Annons:
Etikettövrigt
Läst 3951 ggr
[WX5]
5/19/11, 1:12 PM

På grund av

På grund av = något negativt
Tack vare = Något positivt

Svenska YLE skriver

Folkmängden ökar på grund av inflyttning

Journalister om någon borde ju veta denna enkla regel tycker jag. Av rubriken att döma så är inflyttningen något dåligt. Skulle hellre se att det står

Folkmängden ökar tack vare inflyttning

Håller ni inte med mig?

Annons:
DesK
5/19/11, 2:01 PM
#1

Jag instämmer med dig WX5!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[WX5]
5/19/11, 2:02 PM
#2

Vad skönt att höra. Skrattande

Moctezuma
5/19/11, 2:48 PM
#3

Det där är lika som med "risk" och "chans", det används ofta fel.


raphanus
5/19/11, 2:57 PM
#4

WX5 har naturligtvis rätt, men just i WX5:s exempel är det inte alltid odelat positivt att folkmängden ökar. Ökande folkmängd kan leda till större konkurrens om bostäder, t.ex. I sådana tveksamma fall är det bättre att använda "på grund av", eftersom "tack vare" signalerar att det handlar om en odiskutabelt god nyhet.

Inkanyezi
5/19/11, 3:09 PM
#5

"På grund av" har väl egentligen inte vare sig positiv eller negativ laddning, utan jag ser det bara som förklarande. Man kunde så klart säga att folkmängden ökar genom invandring, om födelsetalen är otillräckliga eller vikande och folkmängden ändå ökar och det inte beror på att livslängden ökar.

Och visst är invandring positiv när födseltalen är låga och livslängden ökar, vilket leder till att genomsnittet av befolkningen blir äldre. Någon ska ju jobba också för att försörja oss som har nått pensionsåldern.

JazzBass
5/20/11, 12:23 PM
#6

#5- ""På grund av" har väl egentligen inte vare sig positiv eller negativ laddning, utan jag ser det bara som förklarande."

Samma syn har jag, det är ett neutalt begrepp i min värld.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Andina
5/21/11, 4:45 PM
#7

Jag upplever inte heller På grund av som något förknippat med negativitiet, enbart 'orsaksförklarande', som i #5 och #6
Däremot är Tack vare positivt laddat, för mig.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ephraim
5/21/11, 11:16 PM
#8

Jag måste hålla med alla som menat att "på grund av" i grunden är neutralt. Möjligen kan det vara mindre lämpligt i direkt positiva sammanhang. I mitt tycke fungerar det dock bra i exemplet ovan om man inte vill uttrycka någon direkt värdering, vilket man nog inte bör som journalist.

Det är emellertid inget konstigt om "på grund av" i många språkbrukares öron har fått en svagt negativ laddning, eller i vart fall har blivit svårt att använda i tydligt positiva sammanhang. I och med att vi har ett uttryck, "tack vare", som uttrycker en positiv värdering är vi inte vana att se "på grund av" i sådana sammanhang, medan vi är vana att se det i negativa sammanhang.

Med tanke på exemplets ursprung passar det ju bra att Mikael Reuter skrivit om ämnet:
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1613

Honestyisdead
5/22/11, 2:16 PM
#9

Håller med #5.

Upp till toppen
Annons: