Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Inga problem? Näe, tack!

2011-06-25 10:33 #0 av: Andina

Något som tycks bli vanligare och vanligare är att man svarar "Inga problem!" när någon tackar.

- Tack!
- Inga problem!

Förr, när jag var ung, hörde jag det uttrycket ibland - men se'n "försvann" det mer eller mindre - och "Varsågod!" tog plats istället. Men nu hör jag detta "Inga problem!" titt som oftast.

Jag tycker det är ett mycket märkligt svar, jag hoppar till varje gång. Jag har väl ändå inte frågat om det varit eller om de har några problem!!!
Jag förstår att uttrycket betyder ungefär "Varsågod, det var inget besvär för mig" som svar på "Tack, jag hoppas att jag inte varit till besvär" eller "Tack för besväret".

Men när jag säger Tack, så betyder det oftast Tack för hjälpen, eller Tack för det jag fått. Och då blir det så fel (i mina öron) när jag får ett "inga problem" som svar.

Men kanske är jag underlig som reagerar så...?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2011-06-25 11:46 #1 av: Bjornen

Jag säger vanligen "dä va så litô sô".

Anmäl
2011-06-25 12:49 #2 av: Andina

#1 - Ja, jag varvar nog mellan det och Varsågod för det mesta. :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2011-06-26 14:49 #3 av: Linnea

Jag brukar säga "de e lugnt".

Vet inte varför faktiskt. Har väl hört det nånstans.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2011-07-01 12:49 #4 av: Onni

Är det inte ett engelskt sätt vi tagit efter? Någon kanske vet mer.

Själv säger jag "Varsågod" när jag vill vara lite formell och "Det är lugnt" när jag är informell.

Anmäl
2011-07-01 13:03 #5 av: Inkanyezi

Jag kommer ihåg att eleverna på Martinskolan ändrade "det är lugnt" till "det är lunch"; det var mer än tjugo år sedan som jag hörde det först, och jag har hört det många gånger sedan dess.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.