Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 8476 ggr
Emo
3/28/10, 1:20 PM

Marknadsföring ???

Det finns många ord i vårt modersmål som har en vid betydelse men som många tolkar i en snävare.

Eftersom jag tror att många här är intresserade av betydelse av ett ord, så ställer jag frågan här:

Vad menar du med marknadsföring?

(frågan är inte, vad är marknadsföring)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
raphanus
3/28/10, 9:37 PM
#1

Med "marknadsföring" menar jag den process varigenom någon gör en vara eller tjänst tillgänglig för försäljning, och räknar dit alla åtgärder som leder fram till själva ögonblicket då varan eller tjänsten byter ägare.

Emo
3/28/10, 10:34 PM
#2

#1 Glädjer mig att du svarar. Tack.

Hoppas fler vill tala om vad de lägger in i begreppet, och räknar med att jag ska få lov att ställa följdfrågor. Det väntar jag emellertid med tills fler eventuellt svarar på min fråga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
3/28/10, 11:06 PM
#3

Det är ju inte bara varor och tjänster som kan marknadsföras, utan också idéer. Politisk reklam till exempel är ju också marknadsföring, och den tillhandahåller varken vara eller tjänst.

Och grundformen är ju ett verb, bildat av marknad och föra. Däri ingår ju förutom att föra något till en befintlig marknad, också att skapa en marknad för en ny idé, vara eller tjänst. Så marknadsföring är ett vidare begrepp än att bara ställa varor, tjänster eller idéer till förfogande, den strävar också till att göra dem kända och skapa en efterfrågan.

Det syns kanske extra tydligt när det gäller tjänster och varor som inte har en marknad och inte efterfrågas, men där producenten bygger upp en efterfrågan med olika medel, vilka alla syftar till att mottagaren ska känna ett behov av det marknatsförda.

Ett tydligt drag i marknadsföringen är att den är till för att främja idén, sälja varan eller tjänsten, och att den undanhåller sådant som dess skapare tror kan vara ofördelaktigt för spridningen. Marknadsföring är alltså inte i första hand information om varor, tjänster eller idéer, utan dess syfte är att mottagaren ska ta till sig budskapet och efterfråga det som marknadsförs.

Emo
3/28/10, 11:11 PM
#4

#3 Tack för ditt intresse. Ska bli spännande att se om fler vill uttala sig här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bergspuman
3/29/10, 12:37 AM
#5

Jag betraktar marknadsföring som ett sätt att sälja in något, och få gehör för något, må det vara en idé, ett koncept, en metod, en process, en vara eller en tjänst. Marknadsföringen innehåller argument som ska övertyga mottagaren av budskapet om förträffligheten / fördelarna av det man vill sälja in, så att denne övertalas till att acceptera / anamma / köpa.

En dejtingsida kan innehålla marknadsföring. Den som sitter på en jobbintervju förväntas marknadsföra sig. Jag marknadsför ofta mina idéer på jobbet, för att få igenom dem.

Andina
3/29/10, 1:29 AM
#6

Marknadsföring är för mig att

Lyfta fram något - en fråga, en ståndpunkt, en produkt, en tjänst, eller annat - till "allmänhetens ljus", till allmänhetens/målgruppens kännedom. För att ge allmänheten, eller målgruppen, en valmöjlighet. "En valmöjlighet i jämförelse".

Jag tror att många människor anser att marknadsföring är detsamma som reklam. Men för mig är reklam endast en del av marknadsföring.

Tänker jag på ordet "Marknadsföring", däremot, så associerar jag det till "Föra marknaden", det vill säga, att "styra marknaden"! Och det är väl vad producenter vill göra! Styra marknaden… med sina produkter… för att få största möjliga andel av intäkterna… Med andra ord är Marknadsföring alltid en "maktkamp" så länge det finns konkurrenter!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
svenake
3/29/10, 1:42 AM
#7

För mej är marknadsföring "att föra till marknaden"  i vid bemärkelse. Dock tolkar jag det inte som ett krav att det måste sluta med ett "köp". Man kan undersöka en vara, (en idé, en tjänst)  - och acceptera eller förkasta.

Emo
3/29/10, 9:13 AM
#8

Glädjande med så många kloka och välformulerade svar. Det hade jag också hoppats på efter att ha kollat många andra trådar här.

Tack för att det känns bra här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

bluegoose
3/29/10, 11:23 AM
#9

På EU-byråkratiska behöver "marknadsföra" inte ha så stark koppling till betydelsen "göra reklam för", utan kan handla mer om det bokstavliga "förandet till marknaden", alltså att släppa produkten till försäljning på en marknad. Det blir förstås alltid en betydelseglidning i uttrycket, eftersom man för att marknadsföra=sälja en produkt också måste tala om för marknaden att den finns (dvs. marknadsföra=göra reklam).

Inkanyezi
3/29/10, 11:47 AM
#10

#9 Jag tror att du är ute och cyklar och feltolkar byråkratiskan. Det bokstavliga heter på byråkratiska att "göra tillgänglig på marknaden"". Marknadsföring är ju en helt annan process, och det är ju inte ovanligt att marknadsföra produkter som inte är tillgängliga. Det är en klar betydelseskillnad och jag har inte sett att uttrycket "marknadsföring" skulle ha luckrats upp och glidit mot att omfatta något annat.

bluegoose
3/29/10, 12:01 PM
#11

#10 Jag beskriver bara vad jag faktiskt läser i EU-texter där marknadsföra används både i betydelsen släppa ut på marknaden/sälja och i betydelsen göra reklam för.

Emo
3/30/10, 4:48 PM
#12

Om någon ställer en fråga här eller visar intresse för något är det då marknadsföring att svara med en länk till ett utförligt svar med text och bilder som steg för steg beskriver förloppet, om länken går till en sida som inte säljer något, inte länkar till innehavarens företag, en sida som kostar innehavaren pengar eftersom den inte är nerlusad med googleannonser men "marknadsför" innehavarens kunskaper. Den som vill hjälpa frågeställaren är innehavare av denna site.

Jag skulle börjat med citatet från iFokus regler om vad som inte är tillåtet här: "Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande."

Att svara med länk till egen text kan det tolkas som marknadsföring av tjänst, när "tjänsten" kostar den svarande och inte den frågande pengar?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
3/30/10, 4:57 PM
#13

#12 Det första stycket handlar inte om marknadsföring enligt min uppfattning. Det kan finnas slamkrypare, men i regel bör det nog tolkas som ett relevant svar på frågan som ställdes. Vi har haft just den här sortens marknadsföring på någon av sajterna, möjligen mest på Foto i Fokus, där en deltagare ständigt puffade för sin sajt som är kommersiell, men sällan gav ett egentligt svar på frågan, som han ofta ställde själv genom att starta tråden i spamsyfte. Men grundregeln, att det man pekar på inte säljer någonting, gör att det inte handlar om marknadsföring. Men man ska inte glömma att spam kan vara annat än att marknadsföra, och att det inte därigenom är mindre förkastligt.

Så det handlar alltså inte om marknadsföring, men det kan av andra skäl vara mindre acceptabelt, särskilt om det förekommer ofta och inte verkligen ger svar på frågan.

Annons:
Emo
3/30/10, 5:09 PM
#14

#13 Tack för svaret. Ska bli intressant att läsa om fler har synpunkter på hur den texten bör tolkas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
3/30/10, 5:26 PM
#15

Ganska kul detta. Här finns en fråga på en annan iFokussajt. Det gäller marknadsföring, men den behöver inte vara komersiell.

http://hemsidor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=64436afb-e5e2-46fc-a274-ee86967ab063&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
3/30/10, 5:48 PM
#16

Jo, självklart kan annonsering av en hemsida som inte är kommersiell vara att marknadsföra, men när man presenterar ett relevant svar på en fråga, så handlar det inte i strikt mening om marknadsföring, vare sig länken man pekar på är kommersiell eller inte. Om det är en kommersiell sida, så är den så klart marknadsföring för de produkter som presenteras, men om det som postades på iFokus är ett relevant svar på frågan som ställdes, så är inte svaret marknadsföring, utan ett svar på en fråga. I regel ägs då den länkade sidan inte av den som svarar.

Om jag fortsätter att dra exempel från Foto i Fokus, så frågas ofta om kameror och objektiv eller andra tillbehör, och ofta pekas på saker som man kan köpa och ställen där de går att köpa. Den upplysningen är inte i strikt mening reklam, utan är en upplysning från den som svarar om var man hittar produkten, eller om man så vill, var produkten marknadsförs. Däremot om en intressent går in och puffar för sin sajt så handlar det om marknadsföring och är som sådan inte accepterad om inget avtal finns.

Marknadsföring av en privat hemsida är i viss utsträckning godtaget, men för att göra reklam för sin kommersiella verksamhet ska man köpa annonsplats.

Upp till toppen
Annons: