Annons:
Etikettstilistik-lånord
Läst 12416 ggr
svenake
3/29/10, 9:39 PM

Middag eller Lunch

Jag vet att jag konmmer att förlora med tiden men jag envisas med att säga middag till den mat man äter kl 12.  På kvällen äter man kvällsmat.  Blir jag totalt nedröstad?Glad

Lunch är ett utländskt, svårstavat svåruttalat ord. För en 7-åring!

Annons:
Bergspuman
3/29/10, 9:43 PM
#1

Middag för målet man äter mitt på dagen, används knappt längre. Så det blir svårt att få gehör för tror jag Glad.

Men kvällsmat tycker jag är bättre ibland, istället för middag. Det antyder att man inte äter huvudmålet på kvällen, utan något lättare Oftast har man ju avslutat dagens arbete så dags och varvar ner, och vill kanske inte ha en stabbig måltid i magen.

Effie
3/29/10, 10:22 PM
#2

I princip är det ju rätt att äta middag mitt på dagen, och kvällsmat på kvällen. Men jag äter ändå lunch vid elva-tiden och middag på kvällen. Fast när jag gick i skolan hette det frukostrast, den där långa rasten då man skulle gå till bamba och äta. Och då åt vi väl frukost? Jag minns faktiskt inte om vi kallade det så. Då är förvirringen total.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

RuiXue
3/29/10, 11:41 PM
#3

Jag äter lunch mitt på dagen, och middag på tidig kväll runt 18-19 tiden äter jag något mer senare på kvällen så är det kvällsmat. Danskarna däremot är skvatt galna och kallar lunchen för frokost. Frukost äter man på morgonenTungan ute

Jennie


svenake
3/29/10, 11:53 PM
#4

Ordet "lunch"  har kommit till Stockholm 1945.  Därefter sprider det sig i ringar över Sverige.

På min ort så äter skolbarnen "lunch"   klockan 12, medan man på ålderdomshem äter "middag" klockan 12.

Jag vet att jag kommer att förloraGlad men jag fortsätter  att äta middag kl 12 och kvällsmat  på kvällen.

Ordet frukost kommer ju av lågtyskan och betyder  "tidig" "mat".  Danskarna   kanske sover länge på dagarna. Glad

maxiq
3/29/10, 11:56 PM
#5

Middag - mid-dag - mitt på dagen - mellan förmiddag och eftermiddag - klockan 12 - lunch

hmmm Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Bergspuman
3/29/10, 11:57 PM
#6

Egentligen gör du rätt, om man tänker på hur maten bör fördelas över dagen. Man ska äta frukost som en kung, lunch (middag) som en prins och middag (kvällsmat) som en kyrkråtta.

Detta sagt av en morgontrött, allt annat än frukostätare Skrattande

Annons:
svenake
3/30/10, 2:01 AM
#7

#5  Glad Du tog mitt argument.

kl 12 middag

Före middagen = förmiddag

Efter middagen = eftermiddag

Lunch äter jag gärna -  i London (eller Stockholm)

Maia
3/30/10, 10:11 AM
#8

Och så kanske vi kan passa på att äta middag lite rejälare, som fransmännen gör om de har tid. I ett par timmar. Tungan ute För nog signalerar ordet middag numera att det är dagens huvudmål? Visst har det blivit inbakat i ordets lexikala betydelse att det handlar om det?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

raphanus
3/30/10, 10:16 AM
#9

Jag äter ju lunch till frukost, så jag kan lika gärna äta middag på kvällen.

(Alltså, jag äter lagad mat direkt efter uppstigandet ur sängen.)

Emo
3/30/10, 11:48 AM
#10

Hos oss äter vi middag mitt på dagen och när jag gick i skolan åt vi middag på middagsrasten, som inföll mitt på dagen (vid 12-tiden).

Att ord ändrar betydelse är inget nytt och det är något vi (kanske tyvärr) får vänja oss vid.

Jag skrev tyvärr, för ibland vet man ju inte om människor menar något positivt med ett ord, som tidigare varit mycket negativt laddat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

raphanus
3/30/10, 12:04 PM
#11

#10 - Tja, det är väl tyvärr så, just av den enkla anledningen att vi missförstår varann om alla inte lägger ner samma betydelse i ett ord. Läs gärna den här artikeln, som handlar om detta.

Emo
3/30/10, 12:28 PM
#12

#11 Jo, raphanus, visst är det så. Det var anledningen till att jag ville ha en diskussion här om betydelseuppfattningen hos er här av ett visst ord. Kul att jag hittat hit.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
3/30/10, 10:57 PM
#13

Jag har alltid ätit middag mitt på dagen och kvällsmat på sena eftermiddagen eller tidiga kvällen. Kanske är jag färgad av mitt Tyska ursprung där "Mittagessen" alltid betyder middag mitt på dagen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
maxiq
3/31/10, 12:57 AM
#14

Jo men så kallar tyskarna onsdag för Mittwoch också, fast den dagen inte ligger mitt i veckan.

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
3/31/10, 1:50 AM
#15

#14 - Skrattande!

DesK
3/31/10, 10:39 AM
#16

Jo den ligger visst mitt i veckan, om man jobbar måndag till fredag Flört Helgen räknas inte, den ska man ju ha till annat Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: