Annons:
Etiketttal-läs-skrivsvårigheter
Läst 10048 ggr
monka-me
4/12/10, 2:40 AM

Att "ta bort" dialeten

Hej

Jag bara undrar vårt någonstans i Stockholm kan man lära sig prata stockholmska…

Jag kommer från Polen och har bott i Sverige i  7 år. Jag vill prata bättre svenska än jag gör nu..

Vet ni kanske vårt kan man lära sig "prata"  ren svenka. Jag vill okså "ta bort" den polska brytningen ….

Hjälp…

Annons:
raphanus
4/12/10, 1:00 PM
#1

Mitt tips är att hålla öronen öppna i alla sammanhang. Det finns inga kurser i "att prata rent", såvida du inte går till en logoped. Språk är ju någonting man lär sig medan man är upptagen med någonting annat, så det bästa råd jag kan ge dig är att vara ute bland folk. Kanske du har någon du litar på, som du kan ha som mentor också, och som kan ge tips till uttalsförbättringar.

Jag har själv i fem år haft en chef från Polen. Hon har bott här i 20 år eller så, och pratar generellt mycket bra svenska, men det hörs ändå efter alla år i Sverige att hon kommer från Polen. Yrkesmässigt har det dock gått bra för henne, så hennes brytning har nog inte varit till förfång för henne.

Adresser till logopeder i Stockholmsområdet

Bergspuman
4/12/10, 3:37 PM
#2

Bara infödda svenskar kan ge tips om uttalet, osv. Ha kontakt med så många infödda du bara orkar. Lyssna på hur de uttalar ord.

Lyssna framför allt på intonationen. Det är oftast den som allra mest avslöjar om en person är född någon annan stans.

monka-me
4/12/10, 5:09 PM
#3

Tack för tips. =)

Det är mycket svårt att höra sig själv och veta var gör man fel. Brytningen är inget problem för mig alltså folk har lätt att föstå mig men jag tycker att det är rolig att kunna lära sig fin ren svensk melodi.

:)

DesK
4/12/10, 8:28 PM
#4

Ett annat tips kan vara att gå med i en kör. Genom att sjunga kan man lära sig språkets melodi och tonart. Du behöver inte kunna sjunga jättebra för att vara med i en kör. Att spela in sig själv när man samtalar med en infödd kan vara ett annat tips. Hum det här med att vara infödd för att kunna hela språkets tonart, melodi och så vidare stämmer inte helt. Det finns en hel del invandrare som lär sig språket perfekt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

monka-me
4/12/10, 11:32 PM
#5

tack tack … och jag vill vara en av dem :))

svenake
4/13/10, 2:20 AM
#6

Sjunga i kör är ett mycket bra tips, men man kan också göra som min favorit Cornelis. Han läste svensk poesi, Bellman Taube Ferlin och några till  efter tips av sin lärare i svenska.  Han fick snabbt ett utomordentligt ordförråd och uttal. Han läste alltså högt för sig själv enl  uppgift.

Cornelis kom till Sverige när han var 12 år och han kunde inte ett ord svenska.

Annons:
monka-me
4/13/10, 2:28 AM
#7

o Ja ..Barn upp till 14 år g har mycket lättare att lära sig nytt språk plus de kan även lära sig prata ren svenska ..

raphanus
4/13/10, 2:20 PM
#8

#7 - Det går när du är äldre också, bara du får rätt sorts vägledning och har viljan och ambitionen. Det gäller bara att hitta en strategi för att dra nytta av det du redan kan.

Upp till toppen
Annons: