Annons:
Etikettstilistik-ordspel-ordlekar
Läst 31409 ggr
maxiq
3/14/10, 1:32 PM

Bästa ordvitsen?

Eftersom jag är svag för ordvitsar så vill jag veta vilken som är din bästa. De allra bästa uppstår förstås i stunden men man har ju alltid några på lager. Nu kan vi fylla på varandras lager!

Min favorit är denna:

- Varför är bladlössen så små?

- De har stannat i växten!

Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Inkanyezi
3/14/10, 1:41 PM
#1

Oj, rubriken kommer mig att tänka på mina två norgehistorier. I allmänhet är ju skämten om norrmän ganska plumpa, men just de två jag tänker på uppfattar jag som mycket kul.

Den ena gäller lavinhunden.

Mustafa vill skaffa sig en lavinhund efter att han har sett såna på teve, och han går till den lokala djurhandlaren och presenterar sitt önskemål, att köpa en lavinehund. Affärsinnehavaren lovar att försöka förmedla en sån affär, och ber honom komma tillbaka om några dagar.

När Mustafa så kommer till handlaren så finns där en tax, som handlaren tycker passar på beskrivningen som Mustafa har gett, men Mustafa ser då en schäfer och säger att han nog hade tänkt sig mer en sån, varpå handlaren utbrister: "Den der!? Men den er jo en høy utehund, dette er en lav innehund!"

maxiq
3/15/10, 10:37 PM
#2

Är det ingen fler som ser ord som en källa till humor? Jag kastar in en till som inspiration:

Har du hört att Kalle Anka är död? Det var visst en seriemördare…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

missaz
3/15/10, 10:52 PM
#3

- Vad fick kanibalen som kom för sent till middagen?

- Kalla handen….

missaz
3/15/10, 11:05 PM
#4

- Varför gråter du?

- För att jag är så tjock!

- Ja, men gråt vidare då, det lättar!

JAUS
3/15/10, 11:34 PM
#5

Att översätta ordvitsar är svårt eller snarare nästan alltid omöjligt. Ett direktöversatt exempel från japanska: En kund frågade bagaren vilket som var hans favoritdjur och bagaren svarade "panda".

Kan man inte japanska så är ordvitsen helt obegriplig (vilket kanske är lika bra eftersom den är så dålig).

raphanus
3/15/10, 11:48 PM
#6

#5 - Ja, den är väl lika rolig/dålig som den ryska vitsen, där en man kommer in på järnvägsstationen och på engelska beställer en biljett till Dublin. Biljettkassörskan frågar på ryska: "Vart i helskotta då?" och kunden svarar (på ryska eller engelska) "Dit, för i h-e".

(Det ryska uttrycket "Dit, för i h-e" uttalas likadant som det engelska uttrycket "Till Dublin".)

Men sen finns det ju faktiskt ordvitsar som går att översätta:
Hur ser man att en bli är från Polen? - På lacken.
How do you see that a car is from Poland? - On the polish.

Annons:
JAUS
3/15/10, 11:57 PM
#7

#6 Ja, men de översättbara ordvitsarna är ytterst sällsynta.

raphanus
3/16/10, 12:14 AM
#8

#7 - Det är tur, för annars skulle varje land ruinera sina diplomatiska kontakter med andra länder. Det känns inte seriöst att göra affärer med ett land vars invånare flabbar åt dåliga ordvitsar.

Hörde du förresten att tandläkarna har bildar en priskartell? De gaddar ihop sig mot oss patienter.

maxiq
3/16/10, 12:26 AM
#9

Klockmålaren blev vansinnig - han lackade ur!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
3/16/10, 12:30 AM
#10

SJ har börjat leta efter klockor - de har tåg som spårar ur!

Andina
3/16/10, 8:32 AM
#11

Jag gillar denna:

Odd och Gustav var elektriker.
En dag dog Gustav och Odd kände att han borde säga några ord på begravningen.

- Ja du Gustav, kring dig var det spänning. Du följde alltid med strömmen men tog gärna ledningen och fick kontakt. Du hade energi och kom aldrig på sladden.
Men så en dag fick du en propp, och nu är du jordad.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
3/16/10, 9:02 AM
#12

Nu har ni ju kommit igång! Skrattande

Varför fick björnen stanna ute hela vintern? Han hade glömt sitt ide-kort.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Skogselva
3/16/10, 1:23 PM
#13

thepenisinhermouth

kanske räknas som en ihopskrivning, men den är kul och jag tycker den räknas som en ordvits. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Skogselva
3/16/10, 1:25 PM
#14

förklarar gärna #13's poäng om några inlägg.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Andina
3/16/10, 1:30 PM
#15

#13 - :)))
#14 - Ja, kanske kommer du att behöva förklara poängen… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

catlin
3/16/10, 1:49 PM
#16

Hörselnedsättning i England:

-Is this Wembley?

-No, it's Thursday.

-Well, so am I, let's have a drink!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

svenake
3/16/10, 1:59 PM
#17

OK  har vi hamnat på den nivån  så är jag med

Det var bröllop i sameby och bröllopsgästerna gick kåta ut och kåta in. På bröllopsnatten fick bruden sin lilla ren-hjord.

Gåta:  Lapp på   lapp men ingen söm??

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-Gruppsex i samebyn.

Skogselva
3/16/10, 2:02 PM
#18

men min är ju inte snuskig Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bergspuman
3/16/10, 2:51 PM
#19

En klassiker:

Den ena björken till den andra:

- Aj löv you!

Den andra björken:

- Näver!

JAUS
3/16/10, 5:24 PM
#20

#13 The pen is in her mouth.

Annons:
Skogselva
3/16/10, 6:05 PM
#21

#20 Jag vet, Flört ville inte skriva ut det för fort, för då försvinner det roliga.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

maxiq
3/16/10, 6:07 PM
#22

Ni som inte gillar morbida ordvitsar kan sluta läsa nu!

Har ni hört om styckmordet i Sydafrika? Det var Nelson Mandela…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

JAUS
3/16/10, 6:10 PM
#23

#21 Jag var visst lite för snabb, ledsen för det. Jag har lite för lätt för sådana klurigheter så jag ska andra låta svara före i fortsättningen.

bustas
3/16/10, 6:14 PM
#24

Vart skall du på semester i år?

-Jemen.

-Nämän.

-Jomen.

maxiq
3/16/10, 6:16 PM
#25

Se där Bustas! Du vågade dig hit. :-)

Asiatisk sängvits: På denna Madras ligger Manilla.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Skogselva
3/16/10, 6:35 PM
#26

#23 Det är okej, jag tänkte inte ha en gissningslek, jag ville bara att utskrivningen skulle hamna en bit ifrån mitt ursprungliga inlägg så man fick läsa tills man läste rätt. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bergspuman
3/16/10, 8:36 PM
#27

Här har vi lite skogstema: (Klippte ur den när jag jobbade som skogsröjare).

Skogsarbetare är på vedhugget

En rotfast och råbarkad skogsarbetare av den gamla stammen är alltid på vedhugget.

Han sover som en stock och låter sig inte brädas av träbockar när det gäller att kapa till sig fruntimmer.

Varenda kotte vet att han är av gott virke, inte granlaga av sig och inte sågar alla trädkramare.

När han kvistar iväg över kalhygget, är han inte så tallträngd, men om det skulle barka åt skogen vet han att det finns gott om räddningsplankor.

Annons:
Inkanyezi
3/16/10, 8:47 PM
#28

Då tar jag min andra norgehistoria:

Det är mister Sorensen från det stora landet i väster som besöker släktingarna i gamla världen och vid lunchen blir serverad en maträtt som han inte kan identifiera. Han frågar då bordsgrannen vad man har spisat och får till svar "You've been eating fish balls." (Svårt att fixa norskt uttal i skrift)

Varpå han utbrister: "Fish balls! I didn't even know they had balls!"

svenake
3/16/10, 9:25 PM
#29

#28   Aha,  kaviar!?!  Glad

Här kommer skogshuggarens telfonnummer

En trä trä  fura trä

Inkanyezi
3/16/10, 9:28 PM
#30

Fiskeboller=fiskbullar

Bergspuman
3/16/10, 9:28 PM
#31

#29 Jag har ringt det numret förut. Eller ska vi säga furut.

Men jag hamnade hos granfrun, som tyvärr var alldeles för tallför. Samtalet blev lite enahanda…

svenake
3/16/10, 9:29 PM
#32

# 30  I know Glad

Linnea
3/17/10, 9:52 AM
#33

#29 En helt sann variant. På Åland finns en affär som heter Mattssons i Godby. Deras virkesavdelning hade faktiskt numret: fura en trä trä fura

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Andina
3/17/10, 6:04 PM
#34

- Har du lockigt hår?
- Självfallet

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Effie
3/18/10, 7:42 AM
#35

När jag pluggade för många år sedan fanns det tre toaletter på engelska institutionen. På en stod det Ladies, på en Gentlemen, och på den tredje Middlesex.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

bluegoose
3/18/10, 8:14 AM
#36

#35 Den varianten passar ju bra nu när man ska införa det tredje könet. Glad

Sammet1
4/8/10, 10:52 PM
#37

Här är några på engelska:

1. Two vultures board an airplane; each is carrying two dead raccoons. The stewardess looks at them and says, "I'm sorry, gentlemen, only one carrion allowed per passenger."

2. Two boll weevils grew up in the deep South. One went to Hollywood and became a famous actor. The other stayed behind in the cotton fields and never amounted to much. The second one, naturally, became known as the lesser of two weevils.

3. Two Eskimos sitting in a kayak were chilly, but when they lit a fire in the craft, it sank, proving once again that you can't have your kayak and heat it, too.

4. Did you hear about the Buddhist who refused Novocain during a root canal? He wanted to transcend dental medication.

5. A woman has twins and gives them up for adoption. One of them goes to a family in Egypt and is named "Ahmal." The other goes to a family in Spain; they name him "Juan." Years later, Juan sends a picture of himself to his birth mother. Upon receiving the picture, she tells her husband that she wishes she also had a picture of Ahmal. Her husband responds, "They're twins! If you've seen Juan, you've seen Ahmal."

6. These friars were behind on their belfry payments, so they opened up a small florist shop to raise funds. Since everyone liked to buy flowers from the men of God, a rival florist across town thought the competition was unfair. He asked the good fathers to close down, but they would not. He went back and begged the friars to close. They ignored him. So, the rival florist hired Hugh MacTaggart, the roughest and most vicious thug in town to "persuade" them to close. Hugh beat up the friars and trashed their store, saying he'd be back if they didn't close up shop. Terrified, they did so, thereby proving that Hugh, and only Hugh, can prevent florist friars.

7. Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, which produced an impressive set of calluses on his feet. He also ate very little, which made him rather frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him…. what? A super callused fragile mystic hexed by halitosis.

8. And finally, there was the person who sent ten different puns to friends, with the hope that at least one of the puns would make them laugh. Unfortunately, no pun in ten did.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

maxiq
4/9/10, 1:42 AM
#38

OK, har vi öppnat det engelska skåpet så… skyll er själva!

Q: Whats the similarity between American beer and having sex in a canoe?

A: Fucking close to water


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Adur
4/21/10, 7:31 PM
#39

Haha, jag älskar ordvitsar men kommer förstås inte på några.

Jo, en:

-Värst vad de där ungarna ramlar hela tiden.

-Ja, de är trillingar.

Upp till toppen
Annons: