Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 6340 ggr
DesK
5/30/11, 12:19 PM

På grund av

Har ni också lagt märke till att många som skriver pga lägger till ordet av efteråt? Alltså pga av…. Vad tror ni att detta beror på? Kan det vara så illa att många inte vet vad förkortningen pga betyder?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
LatMask
5/30/11, 12:29 PM
#1

Det har jag också sett många gånger, och jag förundras också. Det kan nog vara så illa som du tror.

JazzBass
5/31/11, 12:34 PM
#2

Har inte jag sett. Men det kan ju
bero på att man helt enkelt inte
inte uppfattar det direkt som ett
ett skild ord när man läser snabbt,
på samma vis som det är lätt att
att inte märka av alla dubblerade
ord i denna lilla text på grund av
av alla radbyten.

Flört

Hur många märkte alla dubblerade
ord i texten ovan vid första genom-
läsningen?

PS. Shift + Enter = radbrytning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Malmrot
5/31/11, 2:44 PM
#3

#2 Jag märkte det direkt och tyckte att det var mycket störande. Tungan ute

LatMask
5/31/11, 3:32 PM
#4

Jag såg det inte alls. Jag brukar s a s automatiskt rätta till stavfel och annat, men i din text såg jag först ingenting. Hur i hela friden hänger det ihop med kolumnbredden?

JazzBass
5/31/11, 3:43 PM
#5

#4 - det hänger inte ihop med kolumnbredden alls utan jag gjorde radbryningarna så att jag säkert visste var de dubbla orden hamnade. Har sett en text tidigare där jag var tvungen att läsa flera gånger för att hitta alla dubblerade ord. Det handlar kanske om lite samma saker som den här tråden handlade om, så jag tänkte prova själv.

Synd att det ändå kom in ett stavfel i texten, "skild" borde förstås vara "skilt"…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
5/31/11, 3:58 PM
#6

#2 Jag märkte det inteFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
svenake
6/1/11, 8:08 AM
#7

Jag märke det inte, kanske för att orden var rättstavade?  Glad

parsley
6/6/11, 9:47 AM
#8

Jag tror att man gör det pga av okunskap, inte pga någon annan orsak.

fanta-stiskt
6/14/11, 9:18 PM
#9

För mig sker det ibland av bara farten att skriva "pga av", men jag kommer alltid på mig själv och rättar till det innan jag skickar texten eller så…
Är fullt medveten om hur det ska vara, så i mitt fall beror det inte på okunskap eller ovana, utan något som blir av bara farten när man ska skriva lite snabbt. Glad

Inkanyezi
6/15/11, 11:30 AM
#10

Jag ser ofta att man sätter upp en skylt i en eller annan lokal där det står "stängt på grund av renovering" eller "stängt på grund av ombyggnad", och det uppfattar jag som felaktig användning av "på grund av". Man stänger inte bankkontoret på grund av renovering, men det kan stängas på grund av rån. Man stänger för renovering eller för ombyggnad. Stängningen föregår ombyggnaden och orsakas inte av den, utan den är en planerad förutsättning för att arbetena ska kunna utföras ostört och för att de inte ska störa verksamheten som annars utövas i lokalen.

"På grund av" är en förklaring till någonting som har hänt och orsakar något.

Ephraim
6/15/11, 9:41 PM
#11

#10 I mina öron låter "stängt på grund av renovering/ombyggnad" alldeles utmärkt. Jag försökte söka lite för att se hur uttrycket används men det är inte helt lätt. Det kan dock noteras att "stängt på grund av renovering" ger hyffsat många google-träffar. Vet du om det är någon annan som upprätthåller din regel, har du uttryckligen lärt dig den någonstans?

För egen del har jag inga stora problem att påstå att renoveringen är orsak till stängningen. På ett mer filosofiskt plan skulle man kunna påstå att det inte är renoveringen i sig som är orsaken, utan planerna på renoveringen. Men i de flesta sammanhang kan man nog tillåta sig att tolka  in det. Tycker du att "stängt på grund av renoveringsplaner" är en korrekt användning av uttrycket? Vad sägs om "stängt på grund av en kommande renovering"?

Vad kronologin beträffar är det visserligen så att själva stängningen normalt föregår starten av renoveringen. Men det är fortfarande stängt medan renoveringen pågår. Här bör man nog skilja på två betydelser av "stängd", en dynamisk och en stativ. Den dynamiska betyder ungefär 'har blivit stängd, som någon har stängt'. Den stativa betyder snarare 'inte öppen, (om affärer) i ett tillstånd där verksamhet inte bedrivs' och säger inget om huruvida någon stängt dörren, affären eller vad det nu är (en dörr kan ju ha satts dit i stängt tillstånd). Detta är samma skillnad som mellan det dynamiska "öppnad" och det stativa "öppen", fast vad gäller "stängd" sammanfaller formerna.

Vi kan jämföra med två exempel (vi bortser från att de är något ologiska): "öppet på grund av renovering" och "öppnat på grund av renovering". Här måste jag i och för sig hålla med om att det sistnämnda låter lite konstigt. Kanske skulle jag föredra "öppnat på grund av en stundande renovering" eller liknande. Det förstnämnda har jag dock inga problem med, den pågående renoveringen orsakar (av någon outgrundlig anledning) att det för tillfället är öppet.

Upp till toppen
Annons: