Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 15915 ggr
TjockaBerta
2010-04-07 00:42

Att gilla läget

Kan någon här hjälpa mig med detta uttryck?

Som jag minns och har förstått det så är det en militär term som betyder ungefär rekognosera. Att man noga iakttar en plats så att inte FI ligger i buskarna i ett bakhåll eller att det är en fälla.

För 10 år sedan stötte jag för första gången på uttrycket med betydelsen gilla - tycka om, acceptera läget som det är.

Idag används det som att man får acceptera läget som det är. Tycka om, helt enkelt.

Det känns fortfarande konstigt för mig.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Maria
2010-04-07 10:57
#1

Jag tycker det är ett av de "bättre nya uttrycken".

Det känns precis som om alla förstår vad detta innebär utan några frågetecken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2010-04-07 20:20
#2

# 1

"Alla förstår vad det innebär" skriver du.

Ja, alla utom jag i så fall, för jag blir alltid lika förvirrad och undrar hur folk menar egentligen.

Men jag fick inget svar på min fråga. Är det ett militärt utryck från början, med meningen spana/rekognosera/undersöka läget innan man rycker fram?

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2010-04-07 20:25
#3

#2 Det" känns" som om alla förstår…

Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Uppfattade att du redan visste.

Att din fråga snarare rörde sig om uttrycket så som det används idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
2010-04-07 20:30
#4

Jag hade aldrig hört att det har militärt ursprung - så jag googlade, som vanligt, på uttrycket, och hittade några länkar som tydde på det. Men om man nu ska tro dessa länkar, så betyder det inte "rekognoscera" utan ungefär "acceptera läget, det du inte kan påverka, och gör det bästa av det". Och det är så jag tolkar uttrycket.

LÄnkarna jag hittade var denna och denna.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

TjockaBerta
2010-04-08 17:16
#5

# 4

Jo jag har också läst dem och uppfattar att då en ny situation uppstår så är man tvungen att ta till sig all ny information och värdera den och se vad den nya situationen för med sig. ("Rekognosera" var kanske inte så precist och kan uppfattas på fel sätt.)

Att man inte kan påverka situationen som sådan betyder inte att man inte kan vidta åtgärder för den nya situationen och för att veta vilka åtgärder man ska vidta måste man först "gilla läget".

Det skulle vara intressant att höra någon som faktiskt använt uttrycket i dess rätta bemärkelse redogöra för betydelsen.

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
2010-04-08 19:49
#6

Jag har alltid när jag har hört det uppfattat det som att man måste anpassa sig till det läge som råder och att det inte är någon idé att klaga över det. I det militära har jag aldrig hört uttrycket, och första gången jag hörde det var på nittiotalet; jag gjorde min värnplikt 1965-66. Jag har i stort sett uteslutande hört det i civila sammanhang, och det förekom inte i den SoldF som vi fick ut när jag gjorde lumpen. I den upplagan fanns på ett ställe uppmaningen: "Skjut ledaren först!", men den ändrades i nästa upplaga till: "Skjut deras ledare först!"

Annons:
TjockaBerta
2010-04-08 22:11
#7

# 6

Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Effie
2010-04-09 22:59
#8

Jag har funderat på den här tråden. Det är inte möjligen så att det är "kolla läget" som skulle kunna vara den där första betydelsen, och när man väl har kollat, och konstaterat att det är som det är, så får man gilla läget? Bara en tanke.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LatMask
2010-04-11 21:21
#9

Det är nog en del som tror att "gilla" läget också betyder att man MÅSTE TYCKA OM läget, men så har inte jag uppfattat det, utan just att man accepterar, finner sig, inte, eftersom man inte accepterar, säger till sig själv och världen - jag tycker inte om hur det är, alltså måste det vara på ett annat sätt- .

Upp till toppen
Annons: