Annons:
Etikettövrigt
Läst 8914 ggr
Andina
6/25/11, 10:33 AM

Inga problem? Näe, tack!

Något som tycks bli vanligare och vanligare är att man svarar "Inga problem!" när någon tackar.

- Tack!
- Inga problem!

Förr, när jag var ung, hörde jag det uttrycket ibland - men se'n "försvann" det mer eller mindre - och "Varsågod!" tog plats istället. Men nu hör jag detta "Inga problem!" titt som oftast.

Jag tycker det är ett mycket märkligt svar, jag hoppar till varje gång. Jag har väl ändå inte frågat om det varit eller om de har några problem!!!
Jag förstår att uttrycket betyder ungefär "Varsågod, det var inget besvär för mig" som svar på "Tack, jag hoppas att jag inte varit till besvär" eller "Tack för besväret".

Men när jag säger Tack, så betyder det oftast Tack för hjälpen, eller Tack för det jag fått. Och då blir det så fel (i mina öron) när jag får ett "inga problem" som svar.

Men kanske är jag underlig som reagerar så…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Bjornen
6/25/11, 11:46 AM
#1

Jag säger vanligen "dä va så litô sô".

Andina
6/25/11, 12:49 PM
#2

#1 - Ja, jag varvar nog mellan det och Varsågod för det mesta. :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Linnea
6/26/11, 2:49 PM
#3

Jag brukar säga "de e lugnt".

Vet inte varför faktiskt. Har väl hört det nånstans.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Onni
7/1/11, 12:49 PM
#4

Är det inte ett engelskt sätt vi tagit efter? Någon kanske vet mer.

Själv säger jag "Varsågod" när jag vill vara lite formell och "Det är lugnt" när jag är informell.

Inkanyezi
7/1/11, 1:03 PM
#5

Jag kommer ihåg att eleverna på Martinskolan ändrade "det är lugnt" till "det är lunch"; det var mer än tjugo år sedan som jag hörde det först, och jag har hört det många gånger sedan dess.

Upp till toppen
Annons: