Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 8202 ggr
Skogselva
2010-03-12 12:58

Mig, dej, sig, dom

Vad jag har förstått så är både mig och mej accepterat därför tycker det är intressant hur andra stavar dessa ord.

Hur stavar ni?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Skogselva
2010-03-12 12:59
#1

För mig finns det bara ett rätt alternativ. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

raphanus
2010-03-12 14:40
#2

Jag skriver alltid mig, dig, sig, de och dem med ett viktigt undantag. Om jag skriver på vers, och vers är ju i regel tänkt att läsas högt, skriver jag orden som det är tänkt att de ska uttalas - allt för att underlätta för dem som reciterar. Ibland är det dessutom extra viktigt att "mig" i sådana fall utläses som "mej", eftersom det kanske rimmar på "konterfej" eller "leverpastej".

Skogselva
2010-03-12 15:18
#3

Bra undantag, jag har aldrig tänkt på det när jag själv versar… skriver mig osv då också, även om ordet ska rimma på -ej.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Maia
2010-03-12 15:47
#4

Tror ni vi får några andra svar än första alternativet här?

Ett bra argument för att inte skriva mej och dom tycker jag är att det finns dialekter som faktiskt inte uttalar mig som mej och de/dem som dom. Leve dialekterna!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

maxiq
2010-03-12 15:48
#5

Nu skriver inte jag dikter i onödan men när jag chattar så kan det undslippa ett och annat "dom" fast när jag tänker efter så beror det på språknivån hos den jag chattar med. Ett slags kameleontbeteende på tangentbordet. Mej och dej använder jag dock aldrig i skrift. Sej kan jag använda om det handlar om fisken.

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Skogselva
2010-03-12 15:51
#6

#4 Om båda är accepterade i SAOL så är det väl inte otroligt att det finns vissa ulvar bland fåren? (Mig, dig, sig-sägarna är fåren) Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
maxiq
2010-03-12 15:54
#7

#4: Du menar gotlänningarna? Mi och Di. Hur ska då skåningarna räknas? Maj och Daj

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Maia
2010-03-12 17:05
#8

#7. Ja, vad är det som säger att skåningar ska skriva mej när de säger maj? Oskyldig

Det var ju den där "skriv som du talar"-rörelsen som satte igång med mej och dej och dom:andet på 70-talet som nån slags frigörelse. Och så valdes former som passade bra för den stora allmänheten (läs: de stora stadsdialekterna).

Jag tycker att man gärna får skriva mej, men då kan det vara lika ok att skriva mi, me eller maj. Oavsett vännerna på SAOL (de tar ju med sådant som är frekvent i skrivet språk, så de är ju inte egentligen preskriptiva).

I Norge får man skriva på sin lokala dialekt i skolan. Kanske skulle vi ta efter det?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Skogselva
2010-03-12 19:02
#9

#8 Det tycker inte jag, för jag vet inte hur min dialekt låter. Har aldrig tänkt på hur västgötar talar… Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Maja
2010-03-12 19:47
#10

Mig, dig, sig och så vidare.

raphanus
2010-03-12 20:21
#11

#3 - Jag har en alldeles vedervärdig inspelning här hemma av Zarah Leanders gamla dänga "Nordens Venedig" med Anna-Lisa Ingemanson. Anna-Lisa bara sjunger på för full hals utan att tänka på vad som ska rimma på vad:

Jag vill ha en gondol
uti Nordens **Venedig
**ty här spelar en gyllene stråk av sol
på Vår Herres fiol.
Du mitt hjärtas idol -
här, just här, vill jag se dej

Skogselva
2010-03-12 20:28
#12

#11 Och min första bekantskap med den blir just den här versionen… haha

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Inkanyezi
2010-03-12 23:43
#13

Jag blandar rätt friskt. Visserligen använde min gamle arbetskamrat ofta dem där det skulle vara de, och jag rådde honom att i stället skriva dom, precis som han talar, eftersom han inte förstod skillnaden, men jag själv klarar ju att skilja på subjekt och objekt. Ändå använder jag ibland dom, helt enkelt för att det passar stilen. Så jag är inte konsekvent där. Däremot stavar jag fortfarande mig och dig, eftersom jag alltid har gjort det sedan jag lärde mig skriva. I slutet av fyrtiotalet när jag lärde mig läsa skrevs inte talspråksformerna i böcker, och på den vägen är det.

Annons:
svenake
2010-03-13 00:12
#14

Mej dej  säjer  jag,  både de  och dom.!  Har gjort det sedan  jag hade Pegelow som svensk-lärare i Karlskrona 1964.

Mitralis
2010-03-14 14:36
#15

Det där beror helt på sammanhanget. Om det är fomella brev, eller ansökningar så blir det mig och dig. Om det är sms, facebook eller här på I fokus så blir det mej och dejGlad



[Linsenhejhej]
2010-03-14 15:09
#16

Alltid mig, dig, sig, de och dem gäller för mig.

Crest
2010-03-14 19:43
#17

Jag skriver mej, dej, sej, dem, de (om det ska vara "fint" skrivet dig, mig, sig).

Det var för jag tyckte de borde stavas som man uttalar dem, så jag och några andra frågade min lärare i 4:an om  vi fick stava dem så och sen dess har jag gjort det… Är ju bara 12 i och för sej ;)
Jag stavar "de, dem" eftersom det är skillnad på betydelsen elker vad man ska säga…

Brownie
2010-03-14 20:35
#18

Jag skriver mig,dig,de och dem men jag säger  mej,dej,sej och dom :)

DesK
2010-03-14 21:08
#19

Jag skriver mig, dig, de och dem. Är det någon fler än jag som har noterat att många inte kan skilja på de och dem? Det verkar som att en hel del människor tror att de och dem betyder samma sak!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
2010-03-14 21:15
#20

#19 Jag tror jag nämnde det i inlägg #13. Jag har en f.d. arbetskamrat som inte förstår varför och när man ska använda endera de eller dem. Han kan inte heller ta ut satsdelar.

Annons:
DesK
2010-03-14 21:20
#21

#20 Asch då jag råkade slarva förbi ditt inlägg #13 Skäms Men som skrivet det verkar bli allt fler som inte kan skilja på dessa två och en hel drös som konsekvent skriver dem oavsett vad det ska stå.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Crest
2010-03-14 21:22
#22

Precis därför jag skriver dej, mej, sej men inte dom.
Jag hör vilket av orden det ska vara, om man inte gör det kan man tänka att om det är "de" ska man kunna byta ut det till "vi" och om det är "dem" till "oss".

Skogselva
2010-03-14 21:40
#23

Min svensklärare körde med "de ger dem boken" = "han ger henne boken" när hon skulle återlära mig de/dem. (Hade en tid på mellanstadiet då jag vande mig av vid de/dem och körde "dom". Glad att jag i sjuan tog mitt förnuft till fånga och valde att lära mig skillnaden igen.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Tom-B
2010-03-14 21:59
#24

Mig, dig, sig etc, fast är inte helt koncekvent. "Dom" smyger sig in ibland.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

SaraC
2010-03-14 22:19
#25

mig, dig, sig, de, dem

Förr skrev jag oftare tvärtom, men nu är jag "skadad" av akademiska studier och har svårt för att använda exempelvis "mej" i skrift, det känns helt fel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Faidra
2010-03-15 00:46
#26

Lite blandning. Skriver mig, dig, dom

svenake
2010-03-15 01:08
#27

Såvitt jag vet och kan höra är ju båda varianterna helt OK.

Dock blir jag lite störd när man idag läser saker som;  "Dem gick hem"  eller  "Dem var inte bra"   Främst ungdomar verkar det som av någon anledning.

Annons:
DesK
2010-03-15 09:47
#28

#27 Det var det Inkanyezi och jag talade om ovan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
2010-03-15 10:15
#29

Det är så klart bra att ha någon form av lathund för det här när man inte fattar vad subjekt och objekt är, men då måste man å andra sidan komma ihåg vilket det var man skulle sätta i det ena eller andra fallet, och det kan vara lika svårt. Tro mig, jag har försökt, men det förefaller omöjligt att få honom att förstå den subtila skillnaden mellan de och dem, när det i vanligt tal alltid uttalas dom.

Mitt råd till honom var att i stället skriva dom när han säger dom, eftersom det är mindre fel än att använda fel ord och ser mindre korkat ut.

Tom-B
2010-03-15 10:21
#30

Lite utan för den exakta trådrubriken, men …

Inte låter det OK för mig när man inte heller förstår skillnaden mellan "var" och "vart"., t ex "vart bor du?". Hemskt!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

raphanus
2010-03-15 11:36
#31

#30 - Den frågan kan du diskutera här.

Tom-B
2010-03-15 12:00
#32

OK! Det hade jag missat.

Där fanns en hel del interessant att läsa.

Förresten, heter det "interessant" eller "intressant"?

Jag vet inte varför jag använder det förstnämnda.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

raphanus
2010-03-15 12:10
#33

#32 - Du får gärna öppna en ny tråd om du undrar över något som inte har med trådrubriken att göra. På svenska stavas ordet du frågar efter "intressant", men bland annat på norska stavas det "interessant".

maxiq
2010-03-15 12:12
#34

Det heter intressant när man skriver det men man uttalar det ofta som interessant, antagligen för att inte snubbla på de staplade konsonanterna: ntr


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Tom-B
2010-03-15 12:19
#35

#33 OK. Skall skärpa mig. Men nu fick jag svaret.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

svenake
2010-03-15 12:28
#36

De och dem ,   jo jag läste och det var bra.  Jag bara undrar   -  jag läste aldrig "Dem gick hem"  för 10 år sedan men nu har  det blivit så vanligt. Man kan hitta exempel nästan dagligen och mest i Stockholmstidningar. Och dessutom har en del ungdomar börjat använda Ni.   Och eftersom dom använder det fel så låter det INTE artigt (vilket dom vill) utan tvärtom, oförskämt.  Fast jag förstår att dom inte menar det.

storost
2010-03-15 13:00
#37

mig, dig, sig, de - så klart

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

maxiq
2010-03-15 13:05
#38

Jag tror att det är den utbredda användningen av dom i både tal och skrift som har gjort att det allt oftare står dem istället för de. De som vet att man inte skriver dom försöker skärpa till sig i skrift men tänker inte på att dom även kan betyda de.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Skogselva
2010-03-15 13:20
#39

#38 Många blandar ihop de/dem, iaf i min forna gymnasieklass, där majoriteten använde "dem" istället för "de" och "de" istället för "dem". Alltså: "Dem ger de boken" istället för "de ger dem […]"

(Det plågade mig mycket att skriva.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

maxiq
2010-03-15 13:30
#40

Ja visst gör det ont att skriva fel, även fast det bara är för att exemplifiera något?

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Skogselva
2010-03-15 13:43
#41

Oh ja, värktablett nästa Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Linnea
2010-03-15 17:45
#42

Skriver både och, oftast rätt men ibland fel.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Mitralis
2010-03-15 19:43
#43

Även jag tycker att det är väldigt irriterande när det står dem istället för dom. Läste precis

"Jag har redan haft kontakt med "företaget" och dem kan inget göra."

Det kryper i mej när jag läser sånt.



JAUS
2010-03-15 21:19
#44

#43 Du menar väl "dem" istället för "de". Flört

Jag ser hellre att folk använder "dom" hela tiden än att de använder "de" och "dem" fel. Det blir inte lika irriterande att läsa åtminstone.

Mitralis
2010-03-16 10:28
#45

#43 Det var inte jag som skrev citatet så jag vet faktiskt inteGlad 
Håller med dej om att det är bättre att använda "dom" hela tiden. Ibland har jag svårt att ta till mej vad personen vill ha sagt när det är för mycket "dem" på fel ställen i texten.



JAUS
2010-03-16 17:31
#46

Riktigt jobbigt är det när någon endast använder "dem" i en text. Skrikandes

Moctezuma
2010-03-19 21:56
#47

Mig, dig, sig, de och dem.

Egentligen har det inte med själva inlägget att göra, men jag stör mig också oerhört mycket på dem-fenomenet! En så enkel sak som att någon har skrivit "dem är skitbra" gör mig frustrerad. 
Folk har väl blivit tillsagda att det inte heter "dom" utan "dem", och så har de börjat säga så istället, utan att tänka på att det är skillnad på subjekt och objekt.
Lyckligtvis verkar det inte ha spritt sig hit till Finland ännu…
:)


svenake
2010-03-19 22:03
#48

Tyvärr kommer det nog.  Därför använder jag konsekvent talspråksvarianterna   mej, dej, sej  och dom.  Dom är ju korrekta enligt svenska akademin  och även om en del tycker att det är en barnslig eller slarvig variant, så är det dock ingen som missförstår.  Och jag är född 1948  -  så barnslig kan jag bjuda på.  Glad

Jag tycker det är roligare att arbeta MED språket  än MOT  språket.

Annons:
Skogselva
2010-03-20 11:52
#49

#48 Min mormor är -49:a och hon är precis som dig, "mej", "dej", "sej", "dom". Jag tycker det är jätteirriterande att läsa det hon skriver.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Spectabile
2010-03-22 22:28
#50

Jag är inte helt konsekvent. Jag skriver, mig, sig, dig, de, dom. Däremot observerar jag när andra skriver dem istället för de. Jag har lagt märke till att när folk skriver dem istället för de så är det i sammanhang där de försöker skriva korrekt och lite högtravande.

Numera tror jag att det är okej för ungarna i skolan att skriva dom istället för dem.

svenake
2010-03-22 22:38
#51

Det har varit korrekt att skriva "dom"   ända sedan 1950-talet, - om man var konsekvent!  Och det har jag varit.  Och att man inte får starta en mening med  "och"  är en myt,  enligt de lärare jag hade.   Född 1948.

Tom-B
2010-03-22 23:08
#52

!0 år äldre, och fick absolut inte börja en mening med "och".

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

svenake
2010-03-23 01:15
#53

Det  finns ett TV-program som heter "I love språk"    och dom hade nyligen uppe frågan  om att börja meningar med "och".  Enligt dom finns det inte och har aldrig funnits någon sådan regel.  Jag vet dock att många olika svenklärare haft en sådan åsikt.  Men en åsikt är ingen regel.

Axiom
2010-03-24 10:48
#54

mig, dig, sig, de, dem

Men beror nog mycket på att jag skriver poesi (korsrim) på olika språk.
Enklare att hålla sig till det ursprungliga man är uppväxt med, iaf enligt mig:)

maxiq
2010-05-04 11:42
#55

Jag fick ett fax (high-tech) idag från någon som ville sälja någon tjänst. Denna formulering fick mig att avstå:

Vi får alla upphandlingar och offertförfrågningar via dem och Dom räknar dessutom på jobben för oss mot provision.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
raphanus
2010-05-04 12:53
#56

#55 - Stiligt!

guraknugen
2010-05-05 20:18
#57

Även jag tillhör dem som skiljer på talspråk och skriftspråk. Kul att se att den stapeln är klart störst än så länge.

svenake
2010-06-02 20:25
#58

Hjälpte min son att flytta i helgen och vi kom att prata om språk.

Han berättade följande om sin skoltid, ca 1990,  så gav hans svenskalärare följande regler i klassen;

" Om ni konsekvent använder "dom"  så finns det inga regler som ni behöver följa, men om ni använder "de/dem"   så måste ni lära er reglerna för dessa, annars kommer jag att sätta fel.  Båda användningarna är lika korrekta. "

Glad Han valde naturligtvis "dom".

guraknugen
2010-06-03 18:57
#59

Läraren glömde en regel: ”Dom” är talspråk och ska alltså helst inte skrivas, i alla fall inte i mer formella sammanhang.

Inkanyezi
2010-06-03 19:03
#60

Jag tror att den som inte kan använda "de" och "dem" rätt bör använda "dom" i stället. Det ser bra mycket värre ut med felaktig användning av de mer "formella" orden.

guraknugen
2010-06-03 19:13
#61

#60: Jo, men det beror ju lite på i vilket sammanhang man skriver. Är det ett formellt sammanhang där det gäller att ge ett bra intryck så tror jag inte det ser så bra ut om man skriver ”dom”. Twittrar man eller bloggar så är det ju inte så noga kanske; där är det ju nästan talspråk som gäller ändå. Likaså när man chattar.

svenake
2010-06-03 23:18
#62

#59  Nej,  det finns ingen sådan regel, även om många tycker så just så. Enligt SAO  så  är båda skrivningarna helt korrekta, även om "dom"  betecknas som "mer vardagligt".   Själv har jag sedan 1950-talet använt "dom" konsekvent och alltid.  Visst har det  hänt att någon kommenterat detta, men ingen har missförstått vad jag sagt, skrivit   eller menat.

Kan rekomendera en fantastisk bok:

Lagom finns bara i Sverige : och andra myter om språk
av
Mikael Parkvall

Det är en njutning att läsa en sådan bok, nästan lika bra som min andra favorit;

I döda språks sällskap.  (tror författaren heter Wikander)  Glad

Annons:
guraknugen
2010-06-03 23:49
#63

Man kan skriva väldigt illa utan att folk har svårigheter att förstå vad man menar, å andra sidan.

Och med regel menar jag ju inte att den finns med i ”Svea rikes lag” eller liknande…

Min kompis fru lärde sig i skolan att ”domma” var korrekt och att man förr sa ”de här”… Vet inte om man ska skratta eller gråta. För mig är ”domma” barnspråk och inget annat. Möjligtvis dialekt, men det tvivlar jag på.

svenake
2010-06-04 00:16
#64

Helt OK, -  valet är naturligtvis helt fritt och jag tycker att "mig"   och "dig"  låter väldigt bra och jag läser det med njutning. Jag gillar språk!  Dock är;

mig lika rätt som mej.

Dig lika rätt som dej.

osv.    Däremot stör det min ögon  när man inte kan använda  de/dem  på ett riktigt sätt. Precis som #60 !! Glad Och för dom som inte kan dom reglerna så kan man helt enkelt använda - "dom"   så  blir det ju rätt!

Själv för jag en helt annan "kamp" Glad Jag säjer konsekvent ALLTID  middag om den mat man äter mitt på dagen, och kvällsmat om den mat man äter på kvällen.   Jag gissar att jag kommer att förlora  -  och mina barnbarn kommer att använda "lunch"   men det är helt OK  för mej.

DesK
2010-06-04 10:23
#65

#64 Jag instämmer angående användningen av dom, de och dem Glad

Jag har i hela mitt liv sagt middag om målet mitt på dagen och kvällsmat om målet på kvällen. Antagligen beror det på mina halvtyska rötter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom-B
2010-06-04 10:56
#66

Begreppet middag mitt på dagen härstammar nog (om man bortser från ev influenser utifrån för mycket länge sedan) från det gamla bondesamhället. Man åt ju det kraftigaste huvudmålet mitt på dagen, och ett lättare kvälsmål på kvällen.

Ofta togs nog också en liten middagslur efter huvudmåltiden.

Förändringen skedde nog när den mer besuttna befolkning ville idka storslagna festmåltider och suporgier. Då blev det kvällen som gällde.

Och begreppet "middagstid" avser väl än idag runt kl 12.

Själv född i storstaden har alltid middag intagits på kvällen runt kl 18. Detta har ofta skapat en viss förvirring i mitt senare liv som bonde. Många av mina "bondska" vänner åt middag kl 12, även om deras kraftgare huvudmål intogs såsom kvällsmat. Så när "middag" nämndes behövdes ofta en förklaring om tidpunkten göras.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Mitralis
2010-06-04 11:01
#67

Läste detta häromdagen

"mina bröst - dem tar kål på mig!"



svenake
2010-06-04 18:23
#68

Såvitt jag vet kom ordet "Lunch"  att kraftigt öka sitt inflytande  efter 1945,  och breder sakta ut sig från Stockholm.

Det är mycket möjligt att Middag är från 1200-talet och inlånat från lågtyskan (som de flesta av våra "svenska "  ord).   Ett gammalt uttryck för den måltid man åt på kvällen är "kvällsvard"  dessutom fanns "merattan"   (=merafton)   en måltid som lades till under sommarhalvåret när en bonde var ute längre på kvällen.  Merattan åts ungefär vid  17-tiden   och då åt bonden kvällsvarden sent på kvällen  - kanske efter  20  - 21.

Om man gick ut och åt mat, kvällstid,  på restaurant före 1945,  så gick man ut och åt "Supé".

#67

Läste för någon dag sedan  "Dem hjälpte mej"    för mej hade det låtit bättre med  "Dom hjälpte mej"

Jag ser ju här överst att en majoritet använder "dig, mig sig  osv"   och jag tror att det beror på 2 orsaker.

1  Vi har många mycket kunniga och belästa personer här.

2 Dessa personer är dessutom intresserade av språk och behärskar just detta.

Även jag hade klarat av att använda språket så, men  -  nu gjorde jag ett val före   1960  -  och det har fungerat.  Dessutom hamnar man ju i många trevliga diskussioner   Glad

Intehärutandär
2013-04-08 18:32
#69

Mig, dig, de, dem osv. Kommer aldrig förstå hur vuxna kan skriva dej, mej. Det är för mig dialektalt - och då skulle jag skriva "mäj, däj" osv. 

Det är något ett barn, som inte lärt sig skriva använder.

Annons:
Tom-B
2013-04-08 22:52
#70

Jag tillhör de gamla stötarna, så jag skriver mig, sig, dig etc.

Men talspråket nästlar sig mer och mer in i skrivspråket.

Ett typexempel som skorrar illa i mina öron är: Vart är du född någonstans.

För mig heter det: Var är du född, och vart är du på väg.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Emo
2013-04-09 07:36
#71

#70 Jag har alltid lust att svara med en riktning när någon ställer en fråga med vart. Fråga: "Vart kan jag köpa goda äpplen?" Svar: "Dit ->"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2013-04-10 10:08
#72

För mig finns bara "mig, dig, sig, de, dem".
Och jag är noga med att skilja på "var" och "vart".

Detta kan möjligtvis bero på att jag är en gammal ultrakonservativ gubbstöt.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bjornen
2013-04-11 08:58
#73

För mäg ärô 

mäg, däg, säg, di/de och dôm 

Var och vart är för mäg är va (=var) och vâ (=vart).

Vart  = blev

Aniara4
2013-04-11 10:04
#74

#11 Ett problem jag stöter på ibland när jag sjunger psalmer i kyrkan (händer visserligen inte jätteofta). Glad i hågen sjunger man en rad som slutar med mig/sig på modernt och talspråkligt vis för att inte låta alltför mossig, och så visar det sig att det ska rimmas med en rad som slutar med stig eller nåt sånt. Hrmf.

TjockaBerta
2013-04-14 19:30
#75
[Misstaget]
2013-04-14 23:02
#76

Jag är konsekvens med att skriva "mig, dig, sig, de, dem".

När det kommer till (den för många svåra) de och dem regeln så brukar jag tänka såhär:

De=Jag/Vi

Dem=Oss/Mig

Jag uttalar ordet tyst för mig själv:

"Dem var bäst" = "Mig var bäst" = "Oss var bäst"

Låter det rent och okej? Nej! Då blir det ett fel på den och en rättelse:

"De var bäst= "Vi var bäst"= "Jag var bäst"

Låter det rätt nu? Ja!

Det finns dock få undantag, som vid prepositioner.

Håller det här tänkandet?

Dock vet jag att "dom" låter bättre än felaktiga de och dem. Mej, sej, dej och så vidare är fullt accepterade. Jag börjar aldrig en mening med "och", detta beror på att jag lärde mig i tidig ålder att jag inte skulle göra så.

"Vart" brukar jag översätta till "till vilken plats" eller "till vilken riktning", och funkar inte det i frågan/uttalandet så använder jag "var" istället. Är det ett bra sätt att tänka på?

Annons:
Thaeri
2013-04-18 03:07
#77

Jag personligen stavar mig, dig sig, de, dem, men jag ser inga problem med mej, dej, sej, dom.

Speciellt inte dom, med tanke på hur många som inte fattar att det är bättre att använda den formen än att göra fel på de och dem.

[Iyen]
2013-05-22 09:34
#78

Mig sig de dem dom

[Ebidda98]
2013-05-23 07:54
#79

Använder dig, mig, de, dom. Mej, dej, de, dom är det inget fel på :) Känns "gulligare", typ Jag älskar dej.

[Memento Mori]
2013-05-23 09:25
#80

Själv säger jag: mig, dig, sig, de och dom.

Thaeri
2013-05-27 19:02
#81

#79 och #80, det är helt fel att använda de-dom i något annat än rent personliga texter😉 Ska man skriva en text någonstans där fler än ens närmsta vänner läser och där man vill bli tagen på allvar är det de-dem eller dom rakt igenom som gäller.

Helt enkelt för att de-dem representerar något som varit en rent litterär tradition under väldigt lång tid i rikssvenska medan dom är det mer moderna som används i tal av i praktiskt taget alla idag.

Att blanda dessa två blir alltså helt fel, för då tar man en del från det litterära och en del från det moderna talspråket och man får en krock mellan olika stilnivåer, och det är inte bra. Tumregeln är att hålla hela texten på samma stilnivå, ska man göra undantag från den bör det handla om dialog och/eller citat.

DesK
2013-05-27 19:18
#82

#81 Bra skrivet och jag instämmer helt med dig, men problemet är att det är fler och fler som använder enbart ordet dem och det är mycket värre än om någon konsekvent använder ordet dom, alltså ett felaktigt dem blir både svårläst och ser uruselt ut, medan ett dom är okej.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Thaeri
2013-05-27 19:34
#83

#82, absolut, jag håller med dig till 100%.

Jag bara kommenterade på det här andra otyget med meningar som
_*De var här, men jag har inte sett dom på ett tag.
_

Det är ju lika illa som
*Dem var här, men jag har inte sett dem på ett tag.
eller
*De var här, men jag har inte sett de på ett tag.

Alltså att ska man skriva korrekt så ska det antingen vara_
De var här, men jag har inte sett dem på ett tag.
_eller
_Dom var här, men jag har inte sett dom på ett tag._

🙂

Annons:
DesK
2013-05-27 20:13
#84

#83 Ja 👍 det håller jag med dig om! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LaSadie
2013-06-10 22:25
#85

Jag anser att skriva dej, mej osv. är outbildat, bonnigt och helt enkelt slarvigt. Att skolan inte lärt personen att skriva korrekt.

Thaeri
2013-06-10 22:31
#86

#85, problemet är att du har fel, då de faktiskt är korrekta i sak.

Men sen kommer ju stilnivåer in i bilden, och de formerna har fastnat i en väldigt vardaglig sådan, så att skriva dem i något mer formellt funkar inte. Inte det att de är fel, bara… opassande i den situationen.

LaSadie
2013-06-11 00:58
#87

#86 Hur kan jag ha fel om jag anser att det är ovanstående? Jag säger inte att det är sanning utan min egna personliga åsikt om mej, dej osv.

Inkanyezi
2013-06-11 07:44
#88

#87 Men det var ju inte vad du framförde. Du nämnde inte din åsikt om stavningen av pronomina, utan du hävde ur dig smörja om personerna och skolan, och påstod att skolan inte hade lärt ut vad som var korrekt.

Och du har faktiskt fel i sak. Det är korekt att skriva mej, dej, sej och dom. Det är inte en fråga om rätt och fel, utan om stilistik. Exempelvis i citat kan det vara olämpligt att använda de mer formella mig, dig, sig och de/dem. I ledig text utan krav på formalitet är det också helt rätt. Det som däremot är dunderfel är att använda de och dem på galet sätt, för att man inte förstår hur de ska användas. Varför många inte förmår använda subjekt- respektive objektformen på rätt sätlle kanske har med skolan att göra, men det berör inte stavningen av mej, dej och sej.

Men du får så klart tycka vad du vill.

Lumina - 留美奈
2013-06-14 17:32
#89

Jag har alltid använt mig, dig, sig, de och dem. Mina barn, som är tonåringar, har också fått lära sig att skriva på samma sätt. Jag tror det har med läraren att göra, på vilket sätt barnen i skolan får lära sig att skriva det. Tråkigt att det inte finns något standardiserat sätt att lära barn i skolan på, så att alla får lära sig samma. Dessutom är Sej en fisk. 😉

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Upp till toppen
Annons: