Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Syftningsfel

2011-12-26 17:57 #0 av: TjockaBerta

För några år sedan läste jag följande på en lapp i närbutiken:

"Nycklar upphittade. Återfås mot beskrivning av kassörskan"

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2011-12-26 18:07 #1 av: Niklas

Hade de gömt kassörskan också eller var det så enkelt som det verkar? Glad

Vänliga hälsningar, Niklas
» Värd för iPad for Work, Mobile Photography & How to....

Anmäl
2011-12-26 18:07 #2 av: Chalin3

Av medellängd, brunt lockigt hår ochglasögon.... Flört

Anmäl
2011-12-26 18:14 #3 av: Niklas

Den här snygga meningen läste min svensklärare i gymnasiet upp som exempel på komplicerade syftningar:

Om dig, Johansson, har jag, då du, då jag nös, skrattade, fått en ofördelaktig uppfattning.

Hoppas att jag fick alla komman rätt nu.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Värd för iPad for Work, Mobile Photography & How to....

Anmäl
2011-12-26 18:26 #4 av: TjockaBerta

Precis så enkelt var det.

Kul.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2011-12-26 22:42 #5 av: Ephraim

#0 Fast det är inte ett syftningsfel egentligen utan en (olycklig) dubbeltydighet.

Din tolkning av andra meningen är kanske den som ligger närmast:

Återfås [mot beskrivning av kassörskan].

Men den tolkning som skribenten avsett är faktiskt också möjlig:

Återfås [mot beskrivning] av kassörskan.

Anmäl
2012-02-18 18:57 #6 av: penny

Varje gång jag reser med Öresundståget retar jag mig på högtalarrösten som säger:

"Föremål som sticker ut över kanten får inte placeras på hyllan."

Anmäl