Annons:
Etikettövrigt
Läst 4281 ggr
Mitralis
8/15/11, 9:00 AM

Frågor?

Häromdagen så fick jag meddelande som såg ut så här
,"Hej….hoppas allt är bra?". Jag tycker att det ser lite konstigt ut med ett frågetecken efter någonting som jag antar ska vara ett konstaterande.
Jag har själv lite svårt med när det ska vara frågetecken och inte. Som ett exempel så tycker jag att det inte ska vara ett frågetecken i " Jag undrar om jag får låna din bild", men om jag hade skrivit " Får jag låna din bild?" så ska det vara frågetecken".

Hur tycker ni att frågetecken ska användas?



Annons:
raphanus
8/15/11, 9:23 AM
#1

Jag tycker som du, Mitralis, men jag är också öppen för att frågetecknets användningsområde både kan breddas och faktiskt ibland har ett bredare användningsområde än bara som frågemarkör.

Om man läser August Strindbergs "Fröken Julie" kan man få flera exempel på en bred tolkning av frågetecknets roll. Strindberg använder frågetecknet där snarast som en regianvisning och en vink om hur aktörerna ska tala och röra sig. Ett frågetecken i den texten kanske inte alltid står som markör för en sats som rent grammatiskt är en fråga, utan alltså snarare som en indikation till aktören att t.ex. höja ögonbrynen eller gapa.

Honestyisdead
8/18/11, 11:26 PM
#2

Jag skriver så som i exemplet. Har aldrig tänkt på det.

Upp till toppen
Annons: