Annons:
Etikettövrigt
Läst 3783 ggr
Effie
2011-12-29 17:56

Betoning

Har gått ett bra tag och funderat över betoningar i sammansättningen verb+preposition. T.ex "springa på", "slå på". Jag betonar oftast dessa på prepositionen - och ibland kan det för mig finnas betydelseskillnader beroende på betoning. "Jag sprang på gräsmattan" vs "Jag sprang en gammal vän" eller möjligen "Jag sprang dörren - aj"

Men så hörde jag då den där sången med Tomas Ledin "det var de första ord hon sa när vi sprang på varann". Och jag hör liknande märkliga betoningar lite då och då. Nu senast var det någon som vred på vattnet. Är det bara jag som tycker detta låter konstigt? Finns det dialektala skillnader? Andra reflexioner?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
raphanus
2011-12-30 21:31
#1

#0 - Tomas Ledins betoning beror nog rätt och slätt på att Ledin är en tafflig text- och tonkonstnär. Dock vet jag att många talare av mitt barndomsmål östersundskan gärna betonar uttryck med verb + preposition på det här bakvända sättet. Åk till Östersund, så kan du lätt hitta människor som på fullaste allvar säger:

Sätt på TV:n!
Häng upp jackan!
Slå ut vattnet!
bort och lägg dig!

Effie
2011-12-31 12:36
#2

Den där betoningen låter på något vis bättre med någon sorts norrländsk intonation. Det är kanske influenser norrifrån som bidragit till de konstiga betoningar jag hört. Ofta har det varit inlästa ljudböcker (inkl författaruppläsningar) och det är ju inte helt omöjligt att det handlar om slarvig läsning också. Men det är tillräckligt vanligt för att jag skulle börja undra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2012-10-31 08:18
#3

Tänkte samla exempel jag hör tex i ljudböcker. Nu senast en mening om någon som var tafatt, med betoning på sista stavelsen. Och "är det någon mer som vet om det här…" med betoningen på vet, och jag väntade på en fortsättning av frasen, men det var bara frågetecken


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Aniara4
2012-10-31 14:18
#4

Helt apropå kommer jag att tänka på den gamla parodilåten med "Grävlings".

"Svensktoppen har sin egen BEtonING…"

Upp till toppen
Annons: