Annons:
Etikettövrigt
Läst 3210 ggr
Skogselva
9/11/11, 7:57 PM

Kringfällan

Jag känner att jag förlorat kampen, jag har fallit i fällan och har börjat använda "kring" där det egentligen ska vara något annat. Det låter fortfarande fel för mig att använda "kring" i alla dessa sammanhang, men jag har glömt bort de rätta prepositionerna. Gråter

Någon som kan hjälpa mig rätt?

(Och… för ögonblicket kan jag inte komma på ett enda exempel på meningar med "kring".)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
raphanus
9/12/11, 11:36 AM
#1

Fenomenet har diskuterats en del på andra forum. Vi behöver definitivt en debatt kring detta! Flört

DesK
9/12/11, 12:33 PM
#2

Kanske kan det i #1 bytas ut mot "angående" eller "om"? Men för mig känns "kring" som ett lite vidare begrepp Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Skogselva
9/12/11, 6:01 PM
#3

Ja, "om" är ju ett alternativ.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Maria
9/13/11, 9:46 PM
#4

Omkring kanske

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
9/15/11, 1:17 PM
#5

kring = självisk, beräknande

kringt = ofta

Skogselva
9/15/11, 2:28 PM
#6

Jag har aldrig hört talas om att "kring" kan vara ett adjektiv, jag har bara hört det som preposition.

Kan det skilja dialektalt hur man använder ordet?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Bjornen
9/15/11, 6:51 PM
#7

Det är enda användningen av kring för mig.

Den användning du har heter för mig "lamä", "nämâ" eller "nä".

Upp till toppen
Annons: