Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Översättning/tolkning

lol

2011-10-23 10:49 #0 av: Lill-Kisse

Vad menar amerikanare m fl med att kasta in "lol" i en text? Jag har fått det många gånger i mail och har inte kommit på vad de menar.

Anmäl
2011-10-23 10:50 #1 av: Niini

Laughing Out Loud

Anmäl
2011-10-23 10:50 #2 av: Sophey

Laugh out loud (skratta högt) men ibland används det lite här och var helt utan anledning av en del människor.

Anmäl
2011-10-23 12:04 #3 av: raphanus

Här är ett lite makabert exempel på användningen av denna förkortning.

Anmäl
2011-10-23 12:20 #4 av: Cazzos

ROFLMAO och LMAO är en annan variant av LOL (Laughing Out Loud).

Rolling On Floor Laughing My Ass Off
Laughing My Ass Off

Anmäl
2011-10-23 13:32 #5 av: Emo

#3 Där ser man risken med stilisering. Ett ansikte på en människa, som riskerar att drunkna och två armar, som sträcks upp i hopp om räddning.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2011-10-23 15:18 #6 av: svenake

På 80-talet  frågade jag min barn om något (med dator)   och fick svaret

rtfm

(read the fucking manual)      (Min äldste son var nog  12)

Anmäl
2011-10-23 17:54 #7 av: Lill-Kisse

Jisses! Öppet för fri tolkning alltså. Oskyldig
Då kan man tolka "lol" som ett gapskratt eller rop på hjälp beroende på vilket humör man är på då.
lol

Anmäl
2011-10-23 18:04 #8 av: Emo

#7 Det beror väl på om det är tydligt att det är bokstäver eller om det kan vara bilder.

På den bild raphanus länkar till hade det knappast gått att skriva lol i Times.

Anmäl
2011-10-23 18:08 #9 av: Lill-Kisse

#8 ... å jag som skulle vara lite rolig... lol

Anmäl
2011-10-23 18:10 #10 av: Emo

#9 Där ser man, Det missade jag. Skäms

Anmäl
2011-10-23 20:57 #11 av: DesK

Tja här har vi ännu ett exempel på hur olika vi uppfattar språket och fökortningar Glad

Anmäl
2011-10-24 14:02 #12 av: parsley

# 2 Jag fick en känsla av människor som skrattar okontrollerat och omotiverat och på fel ställe i fel sammanhang. Glad

Jag har lärt mig att man ska skriva LOL, inte lol, för att markera att det är en förkortning. BRB. CU.

Anmäl
2011-10-24 20:19 #13 av: Lill-Kisse

Tack och lov har ingen skrivit "lol" med stora bokstäver till mig. I min värld bör man inte skriva förkortningar med stor bokstäver generellt sett. Vi skriver ju t ex, m fl, ev, cm, kl, kg, etc.

Det är bara sådana där gräsligheter som förekommer inom företag och förvaltningar, där man förkortar benämningarna på t ex företag, avdelning, arbetsgrupper m m med stora bokstäver i stället för att skriva ut det man menar. Många texter är därför alldeles obegripliga för varje nyanställd eller på annat sätt inte invigde. Det är kanske därför jag inte gillar förkortningar skrivna med stora bokstäver.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.