Annons:
Etikettartificiell-intelligens
Läst 10874 ggr
Inkanyezi
5/26/10, 1:21 AM

Avstavning och stavningskontroll

För väldigt många år sedan använde vi skrivmaskiner. De utvecklades stadigt fram till att persondatorn slog igenom, och de mest avancerade gjordes i slutet av sjuttiotalet, med automatisk avstavning och någon hade till och med en viss kontroll av stavningen. Redan då skrattade man gott åt rättstavningsidiotin, men ingen föreställde sig väl att vi trettio år senare skulle ha lika dåliga stavningsfunktioner i våra datorer.

Hur som helst provade jag en sån där elektronisk skrivmaskin någon gång på sjuttiotalet, den hade automatisk avstavning, och man kunde rätta medan man skrev, om man gjorde ett felslag. Den skrev inte direkt de tangenter man slog ned, utan det var en eftersläpning på ett femtontal tecken, som först kom upp i ett litet fönster på skrivmaskinens framsida. Fönstret visade inte föreslagen avstavning när radbytet närmade sig, utan det blev en överraskning när ordet ibland plötsligt delades.

Jag blev uppmärksam på det när jag skrev att jag övade mask-
inskrivning. Det gick inte att ändra avstavningen på manicken, annat än genom att sätta ett fast bindestreck, men eftersom den inte hade skrivit ut raden med det långa ordet ännu medan det syntes i det lilla fönstret, så syntes det inte att det skulle avstavas, och när det väl stod där var det sent att ändra.  Det var väldigt retfullt, och det var betydligt fler ord som avstavades konstigt. Att stänga av avstavningen helt gick inte, men man kunde välja att göra en radmatning så att nästa ord inte stavades av, om man trodde att det annars skulle hamna i slutet av raden och avstavas. Men det var inte lätt att veta precis när maskinen skulle välja att byta rad. Det syntes inte i fönstret. Följden var att om man lade in en radmatning där man trodde att den annars skulle avstava nästa ord, kunde ordet innan bli avstavat, följt av en radmatning, varefter texten fortsatte på nästa rad.

Jag köpte aldrig någon sådan skrivmaskin, och jag har sett flera av dem sluta sina dagar i återvinningen. Ibland dyker en sån upp på Myrorna, och jag brukar le igenkännande. Möjligen kan senare modeller ha haft förbättringar i radbyte och avstavning, men jag föredrog den gamla knattermaskinen.

Annons:
Emo
5/26/10, 10:31 AM
#1

Väl att sådana textförstörare går att ställa av i våra program nuförtiden. Irriterande varje gång man använder ett nytt program och inte är uppmärksam på de fel det gör.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Effie
5/26/10, 10:26 PM
#2

Det som brukar reta mig mest i automatiska rättningar brukar vara när i byts mot I, och jag inte kan hitta varför. Det sker inte jämt, och jag hittar inget ställe där det är definierat. Språket är svenska, och någon sådan autokorrigering finns inte; likt för---at händer det ändå, ibland.

Skrivmaskin? Jag hade en sådan där apparat som sparade text för länge sedan, i början av åttiotalet någon gång. Sambon ville absolut inte ha dator. Att det blev svindyrt med specialfärgbanden som behövdes, ja det begrep vi inte förrän efteråt. Men något minne av att den hanterade texten på egen hand har jag inte. Man kunde skriva in och spara några A4-sidor text, titta igenom texten, korrigera, och skriva ut.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
5/26/10, 11:18 PM
#3

Den jag provade var sjuttiotal, och den orkade bara med ungefär en halv rad. Den skrev raden sådär en femton tecken efter vad man slog ner, men det man hade slagit in kom direkt i det lilla fönstret, så man hade tid att backa och ändra om det blev fel, men man måste hela tiden titta på det lilla fönstret som inte hade särskilt bra kontrast. Det var flytande kristaller utan belysning. Om man inte hade slagit punkt eller mellanslag skrev den inte ut alla tecken i bufferten, men om man slog något av punkt eller radbyte så skrev den ut bufferten direkt, och efter blanksteg om man väntade en stund så skrev den fram till blanksteget. Och jag lyckades inte komma på något annat sätt att hindra den från att stava av än att slå en radmatning.

Jag tyckte inte om maskinen, eftersom jag ju var van vid en vanlig skrivmaskin, där man såg direkt på raden vad man skrev. Den hade också den nya placeringen av åäö, komma och punkt, som jag inte hade vant mig vid. Och det där att den lagrade i en buffert tyckte jag var eländigt. När jag ser raden på papperet så ser jag ju hela, men det lilla fönstret visade inte mer än ett par ord, och man kunde ha hunnit förbi det som den hade hunnit skriva på papperet, så man såg inte hela texten förrän den skrevs ut.

Senare använde jag en annan elektronisk skrivmaskin som skrev direkt, som en vanlig skrivmaskin, så den där konstiga apparaten med minne var nog en teknisk parentes; en av alla nya idéer som visade sig dålig i praktiken.

Emo
5/28/10, 6:48 PM
#4

Jag visste inte var jag skulle lägga detta, men jag tror det passar här. På *SUPPORT* läste jag nyss ett förslag till ny sajt. Den skulle handla om Sverige, Norge och Finland. Förslag till sajtnamn: "Passar det bra våra granländer? "

Jag vågade inte skriva: "Taigan" Alla har inte humor, och den avgränsningen blev nog lite fel FlörtGlad men här förstår ni att jag tänkte så Oskyldig

En stavningskontroll hade nog inte hjälpt där. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
5/28/10, 7:08 PM
#5

Nu brukar ju stavningskontrollen ofta underkänna sammansatta ord, hur väl man än har stavat dem, så kanske den skulle ha hängt upp sig på granländer.

Sedan finns det ju väldigt mycket gran också på andra håll, så det kanske skulle vara lika missvisande som taigan. Nordligaste Norge kanske också har tundra som naturtyp, och kanske inte hela Sverige ska räknas som taiga.

Men granländer är ju annars ganska fyndigt.

Upp till toppen
Annons: