Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 10747 ggr
Lill-Kisse
10/23/11, 10:49 AM

lol

Vad menar amerikanare m fl med att kasta in "lol" i en text? Jag har fått det många gånger i mail och har inte kommit på vad de menar.

Annons:
Niini
10/23/11, 10:50 AM
#1

Laughing Out Loud

Sophey
10/23/11, 10:50 AM
#2

Laugh out loud (skratta högt) men ibland används det lite här och var helt utan anledning av en del människor.

Medarbetare på matlust

raphanus
10/23/11, 12:04 PM
#3

Här är ett lite makabert exempel på användningen av denna förkortning.

Cazzos
10/23/11, 12:20 PM
#4

ROFLMAO och LMAO är en annan variant av LOL (Laughing Out Loud).

Rolling On Floor Laughing My Ass Off
Laughing My Ass Off


Emo
10/23/11, 1:32 PM
#5

#3 Där ser man risken med stilisering. Ett ansikte på en människa, som riskerar att drunkna och två armar, som sträcks upp i hopp om räddning.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
10/23/11, 3:18 PM
#6

På 80-talet  frågade jag min barn om något (med dator)   och fick svaret

rtfm

(read the fucking manual)      (Min äldste son var nog  12)

Annons:
Lill-Kisse
10/23/11, 5:54 PM
#7

Jisses! Öppet för fri tolkning alltså. Oskyldig
Då kan man tolka "lol" som ett gapskratt eller rop på hjälp beroende på vilket humör man är på då.
lol

Emo
10/23/11, 6:04 PM
#8

#7 Det beror väl på om det är tydligt att det är bokstäver eller om det kan vara bilder.

På den bild raphanus länkar till hade det knappast gått att skriva lol i Times.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lill-Kisse
10/23/11, 6:08 PM
#9

#8 … å jag som skulle vara lite rolig… lol

Emo
10/23/11, 6:10 PM
#10

#9 Där ser man, Det missade jag. Skäms

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
10/23/11, 8:57 PM
#11

Tja här har vi ännu ett exempel på hur olika vi uppfattar språket och fökortningar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
10/24/11, 2:02 PM
#12

# 2 Jag fick en känsla av människor som skrattar okontrollerat och omotiverat och på fel ställe i fel sammanhang. Glad

Jag har lärt mig att man ska skriva LOL, inte lol, för att markera att det är en förkortning. BRB. CU.

Lill-Kisse
10/24/11, 8:19 PM
#13

Tack och lov har ingen skrivit "lol" med stora bokstäver till mig. I min värld bör man inte skriva förkortningar med stor bokstäver generellt sett. Vi skriver ju t ex, m fl, ev, cm, kl, kg, etc.

Det är bara sådana där gräsligheter som förekommer inom företag och förvaltningar, där man förkortar benämningarna på t ex företag, avdelning, arbetsgrupper m m med stora bokstäver i stället för att skriva ut det man menar. Många texter är därför alldeles obegripliga för varje nyanställd eller på annat sätt inte invigde. Det är kanske därför jag inte gillar förkortningar skrivna med stora bokstäver.

Annons:
raphanus
10/25/11, 2:08 PM
#14

#12 - En del förkortningar och smilisar vinner på att skrivas med antingen det ena eller det andra. Exempelvis visar smilisen XD ett ansikte med hopknipna ögon och skrattande mun, men jag har även sett att en del skriver samma figur som xd och räknar med att läsarna förstår ändå, trots att bildlikheten går förlorad.

Upp till toppen
Annons: