Annons:
Etikettspråk-i-framtiden
Läst 4800 ggr
raphanus
3/8/10, 8:55 AM

Dorisburgska

Harry Martinson ger i sin framtidsvision Aniara exempel på språket i Dorisburg. Vad tror ni om framtidens språk? Kommer vi att prata så här:

_Du gammar ner dej och blir jail och dori.
Men gör som jag, jag sitter aldrig lori.

Här slumrar ingen chadvick, putar Daisi,
jag rörs i gejdern, jag är vlamm och gondel,

min dejd är gander och min fejd är rondel
och vept i taris, gland i deld och yondel._

raphanus - sajtvärd

Annons:
Lena1971
3/15/10, 12:35 AM
#1

Det låter mer som forna decenniers söderslang, tycker jag. När jag läser texten hör jag Lena Nymans röst.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

emee
4/3/10, 5:19 AM
#2

När det gäller världsspråk tror jag att japanska och kinesiska kommer att ta mer plats och konkurrera med engelskan. När det kommer till svenska tror jag att det kommer komma in fler låneord från alla möjliga språk och fler förkortningar, särskilt i talspråket.

Maria
4/3/10, 7:53 PM
#3

Jag tror inte vi kommer att prata DorisburgskaFlört eller att det blir några större förändringar.

Människor har långt tillbaka i tiden alltid förfärats över låneord med mera men jag tror visst att språket ändras men att det går såpass långsamt att vi växer med det så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

spadermadam
4/16/10, 2:53 AM
#4

Å vad jag älskar Aniara! (Även musiken av Blomdahl).

Det sägs att Harry Martinsson var flera decennier före sin tid när han skapade sin terminologi till Aniara. Jag såg något tv-program om detta för länge sedan och där kunde man påvisa flera ord och uttryck som i lite annan form faktiskt används idag inom rymdforskning och teknik. Och det är inte alls fråga om att man hämtat det ur Martinssons texter utan det hade uppstått av sig självt.

Förresten får Dorisburg mig alltid att tänka på Duisburg!Glad

Lena1971
4/18/10, 10:01 PM
#5

#4 Coolt!

Språket har ju sin logik, så två personer som hittar på nya ord för samma eller liknande fenomen borde ha chans att uppfinna sammma ord.

För övrigt älskar jag också Aniara!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Upp till toppen
Annons: