Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 8409 ggr
Linnea
2010-03-11 10:36

Hur många?

Finns det nån som vet hur många dialekter som finns i Sverige?

Är väl förmodligen ganska svårt att säga eftersom en dialekt kan vara olika på olika platser fast den i grunden är samma. Som skånskan ex, ickeskåningar verkar tro att alla skåningar pratar likadant men så är det ju inte. Vi hör ju skillnad på uttal vilken del av Skåne man kommer ifrån.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
raphanus
2010-03-11 11:02
#1

För det första måste man klart definiera vad en dialekt är, om man ska svara på frågan. Bo Oscarsson, som har gett ut en ordbok över jamskan, språkvarianten som talas i Jämtland, hävdar att man inte kan kalla jamskan en dialekt, eftersom jamskan i sig har flera dialekter, och att det inte kan finnas dialekter i en dialekt. Jag håller personligen inte med Oscarsson om det sistnämnda, men det visar bara att det finns en stor oenighet om hur man ska räkna och vad som ska räknas.

I norra Värmland där min mor växte upp på 1950-talet, kunde man höra stor skillnad mellan talare från Sysslebäck och talare från Ransby. Orterna ligger ungefär bara 8 kilometer från varandra. I dag är skilnaderna mellan dessa två varianter knappt märkbara.

Linnea
2010-03-11 11:15
#2

Nu blev det krångligt. Det går i princip inte att säga alltså?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

raphanus
2010-03-11 11:23
#3

#2 - Det man kan göra är att göra en grov uppskattning. Man kan t.ex. säga att det finns "norrländska" och peka på speciella särdrag som gör att denna variant avviker från t.ex. "sveamål" och "götamål". Då har vi tre varianter. Men norrländskan i sig kan delas upp i mindre bitar än så. Även om pitemål liknar skelleftemål på vissa punkter, kan de även sägas vara olika dialekter.

Ska man sedan räkna dialekter, kan det ju vara värt att fråga sig hur många gånger man ska räkna en och samma dialekt. 1827 fotvandrade ett stort antal solleröbor upp till Lit i Jämtland och anlade byn Nyby där. De hade med sig sin dialekt, och drag ur den levde kvar där i ett par generationer. De som bodde i resten av Lits socken tyckte säkert att de hade en avvikande dialekt just i Nyby, men den var ju i alla fall identisk med sollerödialekten från Dalarna.

Linnea
2010-03-11 11:31
#4

Själv har jag en typ av blandad dialekt. Från början pratade jag så som man gör i Hörby men efter gymnasietid i NV-Skåne blev det lite annat uttal på vissa ord. Min sambo pratar mycket sk rikssvenska/skånska nu än när jag träffade honom. Då pratade han väldigt utpräglad åländska.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Maia
2010-03-11 17:57
#5

Alla som är intresserade av dialekter kan kolla på sidan http://swedia.ling.gu.se/. Där kan man klicka och höra olika dialekter talas.

En annan fråga är hur vi gör med stadsdialekterna, skillnad i tal och språkljud mellan olika stadsdelar i större städer? Ska de räknas med när man räknar dialekter?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

maxiq
2010-03-11 22:03
#6

Ja sitterå funn-derar på hure skulle vaom alla skreev på sinn egänn dialäckt? Liite jåbbitt kannske dårå…

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
wooster
2010-03-11 22:36
#7

"Hur långt är ett snöre?" Glad

Dialekter är svåravgränsade, vilket för övrigt språk också är, så svaret blir: nej, ingen vet hur många dialekter som talas i sverige, eller hur många språk som talas i världen.

Linnea
2010-03-12 10:01
#8

#6 Vi skulle kanske testa! Verkar roligt..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Maia
2010-03-12 11:08
#9

#7 Det stämmer allt, det. Men något man faktiskt kan göra är att dra upp s.k. isoglosser, dvs. gränser mellan språkliga fenomen, som t.ex. hur man uttalar r-ljudet eller i-ljudet, om man säger mula eller sylta eller något annat för att mosa snö i ansiktet på någon, om man kan eller inte kan ha att i den här meningen: Vem tror du att har rånat banken?

När tillräckligt många sådana isoglosser hamnar ungefär på samma ställe så kan man tala om en dialektgräns. Men det är svårt, som du säger.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

raphanus
2010-03-12 19:14
#10

#6 - Man kan faktiskt delvis se den skrivna svenskan som ett tvärsnitt av alla dialekter. Jag tror inte att det är en tillfällighet att ordet "inte" stavas som det gör, eller att presensformen i skrift oftast slutar på -r.

I Umeå säger många Ja må int bra

Jag (uppvuxen i Östersund) säger A månte bra

i Stockholm säger många Ja mårnte bra

Dessa tre varianter kan lätt samsas om den hävdvunna skriftspråkliga representationen av exempelmeningen "Jag mår inte bra".

[Golgadoth]
2010-03-13 23:11
#11

Jag tror inte att någon kan säga hur många olika dialekter det finns.
Det föds ju hela tiden nya dialekter.

Jag har en bland-dialekt.
Är född i västerås, uppvuxen i stockholm och kalmar, göteborg och bor nu i eskilstuna.

catlin
2010-03-13 23:17
#12

#9 Maia, jag blir så nyfiken… Var säger man

Vem tror du att har rånat banken?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Maia
2010-03-26 15:19
#13

#12 Förlåt att jag inte svarat, Catlin. Finlandssvenska, vill jag minnas. Vi ska ju inte glömma de östraste dialekterna i det svenska dialektområdet.

Här är några autentiska:

  • Freya, vem tror du att skulle ge dig spader?
  • Vem tror du att betalar för de skador som en kommande kärnkraftsolycka orsakar människor och miljö?
  • Vem tror du att är Greta på bilden?
  • Vem tror du att betalar för den här tjänsten där du precis lämnade en kommentar?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Annons:
Upp till toppen
Annons: