Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Vad betyder ordet/meningen?

Prova eller pröva?

2010-03-13 20:01 #0 av: maxiq

Någon som kan en bra regel för när man ska använda "prova" respektive "pröva" eller är det helt enkelt samma ord? Jag sitter alltid och funderar på vilket jag ska använda i olika sammanhang och ibland slutar det med att det blir "testa" istället.

Anmäl
2010-03-13 20:48 #1 av: Kristall

Prova säger jag i sammanhang som "prova kläder" eller "prova den nya kaffekokaren" alltså prova + substantiv.

Pröva säger jag i sammanhang som "pröva att cykla" eller "pröva att sy" alltså pröva + verb.

Anmäl
2010-03-13 20:53 #2 av: raphanus

Jag skulle säga att pröva snarast betyder "utsätta för påfrestning", medan prova betyder "undersöka" eller "avsmaka". Jag provar en ny tröja, men prövar mitt tålamod. En uppgift kan vara prövande (=ansträngande), men knappast provande. Visserligen kan ett prov också i sig vara en prövning, men helt synonyma är ändå inte dessa begrepp.

Anmäl
2010-03-13 22:56 #3 av: [Golgadoth]

Har tänkt på det också men kommer inte på. Tror att det har nånting med dialekten att göra, för jag säger både och utan att tänka på det xD

Anmäl
2010-03-14 12:49 #4 av: titanyah

Jag provar min nya jeans, men tillverkaren prövar kvaliteten i ett hållfasthetsprov?

Anmäl
2010-03-15 11:07 #5 av: Andina

Jag håller med Raphanus teori.

Prova bör ju 'springa ur' provning
medan
Pröva bör komma från "prövning"

* * *

Nå'n som gått på Vinprövning?

(Edit: Efter att ha läst nedanstående inlägg så ser jag ju jättetabben jag gjort - Provning bör rimligtvis härstamma från Prova/Prov och inte tvärtom... Prövning från Pröva...)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-03-15 11:21 #6 av: maxiq

Min fråga gällde ju grundformerna Prova och Pröva. Kan man pröva om ett vin är bra? Annars är det ju en prövning att åka till Bilprovningen. :-/

Anmäl
2010-03-15 11:43 #7 av: Andina

Ur Sv Ordbok:

Prov subst

• (praktisk) undersökning med hjälp av någon mätmetod
  • formell (skriftlig) utfrågning för fastställande av kunskapsnivå
  • exempel (som  utgör bevis på något
  • föremål eller liten mängd av ngt som tagits från större mängd för undersökning

Prova verb

• använda på prov

Pröva verb

• utföra prov (på) - särsk ngt abstrakt eller mer komplicerat
  • genomgå prov

Så, ser man till den första och sista förklaringen för "prov", förklaringen för "prova" samt båda förklaringarna till "pröva" -
så borde ju "vinprövning"... hrm.. "att pröva om ett vin är bra" liksom att "pröva vin" vara helt i sin ordning... ;)

(P.S. Substantivet "Pröv" finns icke!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Anmäl
2010-03-15 12:13 #8 av: raphanus

#7 - Javisst. Vin kan vara både abstrakt och komplicerat. ;)

Anmäl
2010-03-15 12:15 #9 av: maxiq

Fuskar du och använder ordboken!? Förvånad

Flört

Blev vi något klokare av det? Obestämd

Anmäl
2010-03-15 12:35 #10 av: Andina

Jag vet nu att man kan pröva vin och pröva om det är bra! Det trodde jag inte när jag skrev mitt första inlägg i denna tråd.

Så - åtminstone jag har blivit liiiite klokare.
(Men så har jag också mycket tomrum att fylla ut... i huvudet)

* * *

P.S. Journalistgrävlingen i mig var tvungen att söka för att finna (nyfiken-i-en-strut som jag är), så jag tog till det som fanns närmast till hands; Svensk Ordbok. Fuskajadåeller?

Anmäl
2010-03-15 12:45 #11 av: maxiq

Närå, det är inte fusk. Jag skulle också kunna leta upp "rätt" svar men då skulle vi inte få dessa intressanta diskussioner här.

Glad

Anmäl
2010-03-15 12:49 #12 av: Andina

Svensk Ordbok ligger numera i kom-posten!

Anmäl
2010-03-15 12:57 #13 av: maxiq

Du är då en riktig ordbrukare som tänker på det ekologiska. Tungan ute

Anmäl
2010-03-15 13:06 #14 av: DesK

Kom-posten blev dagens andra skratt, tackar! Skrattande

Désirée

Anmäl
2010-03-15 21:39 #15 av: maxiq

Tillägg till #13:

"Av ord är du kommen - till ord ska du åter varda"

Anmäl
2010-03-16 08:10 #16 av: Andina

:)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.