Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5255 ggr
parsley
9/13/11, 9:51 AM

Tempus

En fånig text, jag vet. Däremot vet jag inte vilket tempus som ska användas. Jag tror nämligen att jag lärt mig fel i skolan, så jag måste kolla med någon som vet. Beskrivningen av inbjudan till dopet är i dåtid, eftersom detta redan hänt. Beskrivningen av servisen är i nutid, eftersom servisen ser ut som den alltid gjort.

Barnets födelse medförde att dess föräldrar inte kunde vara lika mycket på sina väldigt viktiga arbeten. För att kompensera detta bestämde sig föräldrarna för bjuda sina chefer på dopmiddag. De hade bara 12 stycken kaffekoppar med assietter, så mannens sekreterare som gärna ville komma blev inte bjuden. Kaffekopparna med tillhörande assietter är tillverkade av tunt porslin i ett land som heter Danmark. Tunt porslin är skört och ömtåligt. Det går lätt sönder. Porslinet är ljusblått och har ungefär samma färg som himlen.

Annons:
raphanus
9/13/11, 1:56 PM
#1

Ingen språkfråga är för fånig.

Jag ser inte tempusväxlingen i texten ovan som olämplig. Man brukar ju i svenskan använda presens när det gäller allmänt gällande fakta såsom "tunt porslin är skört och ömtåligt", "det går lätt sönder" och "landet heter Danmark", även om dessa fakta presenteras i en berättelse i dåtid.

Möjligtvis kan man skriva "var tillverkade av tunt porslin" och "porslinet var ljusblått och hade…", men det förutsätter att det rör sig om en servis som antingen icke finns längre eller att det anses oväsentligt att referera till den i ett nutidsperspektiv.

[Morfalum]
9/14/11, 12:47 PM
#2

#0 Man kan säga generellt om svenska att det är lite lurigt med sina tidsformer och man kan inom språket vara väldigt flexibel.

Det gäller inte för t.ex. engelska där man gör tydlig skillnad mellan vad som var och vad som är.

Byggnaden är byggd. (nutid för att beskriva något som hände i det förflutna).

The building was built (dåtid för att beskriva något som hände i det förflutna).

Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att din text verkar ologisk, svenskan är i regel ologisk på vissa områden.

Upp till toppen
Annons: