie siffror för att visa den.

Hursomhelst har det antagligen med koden att göra.

TjockaBerta
1/28/12, 1:31 PM
#4

Nu måste jag läsa boken! Jag tror (gissar) att det inte alls hör ihop med koden, bankkortet eller pengar.

>>>Malum domesticum<<<

Ephraim
1/28/12, 6:55 PM
#5

Ett utdrag ur boken kan läsas här:

http://dn20-web102.bonnierdigitalservices.se/Documents/Linderborg_7_20.pdf

(jag har inte själv orkat läsa igenom allt).

"Lall" förekommer på två ställen. Det första är det avsnitt som diskuterats ovan:

"Bakom patientbrickan trängs ett checkhäfte från Nordban- ken och ett medlemskort för Metall avdelning 20. Ett skrynk- ligt tidningsurklipp med statistik över Västerås Sportklubbs bandyframgångar, ett ensamt frimärke med kungen på. I ett av facken gömmer sig ett splitter nytt bankomatkort, inlindad i en lapp med ordet lall och en sifferkod. Det är 99 kronor på kontot. När pappa dog hade han elva dagar kvar till nästa a-kassa."

Det andra exemplet är mer intressant:

"Pappa fimpade den första cigaretten på tallriken och tände den andra. Han rätade upp sig på stolen, sträckte på ryggen. Nu kunde det hända att han orkade höra när farfar redogjor- de för alla tvåkilosabborrar han dragit upp under dagen bara för att ge dem till tacksamt folk han mötte på vägen hem. Far- mor frågade hur jag haft det på barnträdgården.

– Det heter dagis, farmor!

Hon sa overall också, som det stavades. Och pinka, inte kissa. Hon kallade mig för sin lilla sockerpulla och jag kröp ihop av genans. Pulla. Inget ord var fulare.

När det var dags att åka fick jag en Dajm eller Japp.

– Morsan, har du nån lall? viskade pappa.

Farmor hade så gott som alltid en tia – eller en hel femtiolapp – gömd i förklädesfickan. Hon stack till honom sedeln i tron att farfar inte märkte något. Det hände att pappa irriterat markerade att han behövde mer och då fick han det. I säll- synta fall viskade hon att han var tvungen att vänta till torsdag, när folkpensionen kom. Hon gav mig en femma som pappa blängde lite avundsjukt på eller också tog farfar upp sin lilla svarta pluska och skramlade fram några mynt. Det hände att han också gav pappa pengar, med en uppfordrande min jag aldrig såg hos farmor."

Detta exempel antyder faktiskt att det betyder just pengar.

Tisdag
2/2/12, 10:15 AM
#6

Jo, det betyder pengar. Edit: Älskar boken!

Annons:
Upp till toppen
Annons: