Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 6604 ggr
Skogselva
2011-04-12 16:50

Rackare på engelska

Ja, hela frågan står i titeln: Vad heter rackare på engelska (och gärna på spanska också ifall någon kan det)?

Men då är det ju inte "rackare" som i "rackarunge" jag är ute efter, jag är ute efter "rackare" som i personen som var bödels dräng.

Jag tycker mig inte kunna finna en lämplig översättning, de ordböcker jag har tillgång till menar rackare som i rackarunge. Obestämd

Det närmsta rätt betydelse jag kan hitta är "scoundrel", men det är ju fortfarande inte bödelns medhjälpare, det är ungefär "småtjuv" eller till och med skitstövel.

En "knacker" utförde visserligen åtminstone en av de många sysslorna som rackaren utförde, men verkar dock mest ha varit koncentrerad på att just avlida djur som inte äts, exempelvis gamla hästar, vilket ju var en väldig grotesk syssla på den tiden.

Kan man använda det?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Ephraim
2011-04-12 18:56
#1

Det finns kanske ingen exakt motsvarighet till "rackare". Det kan väl vara så att man i engelsktalande länder haft en annan uppdelning av sysslorna?

Så vad du ska välja för ord beror nog på vad du ska ha det till. "Executioner's helper" tror jag har varit en vanlig benämning på bödelns medhjälpare. Dock tror jag inte att dessa i övrigt behöver haft samma sysslor som den svenska rackaren, så det är nog bättre att uttryckligen förklara det att dessa även fungerade som "knackers" etc.

Skogselva
2011-04-12 20:09
#2

Hm… kanske det.

Jag har översatt det till "executioner's helper" förut, men jag tycker det är klumpigt. Jag hade velat ha ett ord för det. Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Honestyisdead
2011-04-13 12:04
#3
  1. SCOUNDREL
  2. SCALLYWAG
  3. SCAMP
  4. RASCAL
  5. VARMINT
  6. VILLAIN
  7. BLIGHTER

Beggar, buster. Vet inte om någon av dom betyder det du söker efter.

Skogselva
2011-04-13 15:17
#4

#3 Nej, de är alla ord för någon som ställer till med hyss i olika styghetsgrader.  Jag letar efter bödelns medhjälpare. Tack ändå. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: