Annons:
Etikettgrammatik
Läst 14089 ggr
[Tassy]
2010-03-15 15:07

Vart vs Blev

Många använder ordet "vart" felaktigt i stället för blev. vad säger du?

"det vart fel" eller "det blev fel"

Annons:
Bergspuman
2010-03-15 15:55
#1

"Vart" används MYCKET i mitt landskap Uppland!

Jag har fått det förklarat för mig att det är en bevarad rest från det tyska "ward" som betyder just "blev".

Så egentligen är det inte SÅ felaktigt!

Jag använder både och!

Ofta Det vart lite tokigt, men Jag blev ledsen.

"Vart" om en situation men "blev" om en person. Där går gränsen tror jag.

raphanus
2010-03-15 16:27
#2

Att säga vart i stället för blev är inte fel! Vart är preteritum av varda, som är synonymt med bli(va). Dock har de flesta former av ordet varda kommit ur bruk i modern svenska. Få säger spontant "om jag går ut utan kläder, varder (=blir) jag kall". Dock kan man säga "när jag gick ut, vart jag kall". Att man tror att detta är fel kan bero på att man inte känner till vilka andra böjningsformer som hör samman med "vart". T.ex. på älvdalska heter ordet "wed".

Ordet är besläktat med tyskans werden:
Ich werde glücklich = Jag varder/blir lycklig
Sie ward glücklich = Hon vart/blev lycklig

bluegoose
2010-03-15 16:38
#3

Jag säger nog också lite både och.

Sen är det ju många som använder "vart" i stället för "var" - "vart är boken?"

Själv säger jag förstås "vars är boken", halvnorrlänning som jag är!Skrattande

Andina
2010-03-15 17:04
#4

#2 - Därifrån kommer alltså "varde ljus
("…Och Gud sade; Varde ljus; och det vart ljus…")

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Skogselva
2010-03-15 17:11
#5

"Blev" säger jag, men: "vart är boken?"

Sen så måste man ta hänsyn till dialekter, så man kan inte alls säga att "vart" är felanvänt (om det så är istället för "var") dialekter har ju sina egna ord och i viss utsträckning egen grammatik.

Men skulle precis som #2 säga att det inte är felaktigt använt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Tassy]
2010-03-15 17:17
#6

Aha, då var jag ute och cyklade då Tungan ute blev jämt tjatad på att det var fel att säga "vart", så efter mycket nötande lärde jag om.

Annons:
Skogselva
2010-03-15 17:23
#7

#6 Det finns mycket som folk tror är fel men som i själva verket är rätt. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

maxiq
2010-03-15 17:46
#8

Jag säger nog vart men skriver blev.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

JAUS
2010-03-15 21:38
#9

"Va' ä' boken?" säger jag, "var är boken?" skriver jag. "Va'" använder jag istället för "var" "vart" och "vad" när jag talar.

maxiq
2010-03-15 21:41
#10

"Vart blev du av?"

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
2010-03-15 21:42
#11

Vart betyder blev och är inte fel alls. Det är en form av verbet varda, som annars är nära nog utdött. Vi har också formen "i vardande" kvar av det verbet. Men "vart" är allmänt i Stockholm och har ingenting med diskussionen var eller vart att göra, det är ett helt annat ord.

Upp till toppen
Annons: