Annons:
Etikettstilistik-lyrik-dikt-poesi
Läst 7836 ggr
parsley
2011-12-01 19:26

Rimma sonett

Finns det bestämt sätt att rimma sonetter eller finns det flera alternativ?

14 rader med vardera 10 stavelser (enkelt uttryckt) har jag lyckats läsa mig till, men rimflätningen? Jag sliter mitt hår.

Annons:
raphanus
2011-12-02 11:49
#1

Det finns flera olika sätt att rimma sonetter, och inget är mera riktigt än det andra, så länge man håller sig till reglerna i övrigt.

Det finns olika sorters sonetter, men den vanligaste sorten är jambisk och fjortonradig.

Varje diktrad i den vanligaste sortens sonett har antingen elva eller tio stavelser och rytmen är jambisk. Diktrader med  elva stavelser består av elva stavelser, och den elfte och sista stavelsen är då en överskjutande, obetonad stavelse, så kallad hyperkatalexis.

Exempel på sonett:

Förundrad kan man ställa sig vid Gizeh
och klura över hur de gjorde förr.
På glänt står alla fantasiers dörr
och enigheten sviker världens vise.

Vi är ju barn av rätt moderna tider
och verkar på en tekniskt hög nivå,
men ingen kan nog numera förstå
just hur man byggde Gizehs pyramider.

Vår framtids barn lär också nödgas undra
- med alla fantasiers dörr på glänt -
vad vi fick för oss kring år tjugohundra,

ty även vi har byggt oss monument;
de står till evig tid i hav och tundra
och rymmer det uran som vi har bränt.

Rimflätningen ser alltså ut så här: AbbA CddC EfE fEf. Flätningen aBBa cDDc EEFFGG (eller eeffgg osv.) skulle ha varit lika tänkbar för att strofen skulle ha kunnat kallas sonett. Möjligheten till variation är stor.

Raderna i sonetten härovan är grupperade grafiskt för att tydliggöra rimflätningen. Dock väljer inte alla tryckare att göra så. I många av Shakespeares sonetter står de elva raderna ogrupperade efter varandra, och det enda som sticker ut grafiskt där brukar vara att de två sista raderna har indrag.

Upp till toppen
Annons: