Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 9323 ggr
Mimmi
2011-12-04 23:24

Betydelse av efternamn

Jag har länge funderat över vad mitt efternamn har för betydelse och ursprung. Jag heter då Torneus i efternamn. De med samma efternamn bor främst i Norrbotten (främst Kiruna och Luleå), om det är till någon hjälp.

Någon som har någon idé om vad det kan ha för ursprung och betydelse? Är väldigt nyfiken!

Annons:
Jalking
2011-12-05 09:55
#1

Kommer släkten möjligen ursprungligen från Torneå?

Det är ju iaf en idé…

Lill-Kisse
2011-12-07 19:47
#2

Dags att börja med släktforskning, en mycket givande hobby.
Vem var först med detta namn? Var bodde den personen?

svenake
2011-12-07 21:36
#3

Instämmer med #2     En mycket givande hobby.  Börja med att fråga de äldsta släktingarna, dom blir säkert glada att bli  kontaktade, fortsätt sedan och skriv ner allt i ett lämpligt data-program.

Effie
2011-12-07 22:20
#4

Min första tanke var att namn som slutar på -us ofta var prästnamn, åtminstone förr. De hade studerat, och valde ett namn på latin eller grekiska, och gärna, har jag för mig, med anknytning till hemorten. Så idén med Torneå låter inte fel.

Och häromdagen när jag stod och slöläste listan över folk som bor i mitt hus, så råkade jag hitta en Torneus…tala om sammanträffande. (bor i Göteborg)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lill-Kisse
2011-12-07 22:53
#5

En ledtråd: http://www.drdeathray.se/Jukkasjarvi.htm

"Torneus i Kurravaara. Släkten är antagligen en gren av släkten Rautio i Kuivakangas. "

Jag har sökt på några olika platser och kommit tillbaka till detta fall, där Olof Olofsson först bär styvfadern namn, men sedan börjar använda namnet Torneus efter en klockare som heter så. Man tror alltså att Olof var en utomäktenskaplig son till klockaren. Olofs barn får sedan samma namn. Då är det idé att undersöka vem denne klockare var.

Lill-Kisse
2011-12-07 23:02
#6

Klockaren Olof Eriksson Rautio-Torneus påstås vara född

1758-01-16 i Kuivakangas, Övertorneå sn.

(http://johannaocherik.se/erik/pc1cea639.html)

Dessa ledtrådar bör naturligtvis kontrolleras i kyrkböckerna. Om denne klockare var stamfader för släkten, verkar det troligt att han bildade namnet utifrån ortsnamnet, precis som 1# Jalking tipsat om.

Annons:
Mimmi
2011-12-08 08:37
#7

Tack så mycket! Det är väldigt spännande det här! Jag vet att min faster har släktforskat, men jag tror att hon har hållt sig till min farmors sida, och det är inte därifrån efternamnet kommer ifrån, så hon är nog inte till så stor hjälp tyvärr. Släktforskning är npg något jag kommer att försöka mig på någon gång när jag har mer tid.

Enligt namnstatistik finns det idag färre än fem namnbärare Övertorneå, men det kan ju fortfarande härstamma därifrån. Så vitt jag vet är det främst Kiruna idag och en kortare tid bakåt i tiden, men det är ju inte helt omöjligt att släkten helt enkelt har flyttat på sig. Att det ska något med Övertorneå/Torneå att göra känns ju inte alls omöjligt! Har faktiskt inte alls tänkt på det.

Mimmi
2011-12-08 11:02
#8

Tydligen hade min fastern forskat även på min farfar sida. Hon tror att släkten ursprungligen kommer från en liten by i närheten av Torne träsk, så jag gissar på att det är där efternamnet kommer från!

Lill-Kisse
2011-12-08 20:16
#9

Hej qptr! Då hoppas jag att din faster blev sugen på att forska lite till i dessa anor. Tänk om hon också når fram till den där klockaren Glad.

Upp till toppen
Annons: