Annons:
Etikettövrigt
Läst 4195 ggr
Flubben
12/14/11, 11:29 AM

Favoritord

Halloj!

Nu har jag smugit omkring här nog länge för att skapa mig ett litet inlägg. Så frågan är vad ni har för favoritord för tillfället? Motivera gärna!

Annons:
Bjornen
12/14/11, 3:23 PM
#1

Kanske tucku eftersom jag längtar efter det och det är så svårt att hitta något nu för tiden (eller ska det vara nuförtiden ?).

Pan Narrans
12/14/11, 3:38 PM
#2

Ett av mina favoritord är det engelska "sesquipedalian" för dess metavansinne :)

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

raphanus
12/14/11, 8:45 PM
#3

Mitt favoritord är scythe.

Inkanyezi
12/15/11, 12:49 PM
#4

Jag har inte något själv, men min fru har "sufice", presens 3 person singular av verbet "sufir" som inte finns på spanska, oaktat böjningsformen "suficiente" faktiskt finns, men betraktas som en gallicism. Det var jag som någon gång använde det i stället för "basta" som är motsvarande spanska verb. Sedan har det hängt kvar.

Betydelsen är "det räcker".

Jag gör ofta så när jag inte hittar ett ord direkt på spanska, att jag plockar ur förrådet, företrädesvis franska, som ju också till stor del har ursprung i latin. För det mesta blir det ett ord som faktiskt finns, som exempelvis när jag hittade på ”sororidad”, från franskans ”sororité”, systerskap, analogt med fraternidad och humanidad. Min fru var envis med att ordet inte existerade på spanska, men det visade sig att det faktiskt gjorde det. Verbet sufir lyser dock med sin frånvaro i spanska språket.

Denna kommentar har tagits bort.
Aniara4
12/15/11, 5:39 PM
#6

Jag är ganska förtjust i ordet "produktmomentkorrelationskoefficienten", men inte lika glad när jag måste räkna ut den.

Annons:
svenake
12/15/11, 5:46 PM
#7

Har inga just nu , men under gymnasietiden  (på stenåldern)    så var orden

"mutil"   och

"darul"

Flubben
12/28/11, 9:39 PM
#8

Mitt favoritord för tillfället är fakitskt en ihopskrving. Urfunktion i min öron är väldigt vackert och roligt då alla tolkar det så olika. Själv såg jag det som en väldigt gammal funktion medan pojkvännen såg det som hade något med klockor att göra. Hihi så kul man kan ha det ibland. Tungan ute

Inkanyezi
12/28/11, 9:47 PM
#9

#8 Och hopskrivet urfunktion är ju långt ifrån samma sak som särskrivet ur funktion, som kan stå på skyltar på saker som det är något knas på, som rulltrappor och hissar.

Flubben
12/28/11, 9:55 PM
#10

#9 Precis! Skrattande

[Kafo]
1/8/12, 11:10 PM
#11

Tamburmajor, nyckelpiga och stövelknekt.

Motivering: tycker att de ligger bra i munnen.

Flubben
1/10/12, 5:52 PM
#12

#11 Stövelknekt var ett bra ord Skrattande

wingren
1/13/12, 5:33 AM
#13

Gillar ordet(/namnet?) London just för det känns mysigt att säga. Samt ordet soldat. Antagligen för att jag förknippar det med hjältedåd snarare en krig och slakt. Känns även som att ordet soldat har ett djup Glad

Annons:
Maria
1/15/12, 9:33 AM
#14

Jag gillar ordet lättjaSkrattande Både att säga och vad det står för. Det är visserligen en av dödssynderna men det skiter jag i.

Det vackraste engelska ord jag vet är "bumblebee" Det är så skönt att säga. Tycker även att humla är ett vackert svenskt ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
1/17/12, 8:21 AM
#15

Det är väl inget fel på det dialektala "môlhumlâ".

Maria
1/17/12, 12:45 PM
#16

#15 Vad betyder det? Är det en speciell sorts humla?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
1/17/12, 4:28 PM
#17

Det är det gamla svenska ordet mjölhumla, som biologiskt borde betyda alla humlearter utom stenhumlan.

Maria
1/17/12, 4:35 PM
#18

Jag som trodde humla var humlaFlört men inser väl att det rimligtvis borde finnas flera arter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
1/17/12, 4:50 PM
#19

Det finns omkring 40 humlearter i Sverige.

Maria
1/17/12, 4:51 PM
#20

HimmelFörvånad Vilket förövrigt också är ett vackert ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: