Annons:
Etikettspråk-i-framtiden
Läst 9493 ggr
Andina
2010-04-18 13:00

Språket i digital förändring med läsplattan

Jag har varit nyfiken en tid på e-böcker modell "läsplattor" sedan jag hörde talas om dem för en tid sedan - fler och fler böcker ges ut med den tekniken.
Gissningsvis kommer den tryckta boken att bli historia - men jag hoppas att det dröjer länge än. Jag älskar att läsa i en tryckt bok, jag tycker t o m om doften av det tryckta pappret!

Men samtidigt tror jag på den digitala bokens utveckling.
Tänk vad lätt att ta med sig på resan - en hel "bokhylla" kan jag ta med mig i min "läsplatta"!

Läsupplevelsen kommer att förändras - nu handlar det inte längre om att bara läsa det skrivna ordet och bygga upp egna inre (fantasi-) bilder kring storyn. Nu serveras vi "add-ons" - typ musik, bild, länkar osv - vilket jag personligen kanske inte kommer att uppskatta alla delar av… fantasin är ju en stor del av läsningen! (Kommer vi ens att "behöva" läsa själva till slut?)

Jag tror bl a att läsplattan kan bli ett bra verktyg för bl a människor med synnedsättningar - eftersom man kan justera typstorlek.

Att läsa en bok blir en "expanderad upplevelse".

Vad är en läsplatta? Läsplatta
Exempel på en läsplatta: Sony

I denna artikel på DN antas att författare till e-böcker kommer att "anpassa sitt skrivande efter de tekniska möjligheterna".
Vad tror ni, kommer själva språket att förändras markant också? Språket är ju alltid i förändring men kanske kommer det "allmänt vedertagna" språket förändras snabbare med e-bokens framfart?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Inkanyezi
2010-04-18 13:53
#1

Jag tror inte att språket kommer att förändras snabbare. Utvecklingen av media har ju redan pågått ett bra tag, och som jag ser det har den haft ganska lite inflytande över språket. Vi ser visserligen oftare saker som särskrivning och vissa termer som är typiska för viss elektronisk kommunikation, och den kanske smittar över också till det talade eller handskrivna språket. Nya förkortningar, nya uttryck, men i grunden har språket inte ändrats nämnvärt under de cirka tjugo år som elektronisk kommunikation har varit allmänt tillgänglig.

Språket förändras hela tiden, och de förändringar vi ser hänger ihop med språkets användning. Självklart har elektroniska media en plats där, men det stora bruket av språket är ändå det talade ordet, och därefter kommer media. När det gäller text har vi idag större inflytande, genom en mycket mer direkt kommunikation än när pappersbrev och tryckta media dominerade. Teve hade, och har, ett inflytande som mer eller mindre har tagits över från radion, som kom på tjugotalet. Alla offentliga media, typ tidningar, teve, radio, anstränger sig för att hålla språket klart, och har haft ett mycket stort inflytande över språkets standardisering, enhetligheten i hur vi skriver och talar. Dialektorden har minskat i frekvens i olika landsändar, och dialekterna har slätats ut en hel del. Språket är i ständig förändring, och modern teknik, som radio och teve framför allt, har haft, och fortsätter ha, stort inflytande.

Den elektroniska boken tror jag är en ganska liten del i mediabruset, och under mycket lång tid framöver kommer vi med säkerhet att föredra de tryckta böckerna. Jag skulle avsky att avbrytas i läsningen av att batteriet är urladdat. Jag skulle inte tycka att det vore godtagbart att man inte kunde läsa om man inte befann sig i en miljö där man har tillgång till laddning. De elektroniska böcker som finns sätter redan nu gränser för läsandet som jag inte skulle acceptera. Visst kan det förbättras med bättre batterier, solladdning av läsplattan och bättre skärm som funkar i ljus också, men som helhet ser jag e-boken mer som ett komplement än en ersättare.

Jag har ju redan nu elektroniska böcker i datorn, eftersom det är ganska enkelt att hitta referenser i dem, men jag har ändå exempelvis Ashley Book of Knots som pappersbok och använder den ungefär lika mycket. Att bläddra i datorn eller på en platta är en helt annan process än att bläddra i en bok, och båda har sina för- och nackdelar.

Så jag tror att pappersboken kommer att finnas kvar åtminstone under min tid, och resten får barnbarn och barnbarnsbarn fundera över.

Effie
2010-04-18 16:27
#2

Läsplattor med musik - nej tack. Böcker ska hålla tyst och låta texten tala. Jag blir irriterad redan idag på ljudböcker med musiksnuttar mellan kapitlen, eller i början och slutet av cd-n.

Men om språket, och böckerna ändras pga läsplattan - jag är tveksam. Det förändras pga av att världen förändras, ja. Inkanyezi har redan skrivit ett bra inlägg, jag behöver inte upprepa det.

Själv ser jag fram emot att kunna packa en läsplatta när jag ska resa någonstans, istället för en hög böcker. Däremot vill jag inte tappa en läsplatta i ansiktet om jag skulle råka somna när jag läser; där är en pocketbok mycket trevligare. Och visst är det mysigt med lukten av böcker - jag har en bok som står kvar i min bokhylla enbart för att den luktar bibliotek. Och jag gillar att bläddra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Andina
2010-04-18 16:37
#3

Ja, jag hoppas ju också att den tryckta boken lever kvar - helst i evigheter!

Kan se problemen med batterier (snöpligt när de lägger av mitt i det spännande) och att tappa läsplattan på nosen när man slumrar in…
De räknar ju i och för sig med att läsplattan kommer att bli riktigt tunn och dessutom mjuk - när den tiden kommer så lär det väl i alla fall inte göra så ont med en läsplatta på nosen.
Bläddringen har sin charm, det håller jag med om. Förutom det härliga ljudet så sveper bläddrandet med sig doften till näsborrarna.

Däremot så kan jag nog tänka mig att när läsplattan finns i var mans hem att språket kanske förändras snabbare med tanke på att kommunikationen då går så mycket snabbare. Nu finns datorn i nästan alla hem här i västerlandet och jag gissar att läsplattorna blir lika kommunikativa med internet som datorn är idag.
Och särskilt om det blir som de skriver i artikeln, att författarna till texterna (böcker, tidningar och andra skrifter) kommer att anpassa språk och skrivande till e-boksanvändningen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

svenake
2010-04-19 23:39
#4

Det var säkert många som hade åsikter när man gick över från bokrulle till böcker också, jag  vill gärna att ni kollar följande länk om den "Norska helpdesken"

http://www.youtube.com/watch?v=JaUULepIpbA

bluegoose
2010-04-25 19:43
#5

Jag har en Kindle och tycker att den har några stora fördelar, t.ex. att beställda böcker laddas ned på en minut till läsplattan och att man kan ställa om mellan text och uppläsning (digitaliserad och burkig röst med en del skumma uttal, men helt ok).

Jag tänker mig att den ska få följa med på fjällvandringar (i en vattentät påse), så att jag slipper bära med mig så många kilo böcker. Man kan söka i fulltext inne i boken. Man kan slå upp ord direkt i en engelsk ordbok (kommer inte ihåg vilken just nu, ett amerikanskt standardverk). Den går att synkronisera med dator och iPhone, så man kan läsa sina böcker lite varstans, även om man råkat glömma själva läsplattan. Jag gillar gränssnittet och tycker att den är ganska användarvänlig och trivsam på något vis.

Den har också sina uppenbara och stora nackdelar: just Kindle är låst till Amazon - och dessutom låst till deras amerikanska utbud så vitt jag kan se. Det går alltså bara att köpa engelska böcker från Amazon än så länge. Batteritidenär en begränsande faktor förstås och att den inte tål vatten… Dessutom är det svårt att låna ut läsvärda böcker till vänner och bekanta. Den ersätter absolut inte "riktiga" böcker för mig och ibland blir det så att jag först köper och läser boken i min läsplatta och sedan köper pappersboken. Inte heller är e-böckerna hos Amazon särskilt mycket billigare än vanliga böcker, även om man förstås slipper fraktkostnaden.

Så här i efterhand borde jag ha väntat med att köpa en läsplatta tills det har utkristalliserat sig en standard, så att man kan köpa böcker från alla förlag på alla språk.

Adur
2010-04-27 07:50
#6

Jag är lite sugen på en läsplatta. Hittills har jag nöjt mig med att läsa e-böckerna i ett Adobe-program i datorn.

Både för- och nackdelar, som sagt var. E-boken är ett bra komplement. Men jag insåg häromdagen att min skärm inte räcker till i vårljuset, så att sitta ute  i solen och läsa funkar tyvärr inte…

Annons:
raphanus
2010-04-27 09:47
#7

#7 - Om man nu kan titta på filmer i speciella glasögon och hjälmar, vore det då idé att utveckla denna teknik även för e-böcker? Om läsplattan vore utformad som ett par glasögon eller en hjälm, skulle ju problemet med vårljuset vara borta. Man skulle kanske inte se klok ut om man satt ute i vårsolen med hjälm på huvudet, men ändå.

Andina
2010-04-27 10:55
#8

Vad jag har förstått så har man försökt att utforma läsplattornas skärmar så att den ska kunna läsas i solljus - och med en bakgrund som ska påminna om böckernas papperssidor. 
Hur väl de lyckats vet jag inte… Jag har aldrig tittat in i en läsplatta någonsin.

#7 - Annars finns det ju chica solhattar man kan använda… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
2010-04-27 14:44
#9

#8 - Jaa! Hattar är jättechica!

Adur
2010-04-27 20:19
#10

För bara tio år sedan tyckte man ju att folk såg klart skumma ut när de gick och pratade för sig själv, ut i tomma luften.

Nu reagerar man inte ens. Så om ytterligare tio år tycker vi kanske det är helt självklart att medmänniskorna går runt med läshjälmar på huvudet. Skrattande

raphanus
2010-04-27 21:29
#11

#10 - Vi får hoppas att de sitter stilla om de har läshjälmar på.

Adur
2010-04-27 22:45
#12

#11 Äsch, det förtar ju halva nöjet!

Folk har ju redan vant sig vid att lyssna på ljudböcker när de joggar och väntar på bussen. Det ställer förstås lite krav på gränssnittet… Cool

raphanus
2010-04-28 00:44
#13

#12 - Undrar vilket år vi får se nyheten om världens första läshjälmsrelaterade trafikolycka.

Annons:
Lill-Kisse
2010-04-28 01:36
#14

#10 Åjo, visst reagerar man och måste dessvärre. Stup i ett måste jag rädda folk från trafikolycka för att de inte är närvarande i verkligheten, utan tittar ned på mobilens display eller lyssnar på ljud i öronen. De är klart distraherade och kan inte hantera så många saker samtidigt med att de ska ta sig över gatan eller ut ur bussen.

Folk borde ta bättre vara på sig. Dessutom är det en viss tjusning med att ta del av det som händer precis runt om kring en och inte alltid vara någon annanstans i tanken.

Upp till toppen
Annons: