Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 9447 ggr
DesK
2011-11-16 09:31

Hur påverkas språket?

Hur påverkas svenskan av alla våra olika sätt att kommunicera? Läs artikeln på dn.se och säg sedan här vad du tror.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
svenake
2011-11-16 16:08
#1

För mej verkar det vara en bra artikel.  Nya sätt att kommunicera kommer och gamla sätt försvinner.

Det är inte många idag som använder runor som ett självklart sätt att meddela sej. Det är försvinnande få som kan läsa och skriva latin.  Det går helt enkelt inte att skicka telegram nuförtiden.

Istället har nya sätt kommit.  Helt naturligt och egentligen varken bra eller dåligt.

Det är bara vi äldre  som säjer att "det var bättre förr".  Flört

parsley
2011-11-16 20:12
#2

Finns det inte undersökningar som säger att läsförståelsen hos unga har minskat och att detta bl a beror på internetvanorna? Enkelt uttryckt så sitter de uppkopplade istället för att läsa böcker. Undersökningarna som presenteras i DN säger inte heller något om hur människan påverkas av att ständigt vara uppkopplad, få stimulans och bekräftelse och kanske t om drabbas av abstinens när uppkopplingen bryts.

Helt klart är att fler människor skriver och skriver mer nu när de har tillgång till internet, mobiltelefoner och sociala medier än vad de gjorde innan.

Tjuvläser jag det mina tonåringar lämnar efter sig på skärmen och de meddelanden som de tar emot så känns kommunikationen många gånger rå och brutal för mig som en utomstående läsare.

DesK
2011-11-17 11:25
#3

Jo egentligen genomgår ju alla språk som används ständiga förändringar och det var inte så jag menade när jag skrev ovan, utan mer hur vi ser på detta och hur vi tänker kring detta. Huruvida ungdomar läser färre böcker nu än förr är kanske lite svårt att avgöra. Båda mina tonåringar läser böcker och deltar aktivt på nätet, jag ser på deras sätt att skriva att när de sms:ar och chattar då använder de en hel del lustiga förkortningar, men när de skriver epost, vanliga brev på papper och skolarbeten då skriver de ordentligt. Jag tänker att det är bra att många fler människor skriver idag, för det ger ju också ett slags trygghet att faktiskt kunna uttrycka i skrift Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

svenake
2011-11-17 18:48
#4

Tänk så här;   -  för 35 år sdan så var det endast ett fåtal personer som kunde skriva "maskin"  och nästan ingen man!!

Idag skriver alla ungdomar, - och dom flesta använder  mer än "pekfingervalsen"

Däremot så har mina  (vuxna )   söner svårt att läsa när jag skriver  skrivstil.

Kuggfråga;  Vilken var den första bok i världen som skrevs på maskin??

Upp till toppen
Annons: