Annons:
Etikettövrigt
Läst 5500 ggr
Emo
10/5/11, 9:35 AM

Hihi...(påstående)

Hur skulle ni uppfatta en text, som ser ut så här:

Hihi…(fnisset eller skrattet åtföljs här av ett påstående om något)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
raphanus
10/5/11, 11:17 AM
#1

Allt annat än prosaisk. Jag antar att det inte rör sig om ett brev från kommunen i alla fall.

Lill-Kisse
10/5/11, 10:16 PM
#2

Det beror på vad som påstås och vem som skriver "Hihi…".
Ibland verkar det som ett sätt att ta avstånd ifrån påståendet, att man inte menar vad man skriver egentligen, känner sig generad eller inte vill bli tagen på allvar.
Andra gånger har jag blivit förvånad över att en vuxen, seriös och vältalig person skriver så barnsligt, för så känner jag nog mest.

parsley
10/5/11, 10:16 PM
#3

Att den som skriver vill vara övertydlig och säga att nu kommer det något som verkligen är roligt, alt nu kommer jag att skämta.

Emo
10/6/11, 7:16 AM
#4

Tack för era förslag. Diskussionen gäller ett påstående.

Hihi…Xxx betyder yyyyy på finska. XXX är ett egennamn och påståendet gjordes i en kommentar i XXXs presentationstråd på ett annat forum.

Den som skrev är nästan 40 år.

Diskussionen gäller om det var skrivet som hån eller en vänlig upplysning.

Vad tycker ni är skillnaden mellan om påståendet hade stått utan Hihi…

och påståendet med inledningen Hihi…?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
10/6/11, 8:40 AM
#5

Hihi, Loka betyder smutsvatten på finska.

Uttrycker man sig på det här sättet så talar man nedlåtande till en person tycker jag. Ditt namn, som är en viktig del av en identitet, betyder något fult eller pinsamt på ett annat språk. Ditt namn låter så dumt att jag inte kan annat än att skratta åt det.

Loka betyder smutsvatten på finska. :)

Loka betyder smutsvatten på finska. Glad

där man använder smileys är "snällare" formuleringar tycker jag, eftersom smileyn antyder att man skämtar.

Jag är inte säker på om Loka betyder smutsvatten på finska eller om det är ett exempel på en modern myt. "De kan inte servera mineralvattnet Loka på finlandsfärjorna eftersom Loka betyder smutsvatten på finska. Därför serveras Ramlösa istället".

TjockaBerta
10/7/11, 11:11 AM
#6

Jag förstår inte varför man kommenterar någons namn över huvud taget när det tydligen är i negativ mening. Oförskämt tycker jag.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Emo
10/7/11, 1:07 PM
#7

Tack för alla kommentarer - här på denna vänliga sajt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
10/7/11, 1:37 PM
#8

Eftersom det är svårt att se kroppspråk och miner på internet (och annan text)  så använder man smilies   och liknande för att förmedla  det istället, men det vet dom flesta som skriver här mycket väl.  Ibland när man använder dessa så kan man välja fel, helt enkelt eftersom det finns lite olika traditioner på området.  När man läser dessa tycker jag att man ska läsa  med en stor tolerans,  för man vet ju inte om SKRIVAREN behärskar dessa koder lika bra som "jag".

Appropå namn som betyder olika saker på andra språk så tycker jag att samma tolerans gäller där.

Det finns en sydafrikansk politiker som heter:

Jan Smuts

Brad Pitt är en skådis

En svensk flicka som heter Gun lockar alltid fram leeenden i England, för att inte  tala om:

Titti Wachtmeister.

Desutom ler dom alltid när dom försöker uttala  Birgit på engelska.

Upp till toppen
Annons: