Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 6132 ggr
Jalking
2011-09-06 12:17

Långa nummer...

…skrivs med siffror, men jag tycker ändå att detta är en språkfråga.

Är det bara jag som tycker att det har blivit vanligare att skriva långa telefonnummer och andra sifferserier i en enda lång rad och därmed göra dem nästan oläsliga.

Det jag retade mig på nu var numret till Ticket.
08-40005040
Nästan oläsligt, speciellt med ett antal lika siffror i rad och i liten textstorlek.
På skärmen brukar det gå att lägga in textmarkören och flytta efter hand med piltangenten, på papper får man dela av med penna.

Så här vill jag ha det:
08-40 00 50 40
Andra delningar funkar också bra:
08-400 050 40

Mycket bättre läsbarhet med några mellanslag.

Ticket är inte de neda syndarna, jag tycker som sagt att detta problem har blivit allt vanligare. Vad säger ni andra?

Annons:
DesK
2011-09-06 12:55
#1

Jag instämmer helt med dig Jalking! En annan sak som gör mig förvirrad det är när folk delar av numret "konstigt" exis: 08 65 00 21 0 iställer för: 08 650 02 10

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jalking
2011-09-06 13:17
#2

Ditt exempel på konstig indelning ser som du säger konstig ut, men det är ändå ganska god läsbarhet.

Min första mobiltelefon, en gammal enormt stor (med dagens mått) NMT hade ett nummer som var helt omöjligt att läsa upp med någon slags rytm med normal indelning. Om jag däremot uttalade det som ditt "konstiga" exempel lät det mycket bättre. I skrift använde jag en mer normal indelning.

Linnea
2011-09-06 13:17
#3

Jag stör mig på när mobilnummer skrivs såhär: 070-0123456

eller 070-01 23 456.

Lättare med jämnt antal siffror: 0700-12 34 56

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

DesK
2011-09-06 13:20
#4

Ja läsbarheten är rätt god, men när någon i tal delar upp det så då tycker jag att det blir knepigt att uppfatta numret.

Linnea jag instämmer!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
2011-09-06 13:43
#5

Något som jag tycker är ganska knepigt är när någon säger numret på annat sätt än man är van att själv säga det, så att man inte känner igen det. Det tar en stund för mig att lista ut att det handlar om samma nummer när det läses upp på annat sätt än jag är van, även om det är ganska enkelt genom att siffrorna grupperas.

Så där alldeles enkelt är det inte. När vi hade sexsiffriga nummer var det vanligaste att läsa dem i grupper om två, men när numren är längre är det inte lika självklart. När jag ser numret 08-40005040. så är det för mig naturligast att säga fyratusen - femtio - fyrtio, med tydliga mellanrum så att det inte ska uppfattas som 405040. Likaledes delar jag gärna upp mitt eget åttasiffriga nummer som två grupper lästa som hundratal följt av en på två som tiotal. Men ganska ofta har det hänt att någon som ringer frågar om mitt nummer är xx xx xx xx, vilket ju är en ganska naturlig delning av åtta siffror, och det dar en stund innan jag är klar över att det är samma nummer.

När det gäller mobilnumren, serien 07, vill jag gärna ha de fyra första siffrorna utlästa först, och sedan de återstående sex grupperade som tiotal. Det är för mig det absolut enklaste, helt enkelt för att de fyra första siffrorna funkar på ungefär samma sätt som de gamla riktnumren när man hör dem så. Jag tror att det handlar om vana. Jag har varit van att memorera sexsiffriga nummer sedan jag var liten, medan de med sju fick en till i den första gruppen. När det sedan blir åtta eller fler, blir det lite mer komplicerat, men de tio siffrorna i ett mobilnummer är ganska enkla om man slår ihop de fyra första och läser de sex återstående som förr. Lite så klart för att det första nollsju alltid är identiskt, så att det egentligen bara är nästa två siffror som är särskiljande.

HellviHumle
2011-09-06 20:48
#6

Det nummer som stör mig mest är alla dessa OCR-nummer som ska knappas in vid internetbetalning. Kan vara upp till 25 siffror utan ett endaste mellanrum.

HH

Annons:
Kalli
2011-09-06 20:58
#7

#4 Och jag irriterar mig på folk som skriver på det sättet du föredrar. Fast det beror lite på vilket nummer de är också, ex. 070-88 88 123 känns enklare än 0708-88 81 23 medan 0730-12 13 14 känns enklare än alternativet 073-01 21 314.

raphanus
2011-09-06 21:00
#8

Den allmänna rekommendationen för svenska telefonnummer är 3+2, 2+2+2, 3+2+2 och 3+3+2. Dock skiftar konventionerna från land til land. I Ryssland är det vanligt att gruppera sifforrna 3+3.

Eftersom många nu för tiden har alla de nummer de behöver inlagda i telefonminnen och hittar igen dem genom att slå in namnet till numrets ägare, kanske det har blivit mindre vanligt att skriva ut telefonnummer i skrift, och därför tror jag också att konventionerna för hur numren ska stavas håller på att luckras upp. Nummer lagrade i telefoner visas ju ändå alltid utan mellanslag.

LatMask
2011-09-08 19:33
#9

Idag har jag tyvärr tvingats skriva ner en ohygglig massa telefonnummer, inrapporterade av olika personer, och formaten är … olika.

Det är rätt vanligt med hela numret i en enda lång radda = mobiltelefon?

Extremast är väl när man börjar med +, dvs landsnummer - inom Sverige?

Men många rapporterar också väldigt snyggt, enligt raphanus exempel.

maxiq
2011-09-18 12:19
#10

Mitt nummer är XXX-XX1 00 22 och när jag i början sade det som XXX-XX 100 22 så satt alltid folk och väntade på två siffror till eftersom de uppfattade "100 22" som 122 även om jag försökte pausera tydligt. Jag håller med Kalli att man får säga det som blir tydligast om man har speciella grupperingar i numret, annars bör man använda 070-123 45 67 tycker jag.

Mitt allra första mobilnummer började på 010 och hade bara sex siffror. Nästan alla lärde sig det fort eftersom jag sa numret så här:

"Fullträff Stockholm Otur"

Vilket nummer hade jag? Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Jalking
2011-09-18 12:47
#11

51 08 13?

maxiq
2011-09-18 12:49
#12

Japp! Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

svenake
2011-09-18 12:52
#13

När jag bodde i Ängelholm hade jag:  tjogotusen minus tvåhundra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: