Annons:
Etikettövrigt
Läst 5111 ggr
Mitralis
2010-03-17 16:53

Utfyllnad

Har märkt att en del använder "Som sagt" och "Om man säger" väldigt frekvent i fel sammanhang.

Vet några som kan påbörja ett nytt samtalsämne med "Som sagt". Vaddå "Som sagt"? Vi har inte sagt något om ämnet och allt är nyheter.

Idag hörde jag en person som talade i telefon säga
-Kan du på måndag? "Om man säger".
"Om man säger" passar inte riktigt in där tycker jag.

Är det fler som tycker att dessa fraser använs lite väl ofta?



Annons:
Andina
2010-03-17 17:01
#1

Jaa!

Liksom liksom, alltså, o så, o de', vahettere, typ…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
2010-03-17 19:30
#2

Min mor kände en gång en person som helt utan förbindelse med vad som tidigare sagts kunde inleda ett samtal eller påstående med "sattedeeee" (=så att det är). Numera presenterar jag mig ibland så när jag ringer till min mor.

Är man en tävlingsmänniska, kan man spela bullshitbingo. Det går till så att man ritar en bingobricka och i varje bingoruta skriver en floskel av typen "så att säga", "liksom", "alltså", "typ" och liknande. Brickan tar man sedan med sig när man går och lyssnar på en föreläsning, och sedan kryssar man i sina rutor allteftersom flosklerna dyker upp hos föredragshållaren. Man kan förstås även skriva mer avancerade föredragshållarfloskler på sin bricka, som "ta tag i den här biten", "synergieffekt", "starta upp" och liknande.

svenake
2010-03-17 23:34
#3

Kul  bingo.  Tror jag ska prova det nån gång.  Funderar på att spela det gamla spelet "kobingo"  nån gång också!  Glad

bluegoose
2010-03-18 08:08
#4

På gymnasiet hade jag en historielärare som tvångsmässigt sa "alltså" eller "liksom", eller "alltså liksom" hela tiden. En lektion roade jag mig med att räkna hur många alltså liksom hon kunde kläcka ur sig på 40 minuter. Efter 200 gav jag upp…

Det behöver väl knappast påpekas att hon inte lyckades få in så mycket innehåll i sina lektioner för övrigt heller - eftersom jag var så uttråkad att jag behövde sysselsätta mig med räkneövningar. Flört

Linnea
2010-03-18 12:51
#5

#4 Hur mycket annat hann hon säga på en lektion? Undrar vad hon ville få ut av alltså liksom. Skulle man lära sig nåt av det? =)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

raphanus
2010-03-18 13:31
#6

Lyssna vid 1:22!

Annons:
Bergspuman
2010-03-18 18:23
#7

Finlandssvenskar, alltså personer födda i Finland, som har svenska som modersmål, skjuter gärna in "det där" som utfyllnadsord.

Komiskt blir det, när någon kanske inte komma ihåg en persons namn, och ska referera till personen: "Det där… det där… Anders!".

Linnea
2010-03-18 18:59
#8

#7 Eller finnar med finska som modersmål som försöker prata svenska: Tet tär, tet tär Anters..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Effie
2010-03-18 20:07
#9

Jag lyssnade en gång på en person som sköt in "så att säga, liksom" överallt, Typ tio gånger på ett par minuter. Senare fick jag höra att han stammade, men lyckades hålla det i schack genom de där orden, och då blev det liiiiite lättare att lyssna.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Surgubben
2010-03-19 01:22
#10

"Ju" är ett typiskt utfyllnadsord utan någon som helst innebörd. Möjligen är det mer "okej" i tal, men i skrift ser det illa ut tycker jag.

Andina
2010-03-19 09:21
#11

- Men nu är det ju så, att ju mer man läser här desto mer lär man sig, eller hur?
-"Jag sa ju det!"

  • För mig kan "ju" vara ett ord som "söker medhåll eller bekräftelse"
    - Det är ju så, Eller hur?
  • Eller fungerar lite som en "förstärkning" till ett annat ord i samma mening, för att "betona" något
    - Varför? Han kunde ju inte. 
    - Varför sa du inte det? Men det var ju det jag sa!
  • Eller ett ord som "mäter"
    - Ju fler kockar desto sämre soppa.

Om nå'n nu förstår vad jag menar med detta…:)

Men jag kan hålla med om att många gånger kan detta "ju" uteslutas helt.

/inte svensklärare

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: