Annons:
Etikettutanförämnet
Läst 4132 ggr
svenake
2011-09-19 23:48

Ord jag inte gillar

Ett ord som jag INTE gillar är:  Landsorten.

Observera,  det är ordet jag inte gillar, - inte om nån skulle råka säja det.

Vad betyder "Landsorten"    -  Jo,  allt utan för Stockholm,   typ jag ska turnera i landsorten.  Alltså  "Ickestockholm"

Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle sätta.

Annons:
[dynamitella]
2011-09-19 23:52
#1

Trevligt för mig som bor i Landskrona i skåne då. Bor jag permanent i landsorten? Jag har aldrig hört det uttrycket innan. :)

Jalking
2011-09-20 00:07
#2

Landsorten = det som nollåttorna kallar för rätt och slätt "landet"?

Det finns också ett Landsort. Fyr utanför Nynäshamn. Jag antar att det finns ett litet sämhälle vid fyren som heter Landsort.

Effie
2011-09-20 07:31
#3

En kollega påstod att han en gång hört någon på TV säga "Sverige och resten av landet". Det är väl samma inställning Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Bjornen
2011-09-20 09:14
#4

Jag tycker inte om när man säger glesbygd, när man menar landsbygden.

Glesbygd är orter under 200 invånare (där gårdarna finns inom 200 meters avstånd).

DesK
2011-09-22 21:34
#5

Ung(n) är ett ord jag inte gillar. Exempel: Sätt in den i ungen - kommentarer är väl överflödiga, men ni vet inte hur många gånger jag fixat till denna felskrivning, så det rör sig inte om tangentsnubbel!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

svenake
2011-09-23 13:36
#6

Mina barn som är delvis uppfostrade, - hmmm, -   skriver rätt kul ibland.   Idag fick jag ett mail från min yngste son som håller på att flytta.

"Jag ska packa grajjor"

Ofta läser jag :

"Jag ska väll gå hem" -  då brukar jag fråga vad det är som väller. Glad

Annons:
Maria
2011-09-24 08:40
#7

Jag har ju arbetat på sjukhus många år och ett ord jag verkligen avskyr är "tarmtömning"

Jag kan inte sätta fingret på vad det är som får mig att få rysningar men inga andra ord med samma betydelse (och ofta grövre) berör mig på samma sättObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

raphanus
2011-09-24 15:17
#8

#7 - Kanske det är för att ordet gör anspråk på att verka stilmässigt neutralt, medan det i själva verket är så utbroderat och tydligt beskrivande att det bara blir vämjeligt? Skitit har ju folk gjort i alla tider, och även om ordet "skita" ofta anses som grovt rent stilistiskt, är det ingenting som någon behöver analysera i evigheter, utan något man bara får åtgärdat utan större åthävor.

Vi har en hel del sådana här ord som medvetet syftar till att sopa en del av sin faktiska innebörd under mattan, men där det bara blir väldigt fel. Ett sådant ord som jag tycker är minst lika vämjeligt som tarmtömning är friställd.

Lill-Kisse
2011-09-25 11:59
#9

#8 Ja, förskönande omskrivningar som "friställd" är förskräckliga. Då tänker jag också på städare som plötsligt skulle kallas "lokalvårdare". Då kanske man kunde vänta sig mycket mer skötsel av lokaler än bara städning, men så menas inte alls.

DesK
2011-09-25 18:30
#10

Instämmer helt med er om att förskönande omskrivningar oftast är förskräckliga!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
2011-09-26 10:44
#11

# 9

Fast lokalvårdare är lite daterat. Nu heter det "hygientekniker".

>>>Malum domesticum<<<

Denna kommentar har tagits bort.
Mitralis
2011-09-28 16:02
#13

Könsumgänge är ett ord som jag hörde på TV häromdagen *rys*



Annons:
Linnea
2011-09-28 17:37
#14

#13 Är det umgänge över könsgränserna eller är det själva könen som umgås då? Förvånad

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Mitralis
2011-09-28 17:51
#15

#14 De menar nog att det är själva könen som umgås Skrattande



maxiq
2011-09-28 17:56
#16

Det påminner om när Konsum försökte värva fler medlemmar och hade satt upp en stor skylt:

Kom med i det glada Konsumgänget!

och någon med en tuschpenna satte dit två prickar på (o)lämpligt ställe…

Skäms


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

DesK
2011-09-28 18:03
#17

#13 Instämmer! #16 Ha ha Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
2011-09-28 18:05
#18

#16 He he he Skrattande



Upp till toppen
Annons: