Annons:
Etikettkroppsspråk
Läst 10593 ggr
Bergspuman
3/22/10, 9:23 PM

Hur mycket gestikulerar ni?

… när ni pratar?

Är ni sorten som förstärker det som sagts, med en handrörelse, eller vevar och viftar ni gärna?

Illustrerar ni gärna med hela kroppen?

Eller nöjer ni er med ansiktsmimik?

Kort sagt, hur ser ert kroppsspråk ut när ni samtalar med andra?

Annons:
raphanus
3/22/10, 10:59 PM
#1

Jättesvårt att svara på! Jag har lättare för att se hur andra gestikulerar. Jag minns särskilt en gång när jag tittade på en av mina fastrar när hon pratade i telefon. Hon var tvungen att klämma fast luren mellan axeln och huvudet för att kunna gestikulera. Det såg obekvämt ut. Efteråt frågade jag varför hon gjorde så, eftersom den hon pratade med ändå inte kunde se hennes gester. Hon skyllde på att hon var gift med en spanjor och hade tagit över hans sydländska kynne.

Skogselva
3/22/10, 11:18 PM
#2

Om jag står och talar så hoppar jag och stutsar och böjer på knän samtidigt som jag gör lustiga rörelser med händerna. Sitter jag och talar så viftar jag med händerna, men benen är still. Flört

Även om jag tänker högt för mig själv eller talar i telefon använder jag gestikulationer.

So don't be too close to me when I'm speaking. Cool

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Effie
3/23/10, 7:23 AM
#3

Jag är återhållsam, både med gester och miner. Att hålla igen på miner är en nackdel har jag insett när jag började sjunga i kör - det är otränade muskler som man behöver för att sjunga bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lena1971
3/23/10, 2:21 PM
#4

Jag gestikulerar inte som en sydeuropé, men jag håller definitivt inte händerna stilla när jag talar. Vare sig jag pratar i telefon eller tänker högt… Skäms Jag ritar väldigt mycket i luften, och blir förtvivlad på människor som inte gör det, utan tror att orden räcker till för att förklara saker.  Skrattande


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Andina
3/23/10, 3:29 PM
#5

Mina armar och händer lever sitt eget liv…! För att inte tala om mimiken. Jag har en övertydlig mimik, så jag måste ibland försöka vara uppmärksam på den, så att jag inte "skrämmer iväg" den jag talar med p g a min ansiktsgymnastik.

Däremot kan jag dämpa både mimik och kroppsrörelser i situationer där det inte är passande att "förtydliga med kroppen".

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

RuiXue
3/23/10, 7:01 PM
#6

Jag har ett riktigt pokerface och tvångströja när jag pratar för det mesta. Gestikulerar nästan inget alls med andra ordFlört

Jennie


Annons:
Istanblue
9/10/13, 1:20 AM
#7

Jag har alltid fått höra av andra att jag använder mig av både kroppspråk och mimik vilket jag själv har kommit på mig vid några tillfällen också och jag tyckte det var rätt komisk 😃

Jag är väldigt uttrycksfull av mig särskilt om jag lyssnar på någon t.ex och visar tydligt när jag blir förvånad eller tycker något är konstigt, beroende på vad det berättas förstås. Gestikulerar dock mycket när jag berättar om något spännande då jag blir ivrig också. Jag visar verkligen alla möjliga känslor och har inget pokerface 😎

[Yllhilda]
9/15/13, 12:35 PM
#8

Jag har alltid pratat med hela kroppen. Händer har viftat både hit och dit och ansiktets muskler har jobbat när jag berättat något som engagerat mig.

Farwuq
9/17/13, 5:03 PM
#9

#8

Lite granna samma här, händerna och ansiktet hjälper till med att understryka.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

dolfen
9/22/13, 6:42 PM
#10

I en dokumentär om kroppsspråk påstods det att kroppsspråket står för drygt 90% av vårt kommunicerande.

Jag antar att de även vägde in tal-melodin som en del av kroppsspråket.

Upp till toppen
Annons: