Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 4262 ggr
aggeelin
5/23/11, 10:59 PM

Sin och hennes

Jag läsere ofta texter som andra skriver i mitt arbete.  Ett vanligt fel som jag ser hos många är att blanda ihop sin och hennes. Jag ska ta ett exempel så ni förstår hur jag menar.

Kajsa såg på Stina, tog hennes väska och gick.

I ovanstående mening, är det meningen att Kajsa tar sin egen väska och går iväg. Det sätt som meningen är skriven på, är det istället Stinas väska hon tar. Ganska ofta går det inte av sammanhanget att lista ut hur det egentligen ska vara. Vems väska är det som tas med? Är det här något fler av er har sett?

Att vi i framtiden kommer att få acceptera mycket av det som vi idag tycker är slarvigt eller dåligt språk, det är jag övertygad om. Men att acceptera syftningsfel är en helt annan sak då de meningarna inte blir tydliga.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
DesK
5/24/11, 8:04 AM
#1

Jo jag har också noterat detta, men jag upplever att det oftare är människor som inte är helt svenskspråkiga som använder sin felaktigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

aggeelin
5/24/11, 8:13 AM
#2

Jo, de kan ha problem med det. Men det är svenska personer som jag lagt märke till.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mitralis
5/24/11, 10:21 AM
#3

Jag tycker att jag ser detta fenomen även från många svenskar. Det som oroar mej är att det även blir vanligare och vanligare i tidningar. Då blir det ju mer accepterat på något sätt Obestämd



raphanus
5/25/11, 11:26 PM
#4

Inte alla språk gör den här skillnaden lika tydligt, men det är klart att det är en nyansskillnad som svenskan bör slå vakt om och bevara.

Kajsa såg på Stina, tog hennes väska och gick
= Kajsa tog Stinas väska

Kajsa såg på Stina, tog sin väska och gick.
= Kajsa tog Kajsas väska

På engelska kan man säga:

She grabbed her purse and left

och det kan ju betyda

1 Hon tog sin (=sin egen) väska och gick.
2 Hon tog hennes (=någon annans) väska och gick

dolfen
5/26/11, 2:04 PM
#5

Eftersom jag som läsare inte känner till ifall textförfattaren har skrivit ett syftningsfel blir jag helt enkelt lurad.

Ifall texten är motsägelsefull kanske jag kan lista ut om det möjligen kan bero på ett syftningsfel.

Upp till toppen
Annons: