Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 8767 ggr
maxiq
2010-04-01 13:50

Skär som i skärtorsdag

Satt på min kammare och funderade varifrån namnet skärtorsdag kommer ifrån, ja torsdagsdelen har jag redan listat ut men skär?

Mina teorier:

Skär som i rosa eftersom långfredagen är en röd dag och vi måste ha någon slags övergång.

Skär som i att skära sig eftersom de som tillverkade spikarna som Jesus naglades fast med gjorde dem så vassa att de skar sig hela tiden på dem.

Skär som i kobbar och skär eftersom man tror att ön Blå Jungfrun kan vara den fysiska platsen för det som benämns Blåkulla i folktron.

Vad tror du? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
raphanus
2010-04-01 14:32
#1

Wikipedia upplyser om detta:

Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.

Jag tycker mig ha hört detta förr, och det skulle också förklara varför man sjunger:

"Jungfru, jungfru, jungfru, jungfru skär
här är karusellen
som skall gå till kvällen…"

Jungfru skär betyder alltså jungfru ren, och har alltså inte med jungfruns färg att göra.

maxiq
2010-04-01 15:08
#2

Asså, gu' va' du ä tråkig, asså! Leta i Wikipedia?! Määh!

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Lena1971
2010-04-01 15:43
#3

Skrattande


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Andina
2010-04-01 23:22
#4

Stackars Maxiq! Som bara ville ordleka me' oss lite… 
Men du kan väl berätta vad du själv tror (trodde) att ordet Skärtorsdag kommer ifrån?

Och "lååååångfreda'n" också?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
2010-04-01 23:38
#5

Jag har nog hört det rätta svaret någon gång och hade kunnat googla upp det själv för att fräscha upp minnet men jag ville stimulera er fantasi lite och se om ni kunde tänka utanför ramarna. :-P

Jag trodde nog inte på något av mina alternativ men varianten med rosa kändes mest logisk.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Andina
2010-04-01 23:42
#6

Jag tror på en skär torsdag med rosa gelehjärtan i väntan på påskafton, då jag ska måla kinderna rödrosa och sätta huckle på huvudet och kvasta iväg till kullarna på bygden för att… sätta rosa skräck på byinvånarna!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Effie
2010-04-02 14:38
#7

…och jag tar på mina rosa skridskor och far med mjuka skär på älven till första bästa skär…lite sent kanske, på skärtorsdag, men det är väl en magisk natt…?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: