Annons:
Etikettgrammatik
Läst 15853 ggr
[Linsenhejhej]
2011-06-20 06:13

Den eller det?

Hej!

Skriver/säger man: "Jag tyckte att den var en bra film" eller "Jag tyckte att det var en bra film"?

Skriver man det eftersom man tycker något, eller den därför att man tycker något om någon/någonting?

Här är fler exempel:
* Jag tyckte att det/den blev en lyckad kväll.
* Vaccinationen gick också mycket bra, men jag tyckte att det/den var hemsk(t).
* Jag tyckte att det/den var en tråkig tillställning.

Kan man skriva på båda sätten och vad blir då skillnaderna i meningarna?

Annons:
raphanus
2011-06-20 10:33
#1

När "det" används om något som normalt har den-genus, brukar man räkna med att detta "det" innefattar något större än själva huvudordet. Surströmming har den-genus, men vanligtvis skulle man säga "surströmming är gott", och då menar man att man inkluderar allt som hänger med runt omkring i form av tillbehör och eventuell samvaro med andra strömmingsätare.

I alla exempel i #0 skulle jag föredra "det". I svenska har vi något som kallas formellt subjekt, och det motsvaras alltid av "det". I regel används det formella subjektet "det" bara tillsammans med ord i obestämd form. "Det blev en lyckad kväll" eller "Det var en tråkig tillställning".

Även tyska använder formellt subjekt, men där kan det egentliga subjektet stå även i bestämd form: "Es glänzt der Mond nieder…"

Denna kommentar har tagits bort.
Bjornen
2011-06-20 13:03
#3

Angående surströmming: När man säger att surströming är gott, då menar man surströmming i allmänhet och ingen speciell surströming för då säger vi att surströmingen är/var god. Det är ju olika på olika inläggningar och även kvaliten på den inlagda fisken. Glöm tillbehören. Det är hur strömmingen smakar och inget annat.

[Linsenhejhej]
2011-06-20 13:08
#4

Tack så mycket för svar! Skrattande

Upp till toppen
Annons: