Annons:
Etikettövrigt
Läst 7653 ggr
[WX5]
5/7/11, 6:15 PM

Bitch

Varför väljer amn att kalla sig Bitch för? Är det inte ett negativt laddat ord? Inte vill man väl att folk skall prata illa om en med tanke på sitt "namnval".

Vad anser ni?

Annons:
Mona22
5/9/11, 12:27 PM
#1

För min del anser jag att en bitch är en person som inte någon "kör över" utan hon kan säga ifrån och stå på sigGlad.

Allamej
5/9/11, 12:27 PM
#2

Det är väl som nigger och blatte, dom färgade har tagit dom orden och gjort dom till sina egna. Dock är det fortfarande en kränkning om en vit använder dom.

Samma sak med bitch, tjejer blir kallade det till höger och vänster och har tagit det till sig, vänt det till något positivt tjejer imellan  men gud förbjude att en kille använder det… finns en anledning till att vissa tjejer väljer att presentera sig själva som bitch och som kille vill man inte ta reda på varför.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[WX5]
5/9/11, 12:30 PM
#3

Hmm jag skulle inte vilja bli kallad bitch eller kalla mig själv det för det låter inte alls trevligt. Jag tycker att det är lika fult att gå omkring och säga hora.

Allamej
5/9/11, 12:32 PM
#4

Hora är ju inget som man kan vända till något positivt alls… dock anser jag att manhora borde användas i större utsträckning… Samma ord för samma handling

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[WX5]
5/9/11, 12:39 PM
#5

Haha. Har aldrig hört talas om manhora. Tungan ute

Nä ingen vill väl bli kallas för hora men jag tycker att en bitch är lika negativt som hora.

Honestyisdead
5/9/11, 3:13 PM
#6

Bitch är inte i närheten av hora enligt mig. Bitch är en tjej som bryr sig om sig själv och inte tar skit från andra, medans en hora är någon som har sex för pengar.

Den betydelsen har det här.

FAst egentligen betyder väl bitch hon hund.

Annons:
[WX5]
5/9/11, 3:14 PM
#7

Ja vi tolkar det olika.

Inkanyezi
5/9/11, 9:25 PM
#8

#2 Varken "nigger" eller "blatte" är något som "färgade" har tagit till sig. Nigger är ett amerikanskt kränkande uttryck, som vissa med mörk hudfärg använder om sig själva, men det är knappast spritt i någon större utsträckning.

Blatte är ett ofd som har ändrat betydelse genom åren. I slutet av femtiotalet och under sextiotalet användes det av teknister om alla som inte var teknister, och det var ämnat som ett nedvärderande ord. Senare togs ordet över av poliser, och i snutalang betydde det invandrare som inte var blond och som man lätt kunde klassificera som "blatte", men det handlade aldrig om "färgade", som inom samma kår kallades negrer. Sedan ordet har tagits upp inom invandrarkretsar har det fått en vidare betydelse som i stort sett sammanfaller med "svartskalle".

svenake
5/30/11, 1:52 AM
#9

Manhora har jag aldrig hört (eller läst)   men i gamla skrifter kallar man en sådan mansperson för  "horkarl"  i rättegångsprotokoll till exempel.

Bjornen
5/31/11, 1:12 PM
#10

Ättôrsôm dä ä nå utrikisâ så kan ô´nt vâ nå hävlê.

raphanus
5/31/11, 1:51 PM
#11

#10 Helt utrikiskt är det inte. Bitch (hynda) är etymologiskt besläktat med norskans bikkje med samma betydelse, och det skulle förvåna mig om ingen variant av detta ord också finns i någon dialekt öster om Kölen.

Upp till toppen
Annons: