Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Bästa julklappsrimmet

2011-12-19 14:31 #0 av: DesK

Personligen är jag usel på detta med julklappsrim, men jag gillar att ta del av andras julklappsrim, så nu skulle jag vilja läsa era julklappsrim! Glad

Anmäl
2011-12-19 23:13 #1 av: raphanus

En gång började mammas brödrost brinna, så brorsan köpte en ny åt henne till jul och skaldade så här:

I den förra tog det fyr.
Den här var jättedyr.

Anmäl
2011-12-19 23:49 #2 av: svenake

Min farfar skaldade denna på1950-talet, och den återanvändes varje jul i 40 år.  Till olika innehåll. Glad

Här är allting i en klump

fattas bara cykelpump

Anmäl
2011-12-20 09:40 #3 av: maxiq

Denna diktade jag om en hårtork för många år sedan i en närradiorimstuga:

Hår har du ju gott om
Torka det med luft som har bråttom

Anmäl
2011-12-20 14:30 #4 av: Emo

Klassikern:

Ära vare Gud i höjden

Detta har jag gjort i slöjden.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2011-12-20 18:37 #5 av: Effie

Jag är ingen höjdare på rim, men en gång fick jag faktiskt ihop en limerick, vilket impade stort på familjen. Det var till min systerson:

En juridikstuderande i Lund
hos gatuköket var trogen kund
men så fick han en bok
läste och blev klok
nu står han i köket var ledig stund

Jag vet ju inte om beskrivningen av hans liv före och efter julklappen stämmer, men det passade in så bra.Glad Och det var en dj-a tur att han pluggade i Lund; jag hade aldrig fått ihop något rim på Uppsala eller Karlstad...

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2011-12-28 14:34 #6 av: [trumman]

Då jag var i tonåren hade jag författardrömmar. Min far lyckades skalda ihop ett rim på den elektriska skrivmaskin han köpte mig som jag aldrig kommer glömma:

"En ny Hemingway,

på way"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.