Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 25121 ggr
Andina
2010-03-15 12:41

Besk vs Bitter

Jag kan se att det finns en skillnad i att vara bitter och vara "besk" i sitt sätt…

Men är det någon skillnad på Bitter och Besk smakmässigt? (Och varför har vi två ord för en så "begränsad" smak?)

Har ofta funderat på denna fråga - särskilt de gånger när jag måste förklara att jag inte tycker om det som smakar beskt/bittert…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Skogselva
2010-03-15 13:01
#1

Jag har aldrig hört att man kan vara besk i sättet - hur är man då?

Bitter och besk smak, där hör jag en viss skillnad men kan inte definiera det. Beskt låter möjligen lite "blötare" medan bittert lite torrare i mina öron…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Andina
2010-03-15 13:05
#2

Hmm… beska och syrliga kommentarer har du nog hört i alla fall?

En smakförklaring som kanske inte är så dum, blötare och torrare…

* * *

Det är ju, i och för sig, inte så lätt att förklara smaker… jag vill gärna veta om det är nå'n skillnad på dessa smaker ändå… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DesK
2010-03-15 13:11
#3

Jag har inget riktigt bra svar, men jag lägger en länk inne på Matlust till denna tråd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Andina
2010-03-15 13:16
#4

Spännande, Desk! Den tråden ska jag följa.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Skogselva
2010-03-15 13:16
#5

Det är lite som att vara tyken med andra ord Flört

Jag tänker mer på saftiga (sura) citroner när jag hör besk, och på sura godisar när jag hör bitter.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Mitralis
2010-03-15 14:19
#6

Det finns ju beskt kaffe. Själv dricker jag inte kaffe så jag vet inte vad det smakar och så finns det ju bittermandel. Ta en kopp beskt kaffe och en mandelkubb så kanske det klarnar Skrattande Eller en Bäska droppar och citrusskal.

Länk till 118118

Här står det att bitter och besk är samma sak.



Annons:
Andina
2010-03-15 14:27
#7

Nja, jag tror inte det klarnar så mycket i alla fall - även om jag provar…

Kaffe kan jag bara dricka med mjölk och sötning, annars smakar det inte gott. Öl är beskt (eller är det bittert?) - inte gott. Men smakar inte alls likadant…

Bittermandel - inte heller gott. Bittert (beskt?) citronskal - inte gott - men smakar inte likadant…

Förvirrande! :)

Så kanske det är så, att besk och bitter har samma betydelse… då får det bli "Ole dole doff…" i framtiden, när jag ska välja vilket av orden jag ska använda…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bergspuman
2010-03-15 17:39
#8

Jag skrev något på Matlust om att jag förknippar bitter med riktigt inpyrd och giftig. Besk kan vara med en dragning av det bittra, men det bittra är så mycket mer inetsat liksom.

Andina
2010-03-17 10:10
#9

#8 - Intressant… Det bittra är lite mer "giftigt" än det beska… Det är nog, egentligen, så som jag också upplever orden.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

svenake
2010-03-17 17:47
#10

En citron är sur av sin citronsyra.

En god öl ska ha beska.

En bittermandel är bitter.

Smaka på dom och se om dom har olika smak.

Smaker =  Surt, sött, salt, beskt och umami

Upp till toppen
Annons: