Annons:
Etikettövrigt
Läst 36352 ggr
Maria
4/24/10, 9:54 PM

Order i plural

Ordet order (som i företagsorder) hur blir det i bestämd form plural?

Blir det ordnarna?

Jag har helt hängt upp mig på detta. Ju mer jag ser ordet desto tokigare blir det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
maxiq
4/24/10, 10:03 PM
#1

En order - flera ordrar - ordrarna, så resonerar jag i alla fall.

Ordnarna hänger nog på höga militärer och andra digniteter. Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Maria
4/24/10, 10:06 PM
#2

Självklart, tackGlad Nu kan jag se det…Det var det lilla n:et som jag inte skulle ha med, hahaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

raphanus
4/25/10, 12:28 AM
#3

Ordnarna är nog bestämd form plural av "orden", och som sagt någonting som hänger på militärer och liknande.

Man kanske kan lägga ordrar på ordnar någonstans?

maxiq
4/25/10, 12:40 AM
#4

Ja det ordnar sig nog…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
4/25/10, 2:40 AM
#5

Det finns ganska många som tycker illa om pluralen ordrar och hellre ser den oböjda formen order också som plural. Knepigare blir det ju i bestämd form, där singular är tämligen enkelt, ordern, medan orderna, som jag ibland hört som plural inte klingar riktigt bra. På de företag där jag har jobbat har vi sagt ordrar och ordrarna. Förväxlingsrisk med årdrar finns knappast även om det låter likadant.

Effie
4/25/10, 1:50 PM
#6

#5 Ja, jag pratar mycket oftare om ordrar än om årdrar. Om jag nu nånsin pratat om årdrar. Känns inte särskilt angeläget.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Inkanyezi
4/25/10, 1:56 PM
#7

Och jag har aldrig haft mer än en årder, så plural kanske inte är så vanligt. Jag använde den när vi satte potatis.

Bergspuman
4/25/10, 5:04 PM
#8

På mitt företag blir det en blandning av pluralformerna order, eller ordrar. Vi har dels stora projektorder (se där, jag kan inte förmå mig till att säga ordrar!), sedan är det reservdelsorder.

Hm. Jag ser distinktionen nu. När jag pratar om order i plural rent allmänt, eller som begrepp, då blir det order. När jag pratar om dem som uppgifter som ska hanteras, då blir det ordrar. Utom projektorder, där säger vi "projekten" istället och undviker därmed order i plural.

Maria
4/25/10, 5:17 PM
#9

#8 Men visst låter ordrarna tokigt…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
4/25/10, 7:18 PM
#10

#9 Ja det låter fånigt. Så jag undviker det och säger leveranserna, sändningarna, grejorna, godset, osv. Glad

Lill-Kisse
4/26/10, 12:13 AM
#11

Synonymer är ofta en lösning på böjningsproblem. Ordet "order" får väl anses omodernt nu. Dessutom har det ytterligare en betydelse, nämligen befallning.

Jag föredrar att använda det mjukare ordet "beställning" i fråga om inköp. Chefer som ger order och befaller känns också ute i vårt demokratiska samhälle. Chefer ger anvisningar och vägledning numera.

Upp till toppen
Annons: