Annons:
Etikettstilistik-chatt-sms-språk
Läst 9006 ggr
Liz85
3/8/11, 10:07 AM

chans/risk och möjlighet

Jag är upplärd sedan barnsben och lågstadiet med att det heter risk när det är något man helst vill undvika och chans eller möjlighet i de fall det handlar om något man verkligen kan tänka sig eller längtar efter. Detta tänker jag inte släppa på.

Börjar nu allt mer se hur folk använder möjlighet eller chans även i negativa sammanhang. Lär man sig inte skillnad på dessa ord längre?

Om någon till exempel säger att det är si eller så stor chans att bilen blir stulen om den står på trottoaren jämfört med i garaget, vill de verkligen ha bilen stulen då?? Tror inte det…

Någon mer än jag som stör sig på detta? Kommer detta från den moderna tiden med allt vad chattar och sms heter, där det inte är lika viktigt med hur man skriver?

Annons:
Honestyisdead
3/8/11, 6:37 PM
#1

Jag har lärt mig det precis som du har.
Men inte stör jag mig på att andra använder det "fel".

Hurvida man lär sig det i skolan idag vet jag inte.

raphanus
3/9/11, 4:58 PM
#2

Även jag är uppvuxen med uppfattningen att chans och möjlighet är något gynnsamt, medan risk är något ogynnsamt eller vådligt, men jag noterar också att många blandar samman dessa begrepp.

[DaBiork]
3/9/11, 9:04 PM
#3

Kan det ha startat med den "amerikanskinspirerade" positivismtrenden som fick fotfäste nån gång i mitten på 90-talet?

"Se det positivt, det finns inga problem, bara möjligheter"

raphanus
3/9/11, 9:11 PM
#4

#3 - Inte otroligt. Liknande fall är ju då man blandar samman tack vare och på grund av:

Vi blev försenade tack vare en smärre bussolycka,
men på grund av förarens undanmanöver undkom alla oskadda.

DesK
3/10/11, 3:02 PM
#5

Precis som ni övriga har jag också lärt mig och jag frågade mina döttrar vad de får lära sig i skolan angående detta. Jo då de lär sig fortfarande samma sak som vi lärde oss Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Liz85
3/12/11, 9:39 AM
#6

#5 Härligt att höra, det är inte helt ute med svenskan. ;)

Annons:
Effie
3/14/11, 6:58 AM
#7

Jag har också lärt mig samma tolkning av chans och risk, med "sannolikhet" som neutral möjlighet. Och eftersom man påpekade detta då (sextiotalet, sjuttiotalet) så måste det ha förekommit "missbruk" redan då. Fast det kan ha blivit vanligare - det har jag ingen uppfattning om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
3/14/11, 7:15 AM
#8

#7 - Jag blir bara tvungen:

Tage Danielssons sannolikhetsmonolog.

[DaBiork]
3/14/11, 4:56 PM
#9

Skrattande Tack raphanus, den hade jag glömt. Och osannolikt aktuell också!

Lill-Kisse
3/17/11, 6:05 PM
#10

Nog studsade jag till när en TV-reporter talade om "chanserna" att radioaktivt utsläpp från de skadade kärnkraftverken skulle kunna nå Tokyo. De som befinner sig där, tänker säkert mer på "riskerna" för det.

parsley
3/18/11, 2:28 PM
#11

Högriskfonder odyl framställs ofta som något positivt. Den som undviker att placera i riskfonder har sannolikt liten chans att få hög avkastning på satsat kapital.

#3 Jag tror det ligger något i det du säger.

Liz85
3/18/11, 2:55 PM
#12

#10 ja särskilt i sådana fall blir det lite konstigt. I små vardagssammanhang orkar jag inte bry mig så mycket egentligen utan låter det gå förbi eftersom det ändå är så pass vanligt att folk säger chans istället för risk.

Men i det fallet med kärnkraftverket i Tokyo är det ju lite väl stort och extremt för att man inte ska reagera starkare på ordvalet.

guraknugen
3/19/11, 7:06 PM
#13

Att många säger chans istället för risk när det gäller exempel av typen i #10, om radioaktivt nedfall, kan jag tänka mig beror på att de egentligen menar ”sannolikhet”. ”Vad är sannolikheten för att…” – ”Hur stor är chansen att…”

Men man kan ju även säga ”Hur stor är risken för att…”, och det låter ju helt korrekt i mina öron, i alla fall.

Annons:
Lill-Kisse
3/19/11, 7:52 PM
#14

#11 Visst är det en konstig inställning? Om man placerar pengar i högriskfonder, finns väl en hög risk för att man förlorar en hel del?

Upp till toppen
Annons: