Annons:
Etikettgrammatik
Läst 3361 ggr
Butros
12/29/11, 9:57 AM

Juholtare

I Språkrådets nyordslista finns "Juholtare" med i betydelsen "förhastat uttalande som man snart tvingas backa på". Är det bara jag som skulle föredra "backa från"? "Backa på" var nytt för mig.

Annons:
DesK
12/29/11, 10:35 AM
#1

Jag instämmer med dig. Backa på är när man går eller kör baklänges och går eller kör på något.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Knaster
12/29/11, 2:04 PM
#2

Nja, i sammanhanget så används väl uttrycket på samma sätt som "ändra på".

Det är alltså "uttalandet" som ska göras något "på".

Det jag skulle välja att anmärka på är snarare ordet "backa". Det känns som ett relativt nytt (slang)uttryck som ökat i användning de senaste åren. Men jag kan ha fel. Finns det någon som vet?

Trots att jag vet att språket hela tiden utvecklas och förändras så kan jag inte låta bli att känna mig lite egoistiskt konservativ i de flesta språkfrågor. När språket är på just det sätt som jag har lärt mig så är det rätt.Flört

Butros
12/29/11, 11:06 PM
#3

Jag finner inte "backa" så konstigt i detta sammanhang, eftersom det innebär en återgång till något tidigare. I vart fall kan det vara så.

Personligen retar jag mig mer på att ordet "backa" ofta används om börsen. Kurser går rimligen upp eller ned, om de inte är oförändrade. Logiskt borde "backa" i detta sammanhang innebära att en aktie har stigit, om den tidigare har varit högre värderad, men i stället används det som synonym till "sjunka".

Lill-Kisse
12/31/11, 7:25 PM
#4

Att någon säger "backa på" kan jag acceptera som en målande beskrivning i talspråk. Däremot reagerar jag mot att Språkrådet använder det uttrycket i stället för att skriva "ta tillbaka".

Upp till toppen
Annons: