Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 4625 ggr
parsley
10/18/11, 3:16 PM

Håller folk på att sluta skriva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den senaste trenden på facebook är att skicka bilder med budskap, skämtteckningar, bilder på lustiga djur odyl. Istället för att berätta att man ska äta, diska, gå på toaletten eller dricka kaffe så skickas en skämtteckning.

Jag uppskattar skämtteckningar. Det ligger ofta tid bakom dem och någon har valt att skildra samhället på ett visst sätt, ofta lite skruvat. Bilden ger betraktaren en aha-upplevelse.

Vad händer om människor slutar att kommunicera med egna ord och istället väljer att meddela sig genom att använda andras bilder? Vad tror ni? Minskar aktiviteten på diskussionssajter som iFokus eftersom folk föredrar att använda facebook istället? Vad händer om människor slutar att vara aktiva på nätet. Vad kommer de att göra istället? Läsa böcker och umgås med varandra eller bara slösurfa? Vilka kommer att göra det? Vilka kommer att bli kvar på internet? Vad händer med språket och vårt eget tänkande om vi väljer att kommunicera med andras bilder.

Annons:
maxiq
10/21/11, 9:33 PM
#1

En bild säger ju mer än tusen ord så det kanske är så att folk har tröttnat på att skriva. Den som skriver mest och oftast vinner ju. Är det inte så?

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

svenake
10/21/11, 10:48 PM
#2

Jag tror att folk skriver mer än man någonsin tidigare gjort i historien, -  men på ständigt nya sätt.

Någon kanske återupptäcker  bildskrift   eller kil-skrift?

Lill-Kisse
10/21/11, 11:57 PM
#3

I Facebook blir allt kort och ganska ointressant. Väldigt många delar med sig av en länk till bild, text, filmsnutt, musik o dyl. Faktum är att jag inte ids trycka på länkar numera, för att 9 fall av 10 inte är särskilt intressanta alls. Länken är inte utvald till just mig, utan lite lagom för att passa vem som helst.

Nog hade jag mer utbyte via mail med några få vänner jämfört med dagens utbyte i Facebook med många. Dessutom är det mer personligt att kommunicera med en i taget. Därför försöker jag verkligen hålla igång mailväxlingen med några särskilt utvalda.

Upp till toppen
Annons: