Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 7300 ggr
DesK
2011-09-26 19:45

Språkkluring

Här är vår första Kluring Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
bambiiii
2011-09-26 20:08
#1

ganska bra! 3 rätt! :D

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

DesK
2011-09-26 20:28
#2

#1 Grattis! Glad

Observera ett litet förtydligande angående frågan om teckenspråk. Det finns egentligen ingen direkt upphovsman till teckenspråk eftersom teckenspråk spontant uppstår när döva möts. i Sverige anses dock mannen xxxx vara upphovsman till vårt nuvarande teckenspråk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ephraim
2011-09-26 22:44
#3

Trevligt initiativ, hoppas vi ser fler av dessa! Rätt så svåra frågor måste jag säga och stor bredd på ämnena. Är den tänkt som ett test om man läst raphanus artiklar?

Jag har några små synpunkter, dock. Spoilervarning!

Fråga 1. SAOL anger två likställda pluralformer för "avokado": "avokador" och "avokadoer". Så det är inte rimligt att ge fel för "avokadoer". Dessutom är ju "avokados", "avokadosar" och "avokado" ganska spridda, även om de inte rekommenderas av språkvården. Om man vill gå in på teoretiska frågor om vad som är "rätt"… Så jag skulle föreslå att frågan istället lyder "Vad heter avocado i plural enligt SAOL?" och att rätt alternativ är "avokador eller avokadoer".

Fråga 6. Det vore lämpligt att förtydliga frågan med Masings hela namn. Det finns nämligen en annan känd Masing, Uku Masing, som var bland annat folklorist och författare.

DesK
2011-09-27 08:58
#4

#3 He he nej det var inte tänkt som ett test om man har läst Raphanus artiklar, utan det var bara ett sätt att komma på några frågor Flört Det här med avocadons olika pluralformer funderade jag en stund på, men jag borde ha satt rätt på flera alternativ där. Beträffande Masing så tänkte jag att det blir lite för lätt, men jag borde i alla fall ha satt ut förnamnets initialer. Tack för dina påpekanden Glad Detta är ju sajten där vi får påpeka varandras språkliga klavertramp Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

svenake
2011-09-27 09:56
#5

4 av 8  och jag gissade mest. Flört

kissidor
2011-09-27 11:51
#6

huff, 6/8 - och det var bara 3 jag faktiskt visste. här ser man skillnaden mellan att vara språkligt bildad och att bara ha "språkkänsla" Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
LatMask
2011-09-28 19:45
#7

Här har vi en till som bara har känsla och noll bildning! Jag fick fem rätt av åtta, och det var bara sista frågan som var en språkkänsla-fråga.

Vad är konjugationer, förresten?

Ephraim
2011-09-28 20:32
#8

#7 En konjugation är ett mönster som verb böjs efter. Motsvarigheten för substantiv, adjektiv och pronomen kallas deklination.

Latin (tar det som exempel för att inte hjälpa till med kluringen) har exempelvis fyra regelbundna mönster (konjugtioner):

1. amō, amāre, amāvī, amātus

2. doceō, docēre, docuī, doctus

3. carpō, carpere, carpsī, carptus

4. audiō, audīre, audīvī, audītus

Notera exempelvis hur infinitivformerna (understrukna) har olika vokaler (ā, ē, e, ī).

Frågan är alltså hur många sådana mönster svenskan har…

svenake
2011-09-28 21:51
#9

amore och amatör ??

Upp till toppen
Annons: