Annons:
Etikettövrigt
Läst 9200 ggr
DesK
9/6/11, 8:37 PM

Språkliga fadäser

Vi är nu inne på den andra tråden med "intressanta" särskrivningar, vilket leder mig till att fundera över andra språkliga fadäser.  Berätta nu vad ni ser för språkliga fadäser!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
9/6/11, 9:04 PM
#1

Tänker genast på ordet "reklamera"som man då och då ser i fel sammanhangFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kissidor
9/6/11, 9:31 PM
#2

skillnaden mellan misstänkt och misstänksam är det inte många som förstått Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
9/6/11, 9:36 PM
#3

en sak till - vart sjutton kommer detta nya oskick att skriva fora istället för forum i singularis ifrån Obestämd?

Värd på Mobiltelefoner och Android

raphanus
9/6/11, 10:05 PM
#4

#3 - Fora är en äldre pluralform. Eftersom man kan använda forum både som singular- och pluralform, kanske en del tror att det samma gäller för den gamla pluralformen. Samma förvirring tycks stundom råda rörande formen centra.

kissidor
9/7/11, 6:37 AM
#5

tja äldre och äldre - det är ju den latinska pluralformen och vill man vara lite märkvärdig Skrattande kan man ju svänga sig med den. men det blir ju bara så fel när man då använder den felaktigt doh. men det är väl i grund och botten samma sak med de/dem-problematiken - att man vill att det ska låta/se ut lite "finare", men tyvärr så behärskar man det inte och så driver man istället en massa språknördar till vansinne Skäms

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
9/7/11, 7:13 AM
#6

Då "måste" vi väl ta upp oskicket att benämna datorn datan också.

Det påstås att det mest felanvända ordet i svenskan är kylslaget.  Snart kommer väl den felaktiga betydelsen att, vid sidan om den riktiga, vara godkänd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
kissidor
9/7/11, 9:26 AM
#7

tja själv bryr jag mig inte ens om att använda det ordet då det är att tigga om att bli missförstådd Flört. det är nästan bättre att låta det dö ut om du frågar mig, för att återupprätta den egentliga betydelsen är nog ett kört lopp!

"datan" - ja det har jag och mina kollegor sagt skämtsamt så många gånger att vi nu nog säger det ibland av bara slentrian, så kan det gå Skäms!

Värd på Mobiltelefoner och Android

raphanus
9/7/11, 10:50 AM
#8

#5 - Ja, det är absolut en äldre pluralform enligt svenska språkregler. Latinet må vara som det är, men i svenskt språkbruk är den otvivelaktigt att betrakta som äldre, och som du poängterar, någonting som de som gärna vill vara lite märkvärdiga svänger sig med.

Emo
9/7/11, 11:21 AM
#9

Kissidor, jag skulle inte våga säga kylslaget om jag inte var säker på att alla, som eventuellt hörde mig, förstår vad det betyder.

Varje gång jag ser det i skrift (tidningar) så blir min inre bild alldeles rörig. Skriva en sak och mena motsatsen det är som att skriva svart och mena vit eller som i reklamen där man läser spara och så menar de att man ska köpa. Jag brukar spara (som de uppmanar mig) och avstå från att köpa deras grejor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
9/7/11, 11:39 AM
#10

Nu känner jag mej riktigt dum,  -  hur kan man missförstå ordet kylslaget?  Inte för att jag använder det många gånger  per år men. . .

Angående ordet datan så använder jag ibland ordet "komputern"  utalat på ett väldigt tydligt sätt.  Det låter lite lustigt men ingen missförstår det. Dessutom finns det en Dansk data-tidning som heter så.

kissidor
9/7/11, 11:52 AM
#11

ha, emo din framtidsfundering tycks redan ha gått i uppfyllelse och mer därtill - jag antar att du och jag menar detsamma om ordets betydelse, men se här: http://sv.wiktionary.org/wiki/kylslagen. det kanske kan vara regionalt hur utbredd och befäst den ena eller den andra betydelsen är? härikring skulle jag som sagt inte ens använda ordet, det vore smått meningslöst.

kollade även saol på nätet, men de fegade och tog bara upp ordet utan att ange dess betydelse.

svenake, nog tycker jag iofs att det måste vara väldigt lätt hänt att missförstå ordet kylslaget.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Maria
9/7/11, 11:56 AM
#12

Jag har i alla fall lärt mig något nytt. Jag visste inte om "kylslagets" rätta betydelse.Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kissidor
9/7/11, 12:11 PM
#13

du är nog i ganska gott sällskap där bumbleboo - det är som sagt ganska lätt hänt att gissa fel Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Emo
9/7/11, 4:01 PM
#14

Jag passade på att anlita en bok av Bertil Molde och upptäckte där att den "felaktiga" användningen inte är så fel.

Det är tråkigt när samma ord kan ha två motsatta betydelser. Då är det väl att jag aldrig använt det. Skrattande

Tänk så mycket vi lär oss här.

svenake, hur kan du vara säker på vad skribenten menar?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
9/8/11, 5:48 PM
#15

Jag har absolut lärt mej något nytt idag. Också!  Glad Härligt!

LatMask
9/8/11, 6:56 PM
#16

Fattar ingenting1 Vad tror folk att kylslaget betyder?

kissidor
9/8/11, 10:22 PM
#17

latmask, har du kollat länken i #11 då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

DesK
9/8/11, 10:52 PM
#18

"Man blir impregnerad av vad våra bättre mobilkameror presterar"

Tja jag har inga kul smilisar, men nog är detta en rejäl fadäs?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
9/9/11, 7:24 AM
#19

#18 Beror på sammanhanget. Det finns en del uttryck, som används skämtsamt i vissa kretsar. Är det skrivet på allvar så är det en fadäs, som kanske ger upphov till ett stående skämt hos vissa.

Sen jag var barn har vi använt orden katafontelelog och kattskjuteriaffär. Vissa andra "roliga" ord och "felanvända" uttryck upplever jag som skämt bland människor, som vet vad det heter.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
9/9/11, 8:31 AM
#20

#19 Så har vi det i vår familj med vissa uttryck som nog ingen annan än vi "invigda" skulle skratta åt.

Vi vet ju upphovet så att säga….Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
9/9/11, 8:42 AM
#21

#19 Det där tror jag är rätt vanligt, vi har också några sådana specialuttryck Glad Men i mitt exempel i #18 var det nog dessvärre en fadäs.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
9/9/11, 9:34 AM
#22

Jag hänger på och diskuterar i startad tråd eftersom jag tycker att diskussionerna vinner på det.

http://www.alliansfrittsverige.nu/2011/09/fattiga-far-dyrare-vard-och-medicin.html

Fattiga får dyrare vård och medicin. Bloggarna på alliansfritt Sverige är kritiska mot att regeringen ska höja beloppsgränserna för frikort när det gäller medicin och sjukvård. Jag tolkar alliansfritts formulering som att fattiga kommer att få vård och medicin som kostar mer pengar för vårdgivaren och därmed förhoppningsvis också har en högre kvalitet.

Antag att en fattig uppsöker sjukvården. Läkaren konstaterar att denne är fattig och därmed berättigad till det dyrare av två jämförbara läkemedel, samt enkelrum på sjukhus. En fattig ska inte behöva ligga i en korridor och vänta på vård.

För övrigt så blir ju vård och medicin dyrare både för fattiga och rika, även om de ekonomiska konsekvenserna kan bli mer kännbara för den som är fattig.

DesK
9/9/11, 10:04 AM
#23

#22 På vilket sätt menar du att ditt inlägg har med den här trådens ämne att göra?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kissidor
9/9/11, 10:12 AM
#24

jo men det är ju den tvetydiga för att inte säga missvisande formuleringen av rubriken som är den språkliga fadäs som parsley vill rapportera Flört. (dvs man skulle kunna tolka det som att man får en finare/dyrare sjukvård om man är fattig än om man inte är det.) fast jag fick läsa inlägget ett par gånger, för det var lätt att villa bort sig i själva politiken Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Maria
9/9/11, 10:12 AM
#25

#23 Jag uppfattar det som en språklig fadäsFlört

Fattiga får dyrare vård och medicin.

Det kan ju tolkas på två sätt…eller hur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
9/9/11, 10:14 AM
#26

Aha jag är tydligen inte vaken än Skäms Tack båda två för klargörandet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
9/9/11, 10:36 AM
#27

Ja, tänk vad denna sajt är lärorik. FlörtGladOskyldig

Vi som vill diskutera och lära, har så mycket att hämta här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Maria
9/10/11, 8:27 AM
#28

Detta är väl en språklig fadäsFlört

"Hon är medial och framåt"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LatMask
9/10/11, 8:31 AM
#29

#28 Tja, rubriksättaren måste verkligen ha fått en INGIVELSE… uppifrån eller nerifrån…

parsley
9/10/11, 9:12 AM
#30

# 22- Jag vill förtydliga att jag inte vill föra någon politisk debatt i tråden, men jag tolkade alliansfritts formulering just som att fattiga ska få dyrare vård eftersom de behöver vård som kostar mer pengar för vårdgivaren. Om det är rätt eller fel att höja taket i högkostnadsskyddet låter jag vara osagt.

Maria
9/10/11, 9:17 AM
#31

#30 I så fall har ju Desk rätt. Då är det ingen språklig fadäs utan betyder precis vad det stårObestämd enligt din tolkning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
9/10/11, 9:17 AM
#32

Ha ha Bumbleboo och LatMask  Skrattande

#30 Som jag skrev i #26 var jag tydligen inte vaken när jag skrev #23, så i detta fallet är det ju jag som gjort en fadäs Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
9/10/11, 9:19 AM
#33

Nu fattar jag ingentingSkämsTyst

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
9/10/11, 9:21 AM
#34

Bumbleboo jag skrattade åt #28 och #29 Du och jag skrev #31 och #32 samtidigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
9/10/11, 9:36 AM
#35

#34 Hehe, nu är det jag som inte har vaknatSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
9/16/11, 2:40 PM
#36

Angående kylslaget eller kylsläiji så är ju det så klart att kallân ha släiji säg å i bästa fall kan vattnet va rumstempererat.

Men jag håller inte riktigt mä ôm ursprunget utan det är istället när man låter vätska (oftast vatten men även mat) vara uppslaget eller islaget så det hinner bli lite uppvärmt.

Värô slôr sô män bir allri kylsläiji.

Vattnô kan bi kylsläiji.

parsley
9/19/11, 12:34 PM
#37

Jag tog del av den här skriftliga konversationen för ett tag sedan.

-Ska jag vecka dig i morgon?

-Nej, jag behöver ingen veckning.

maxiq
9/22/11, 11:30 PM
#38

Det kanske var två utvikningsbrudar som konverserade…  Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
9/26/11, 1:42 PM
#39

Go

indisk-

mat

finns på en skylt i Borås.

Maria
9/26/11, 2:05 PM
#40

Jag såg en skylt i Göteborg och det var en ganska påkostad sådan. Inte en sådan där man skriver själv utan den var tryckt eller vad man ska säga.

Där stod i alla fall. "Alltid billig snuss"Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

svenake
9/26/11, 11:47 PM
#41

-  Tanken var nog att fok skulle reagera på skylten - gå in och klaga - och passa på att köpa  en dosa - snus

Annons:
Emo
9/27/11, 8:12 AM
#42

I dag har det irriterat mig att radiopratare nuförtiden inte behöver klara av att uttala orden rätt.

Flera gånger har jag hört om en laggård, som brunnit. Säger de också laddugård? Klarar de av så långa ord?

Röggle hör man ofta. Varför uttalar de Rögle på det viset?

Att Ramlöa uttalas med kort a betyder inte att alla vokaler ska uttalas som korta vokaler i Skåne. M dubbeltacknas ibara mellan två vokaler inuti ord, lärde jag mig en gång.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
9/27/11, 8:29 AM
#43

Jag säger alltid laggård och det skulle kännas väldigt fel i min mun med att säga ladugård. Även när jag ser det skrivna ordet så uttalar jag det laggård.

Har alltid sagt Ramlösa med långt a. Det är först TV-reklamen som gjort det klart för mig att det uttalas med kort a (vilket jag inte kommer att ändra)

Men inte är det en språklig fadäs att prata sin dialekt eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
9/27/11, 8:54 AM
#44

Ang ortsnamn

Någon gång omkring 1990 rånades banken i Sollebrunn, ett samhälle i Alingsås kommun i Västergötland. De som bor i trakten säger uttalar ortsnamnet Sållebrunn. Radioreporten sa Soolébrunn. Van som jag är vid att samhället heter Sållebrunn förstod jag knappt vad reporten menade när den sa  "Soolébrunn i Alingsås kommun".

Magra ligger mellan Alingsås och Sollebrunn. Det är en by vars skylt ofta fotograferas tillsammans med överviktiga personer som tycker skylten är lustig. Sedan skickas dessa lustiga bilder in till tidningar som Hemmets Journal och liknande. De som bor i trakten säger inte dock inte "magra" på samma sätt som adjektivet utan uttalar byns namn "Måggra".

I Vadstena finns ett sk turisttåg. Det är en traktor med vagnar som transporterar runt besökare så de kan se hur stan ser ut. På tåget står det vad hur Vadstena uttalas. Besökare säger Vadstena, folk från trakten säger Vasstena och de som är obotligt infödda säger Vassna.

Lokala variationer av typen Rögle eller Röggle eller Ramlösa med kort eller långt a är OK, tycker jag. Däremot är laggård talspråk och ev också dialekt och ladugård korrekt "nyhetssvenska".

Maria
9/27/11, 9:00 AM
#45

#44 Men en radiopratare använder väl sig av talspråk?

Tänker även på ordet "gärdsgård" (stumt d) som heter gärdesgård egentligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
9/27/11, 9:27 AM
#46

Om #42: Detta hörde jag på lokalradion.

Från #42: "Men inte är det en språklig fadäs att prata sin dialekt eller?"

Det beror väl på var man använder sin dialekt?

Det skulle inte falla mig in att använda en dialekt här, som skulle göra det svårt för många att förstå vad jag skriver.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
9/27/11, 9:30 AM
#47

#46 Fast är det en språklig fadäs när en radiopratare på lokalradion pratar dialekt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

svenake
9/27/11, 10:04 AM
#48

Intressant fråga egentligen!   Mycket inntressant som vi har diskuterat i många olika trådar.

Ska Paris uttalas som en Parisare uttalar det?

London?

Dollar?

Pund?

Euro?

Neapel?

Alla dessa frågor hänger samman lite.

Eller får man uttala det som man vill?

Själv  säjer jag Vasstena, Röggle, Rammlösa, evro, dollar, pund och Neapel.

Annons:
Emo
9/27/11, 11:31 AM
#49

#47 Det tycker jag att det är när radioprataren använder sin egen lokalt färgade dialekt i stället för att antingen prata den så kallade "rikssvenskan" eller den (vårdade) dialekt, som talas i området där lokalradion sänder ut sina program.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
9/27/11, 11:40 AM
#50

#49 OK.

Fast jag kan nog ändå inte hålla med dig om att en dialekt på lokal nivå kan anses som språklig fadäs men som sagt vi tycker alla olika.

Då kommer ju frågan om var gränsen för "vårdad" dialekt är?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
9/27/11, 11:55 AM
#51

Tråkigt om radiopratarna i Norrland pratar utpräglad skånska. Lika illa om radiopratare från Göteborg talar utpräglad dialekt i Haparande.

Vårdad dialekt kan vara att man pratar så att det hörs från vilket område man kommer men allt är förståeligt för människor från andra delar av Sverige.

Som skåning använder jag inte ordet grina utanför det språkområde där jag vet att folk förstår ordet på samma sätt. Likadant när jag är i Tyskland. Jag använder inte ett ord i Österrike, som betyder något annat än i Hamburg.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
9/27/11, 12:01 PM
#52

Jag trodde att radioprataren pratade dialekten från området han/hon rapporterade ifrån.

Jag ska inte dra detta vidare men jag håller inte med om att dialekt har med språklig fadäs att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maxiq
9/27/11, 7:17 PM
#53

Ett ifokus-bidrag angående felskrivningar i tidningar:

"Vi skriver alt dåligare"


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

DesK
9/27/11, 7:46 PM
#54

"Lite kritik skulle önskas på domma bilderna!" är ännu ett iFokusbidrag

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
9/27/11, 8:37 PM
#55

#54 Har en arbetskamrat (forskare på Göteborgs universitet) som använder ordet domma ganska oftaSkrattande

Det får mig att tänka på små barn när de pratar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
9/27/11, 8:46 PM
#56

#55 Ha ha ja det får även mig att tänka mer på små barn än på en forskare eller annan bildad person Skrattande

Undrar vilket språk ordet "(katt)babisar" tillhör? Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
9/28/11, 8:01 AM
#57

Vi har ju diskuterat många, som inte kan skilja på de och dem.

Då brukar det sägas att folk kan skilja på jag och mig.

Se detta: "Så, någon mer än mig som tycker…….."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
9/28/11, 8:47 AM
#58

Ca #45 Ang dialekt på lokalradion. Jag tycker inte det spelar så stor roll om eller isåfall vilken dialekt en reporter på lokalradion pratar. De medverkande brukar prata dialekt så det räcker och blir över. Glad

parsley
9/29/11, 8:02 AM
#59

Facebook

Topphändelser sedan ditt senaste besök (6)  Nyare händelser 37

Nyare än vad, undrar jag.

svenake
10/1/11, 11:08 PM
#60

Än dom gamla??   Glad

parsley
10/2/11, 10:54 AM
#61

# 60 Jag vet inte om du har facebook, men när man kommer in på sidan så ligger det ett antal händelser överst som kallas topphändelser. Under dessa topphändelser finns nyare händelser. Det är möjligt att facebook har någon uppfattningning om vad jag tycker är toppen och gärna vill berätta detta för mig, men jag vet inte. Kronologi känns mest logiskt.

Facebook ser ut ungefär så här

Topphändelser

Agneta har varit ute och gått med hunden.

Sofia lyssnar på Absolute Dansband på Spotify.

Peter är på väg till Arlanda.

Mia har just varit på ICA.

Nyare händelser

Mattias lyssnar på Absolute Dansband på Spotify.

Agneta har precis diskat.

Sofia funderar på vilken bok hon ska läsa ikväll.

Anders klappar sin hund.

Martin har tvättat bilen idag och dammsugit den invändigt.

svenake
10/2/11, 12:28 PM
#62

Jo  jag har facebook och jag har använt den/det?  också.   Tycker att det har blivit sämre nu,   men redan tidigare var jag lite tveksam.

Orsak till min tveksamhet:   Jag har aldrig sökt något med släktforskning på facebook,  ÄNDÅ  har dom visat  RIKTAD reklam till mej med "Ancestry"   och jag har undrat hur dom kan känna till mina intressen. Nu har Facebook erkänt att dom kollar vad man gör på datorn ÄVEN efter att man LÄMNAT Facebook.

Detta gillar jag inte OCH  använder det mycket sparsamt.

Angående logiken hur dom väljer "topphändelser"  och  "Nyare händelser"   - tja jag vet inte men varje sådan social sida brukar ha en speciell algoritm  som styr sådana val.

Annons:
maxiq
10/2/11, 3:26 PM
#63

Tack parsley! Du har just givit mig nio nya argument till varför jag inte kommer att skaffa FB…

Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Linnea
10/3/11, 10:56 AM
#64

#63 Håller med, våga vägra Facebook!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

parsley
10/4/11, 1:23 PM
#65

# 63-64 Ni anar inte vad ni går miste om, ni som vägrar facebook.Tungan ute

Den här annonsen har varit införd i Corren

Ung ras katt hona säljes enl Sveraks regler. Hörs bäst per telefon mellan 18 och 20.

Emo
10/4/11, 1:30 PM
#66

Duktig katt, som pratar i telefon. Gör honan också det? Honan är det matte? Vad är det för något som har trillat (rasat) ner? Vad har raset med resten att göra? Då var det inte ett gammalt ras.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
10/4/11, 1:33 PM
#67

#65 och #66 Oh vilka höjdare! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maxiq
10/4/11, 10:55 PM
#68

Jag hörde på TV- nyheterna i kväll att tre amerikanare delar på Nobelpriset i fysik. Tänk vad duktiga bilarna är nu för tiden…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Emo
10/8/11, 7:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Ni, som är medlemmar här, kan väl skilja på tal och siffra.

Nyss hörde jag på radion att slussen till ett populärt program öppnar och att slutsiffran är ett tvåsiffrigt tal. Vad menar han? Vilken av siffrorna gäller?

Om någon inte vet, så kan man lätt visa det så här:

Vilken siffra är störst?

Vilket tal är störst?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
raphanus
10/8/11, 1:16 PM
#70

#69 - Mycket bra illustration, Emo!

parsley
10/8/11, 7:47 PM
#71

Facebookhändelse:

Nu är det dags för en simtur i polen.

Emo
10/9/11, 7:46 AM
#72

#71 Egennamn stavas med stor bokstav. SkrattandeSkrattande

"Nordpolen till nordpolackerna" är ett gammalt slagord. Flört

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
10/10/11, 6:34 PM
#73

#72 Skrattande

"Det ska bli kul och se…." hur förklarar man ordet "och" här?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
10/10/11, 6:51 PM
#74

#73 Den som säger det blandar ihop uttalet av att=å  och uttalet av och=å

Då blir det tokigt.

När de sen ska uttala att så gör de som små barn som lärt något nytt, applicerar den nya kunskapen felaktigt på ett gammalt uttryck, men det visste ju du DesK, men kanske det fanns (och det gjorde det ju) någon som inte visste.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
10/10/11, 6:57 PM
#75

Emo javisst är det så! Vad som förvånar mig är att så många människor verkar blanda ihop korten här utan att tänka efter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
10/10/11, 7:03 PM
#76

Det är inte modernt att tänka först och…..

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
parsley
10/10/11, 8:17 PM
#77

Musik CD åt tjejen

kan inte vara så roligt för henne, tror jag.

parsley
10/11/11, 3:39 PM
#78

”Våra ekologiska ägg är värpta av hönor på utvalda gårdar som är frigående, har möjlighet till utevistelse och utfodras med ekologiska värphönsfoder.”

DesK
10/11/11, 3:47 PM
#79

Wow vilka höjdare Parsley! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

raphanus
10/11/11, 4:19 PM
#80

#78 - Dagens bästa! Jag reagerar sällan längre över att det säljs s.k. frigående ägg, men här måste handen verkligen ha jobbat fortare än huvudet.

Emo
10/11/11, 5:03 PM
#81

Det finns en serie böcker om städer, som rör sig och äter upp mindre samhällen. Jag tror det var tre böcker i den serien. SF

Det bör vara något liknande med gårdarna, som är frigående. Det hade varit intressant att få veta hur de drivs fram. Visserligen står det att gårdarna utfodras med visst foder, men det räcker väl inte?

Att gårdarna har möljighet till utevistelse påminner mig om det gamla uttrycket: "Jag bor i ett hus, som är ute om natten"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
10/12/11, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

:)

I Västergötland finns en by som heter Grovare. Vägverket har ändrat skylten till Grovare 5. Skylten Grovare 6 var alltför stöldbegärlig. Vägverket tappade tålamodet och mätte om vägen. Det är bara fem kilometer till Grovare numera, inte sex.

Jalking
10/13/11, 12:18 AM
#83

Visan om familjen som åt upp sina kläder är väl en klassiker i sammanhanget:

Helgdagsrock åt far och söndagskjol åt mor
och två par strumpor åt lille, lille bror.

Annons:
parsley
10/13/11, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Heter det lathet eller lättja? Jag ids inte ta reda på det på något annat sätt.

raphanus
10/13/11, 9:21 PM
#85

#84 - De är i stort sett synonyma, men bara den senare kan sägas vara en dödssynd. Visserligen kan man förklara vad lättja är genom att säga att det är lathet, men räknar man upp de sju dödssynderna, så kallas den som handlar om lathet alltid lättja.

Linnea
10/14/11, 6:50 AM
#86

#84 Den är j**la bra den skylten!Cool

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Emo
10/15/11, 11:57 AM
#87

IFokuscitat:

"Min granne har fyra guldfiskar i en liten dam,…"

Kan just undra hur den tanten ser ut.

Jag hittade en rubrik under uppdaterade inlägg:

"Guldfiskar i dam." så jag blev så klart intresserad.

Det är meningen med att skriva lockande rubriker. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
10/20/11, 12:33 PM
#88

Se dig gärna om i affärer, men köp bara om du får ett bra pris för din börs, stod det att läsa i mitt horoskop i tidningen Hemmets Journal. Jag tolkar det som om jag först ska sälja min börs eller plånbok på loppis och sedan om jag fått bra betalt köpa något för pengarna.

Emo
10/20/11, 2:09 PM
#89

#88 Hur kan man tolka det annorlunda?  Det står ju det du beskriver.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

maxiq
10/20/11, 11:06 PM
#90

De kanske menar att det är ett pris som passar din ekonomi?

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Emo
10/21/11, 7:08 AM
#91

#90 Då borde de skriva det.Flört

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
10/22/11, 7:32 AM
#92

Rubrik i KvällsPosten:

Vad har flaggan för huvudstad?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
10/22/11, 6:44 PM
#93

#92 Det ska vara stor bokstav i egenamn! FlörtOskyldigTyst

Ännu ett iFokuscitat: "Jag kan måla ditt djur." - Tack tack det är snällt, men jag föredrar mina djur utan extra färgtillsats.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
10/22/11, 8:49 PM
#94

Jag ska sticka en tröja i fint garn. Är garnet tunt eller vackert? Vad tror ni?

Emo
10/23/11, 8:35 AM
#95

Jag undrar vilken gåva den bild fått om vilken fotografen skrev: "Den är beskärd,….."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jalking
10/23/11, 9:03 AM
#96

I reklamblad för Granngården:

Hink för aska med lock och spade.

Jo, jag fattar vad de menar, men kan ändå inte låta bli att undra vilken sorts aska som innehåller lock och spade.

parsley
10/24/11, 1:55 PM
#97

Inte en språklig fadäs kanske, utan mest en krypande misstanke om att allt inte står rätt till

Svelta figurformande kosttillskott

finns att köpa hos Yves Rocher. Det finns två olika sorter. Den ena innehåller kakao och speciellt utvalda figurformande ämnen. Den andra innehåller fettförbrännande koffein samt grönt kaffe.

Annons:
parsley
10/24/11, 2:41 PM
#98

Mina lätta tvångstanker fortsätter med en beskrivning av en herrparfym

Förförande, maskulin och klassiskt elegant. Bitterhet av björklöv och den naturliga aromatiska friskhet av lavendel kombineras med en touch citron av citronblad. En blommig manlighet, som kombinerar kardemumma och jasmin med afrikansk viol. Det sistnämnda ger en distinkt grön kant till överenskommelse. Förförisk och sensuell, signaturen är insvept i mysknoter och berikas av vanilj och sandelträ i basen.

http://www.kicks.se/hugo-boss/doft/herr/alla-dofter-c889/bottled-night-edt-p11694

Så långt, allt väl. I min föreställningsvärld är en afrikansk viol en St Paulia, dvs en vanligt förekommande krukväxt som ofta benämns som "tantblomma". Hur attraktiv är en karl som luktar som en krukväxt?

Emo
10/24/11, 2:48 PM
#99

Enligt hörsägen ska en riktig karl lukta svett och snus.Oskyldig

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
10/24/11, 3:04 PM
#100

#98 Fniss Parsley, det är ju så klart den nya mjukismannen det handlar om. OskyldigCoolFlört Han som först introducerades på 1970-talet och nu har fått ett uppsving i dessa tider med pappaledigheter med mera SkrattandeTyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

svenake
10/24/11, 11:40 PM
#101

Dagens;

Två billar i kollision

Text: Sydsvenskan
Publicerad 24 oktober 2011 17.32 Uppdaterad 24 oktober 2011 19.28

Lund.

Strax efter klockan 17 inträffade en trafikolycka på Norrevångsvägen i Dalby.

Emo
10/25/11, 7:27 AM
#102

#101 Fanns det bild? Hur kunde bönderna trassla in bara billarna? Tur att inte resten av ekipagen blev skadade.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenake
10/26/11, 12:02 AM
#103

Det fanns ingen bild -  bara en rubrik först.   Och då undrade jag naturligtvis vad billar var.  Så jag var tvungenatt kolla länken.

Efterom det är nära till Danmark så undrade jag om det var stora skalbaggar?

LatMask
10/26/11, 12:06 PM
#104

Parsley #98#, det där med afrikansk viol är kul, antagligen en direktöversättning från engelskan.

Jag glömmer aldrig när jag läste en (översatt) bok, där det stod massor av afrikanska violer i varenda fönster. Jag såg framför mig något ruskigt exotiskt, som slingrade sig överallt. I själva verket ville förstås författaren att man skulle få ett riktigt rofyllt och stillsamt intryck med de afrikanska violerna.

Annons:
DesK
10/26/11, 12:13 PM
#105

Det påminner mig om en annan översättningsgroda!

Engelskans cumin = spiskummin på svenska

Engelskans caraway seeds = kummin på svenska

Båda dessa engelska kryddnamn översätts ofta felaktigt till såväl svenska som tyska

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

raphanus
10/26/11, 12:48 PM
#106

#105 - Det är lättare om man kan norska:

Cumin = (spiss)kummen
Caraway = karve

Det norska namnet på spiskummin antyder att "spis" snarare betyder "spets" än "kokmöbel". Kumminfrön och spiskumminfrön liknar varann lite till utseedet och förväxlas som sagt ofta.

Jalking
10/26/11, 7:20 PM
#107

Aftonbladet:
Fordon fast i ras på väg till Tibet

Kan verkligen ett ras förflytta sig till Tibet? Det ligger ju väldigt högt, det borde vara mot naturlagarna att det rasar dit.
Eller är det kanske någon hundras som avses? Hur kan då fordon fastna i en hund?

Maria
10/27/11, 1:38 PM
#108

Här var den riktiga polisen "språkpolis"Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
10/28/11, 9:14 PM
#109

Usambaraviol eller princessblomma är de gamla svenska namnen på Saint  Paulia, eftersom de växer i Usambarabergen och upptäcktes 1891 och kom till Berlins botaniska trädgård 1892. Jag har ibland testat blomsterhandlare och sökt efter usambaraviol, men ännu har ingen förstått mig.

Det är ganska vanligt att man även på svenska blandar ihop spiskummin (Cumminum cyminum) och kummin (Carum carvi). Mera vetenskapliga artiklar har man till och med blandat ihop begreppen. Kummin är en gammal kulturväxt som odlats i vårt land under mycket lång tid och fanns långt före man kände till spiskummin. Möjligen är kummin även spontant vild i åtminstone södra Sverige eller om den är en mycket gammal syantrop. I mina trakter vanlig på gamla gårdar.

kissidor
10/29/11, 7:38 AM
#110

jag lyssnade på radion igår i bilen på väg in till jobbet, och på trafikinformationen upplyste de om att det satts in ersättningsbussar på en viss sträcka av t-banan - pga underhållningsarbeten Skrattande. min tanke var att de hade drabbats av mimare på perrongen så folk inte kunde vistas där, vad tror ni Oskyldig?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
10/29/11, 8:01 AM
#111

#110 De spelar nog teater i stället för att jobba med det de skall. Inte konstigt att kollektivtrafiken är som den är många gånger.

Bra Kissidor att du hittade förklaringen. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
maxiq
10/29/11, 12:03 PM
#112

Det kanske var clowner som halkade omkring på t-bananskal?

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
10/30/11, 12:17 PM
#113

Läst på författarforum:

Funderar på om min huvudperson kommisarie E ska utreda sin hustrus mord eller stötta sin tonårsdotter som har problem.

Läst i bestsellerdeckare:

Hårtorken brummade när hon fick se de brinnande stearinljusen på köksbordet. Det var bara en liten stump kvar, sedan skulle de börja äta på dagstidningen.

Ingen språklig fadäs, men en intressant formulering:

När man  funderar över varför människor läser trots det klena pekuniära utbytet ligger det nära till hands att också se utbildning som konsumtion, säger Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef på SACO till tidningen GP.

# 98- jag har luktat på en St Paulia. Det var precis som jag trodde. Blomman luktar absolut ingenting. Däremot är den lite sträv och luden på ett sätt som möjligen kan kännas maskulint.

maxiq
10/31/11, 11:28 PM
#114

En bilsäljare på Blocket:

"Fulservice bok"

Den verkstan skulle jag nog inte anlita för service på min bil  Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Jalking
11/7/11, 8:41 AM
#115

"Lokalt företag" på Facebook:
Dem snyggaste tjejerna har kurvor!

Hittade ingen Ogilla-knapp!

Linnea
11/7/11, 10:17 AM
#116

Läst på msn:

Sluta deppa- då dör du tidigare

Studier visar att lyckliga lever längre

Jag uppfattar den första meningen som att om jag slutar deppa (blir lycklig) så dör jag tidigare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Emo
11/7/11, 4:13 PM
#117

Innan man publicerar ett inlägg, bör man läsa igenom det.

Nu hittade jag detta:

"….fundera sätta in en kontakta nonsens."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

raphanus
11/7/11, 5:37 PM
#118

#117 - Dagens skratt!

Annons:
DesK
11/7/11, 6:22 PM
#119

#117 Tack för dagens skratt Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
11/7/11, 7:58 PM
#120

Via Aftonbladets hemsida kan man förutom vinterjackor köpa barn från 299 kr.

parsley
11/8/11, 10:22 AM
#121

Konsert med Petter och Lasse Berghagen.

Vem är Petter Berghagen?

DesK
11/8/11, 11:33 AM
#122

#121 Lasse Berghagens okände son Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kissidor
11/8/11, 11:37 AM
#123

de blev ju goda vänner i samband med "så mycket bättre" - kanske har de rentav gift sig?

Värd på Mobiltelefoner och Android

DesK
11/8/11, 6:09 PM
#124

Vad sägs om denna rubrik från svd.opinion? Jag fattar i och för sig vad som menas, men nog hade det varit bättre med ett annat ordval!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
11/10/11, 11:18 PM
#125

Författarens nya bok värkar bra.

Källa: Facebook

Annons:
Emo
11/11/11, 7:30 AM
#126

#125 Bra att bli varnad. Då ska jag akta mig för den Det är inte roligt när ltteraturen förorsakar kroppslig smärta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
11/11/11, 9:29 AM
#127

#126 Den kanske värkar sövande?

DesK
11/11/11, 9:50 AM
#128

Nu har jag startat en ny tråd, välkomna in dit med alla språkliga fadäser ni hittar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: